YouPic grundades 2013 av Navid Razazi för att skapa en mötesplats för fotointresserade där de både kan dela med sig av sina bästa bilder och få återkoppling från andra fotointresserade och kända fotografer. Den omtalade fotografen David Yarrow är en av dem.
Företaget, som fick plats i ett av Chalmers Ventures acceleratorprogram 2012, har tagit in finansiering från affärsänglar. Både den tidigare operativa chefen på Getty Images, Nick Evans-Lombe och fotografen Chris Ryan har gått in som delägare. Även Chalmers Ventures har gått in med kapital.
Nu är YouPic på väg att ta in ytterligare 5 miljoner dollar i finansiering. Företaget hoppas kunna stänga rundan innan jul.
”Vi har fört diskussioner med flera internationella riskkapitalbolag men vårt största fokus ligger på de bolag baserade i London i och med att resten av vår styrelse sitter där och för att det är en bättre plats att göra affärer på”, säger Navid Razazi.
Enligt uppgifter till Di Digital förs samtal med bland annat Northzone och Accel.
YouPic har växt från 5 000 användare 2013 till drygt 1 miljon användare i dag. Målet är att ha en halv miljon användare dagligen.
En nyckelperson i den planerade tillväxtresan är Mengmeng Du, som fungerar som rådgivare åt bolaget sedan i våras. Mengmeng Du var tidigare chef för utlandslanseringen av Spotify och sitter numera med i ett antal bolagsstyrelser samt är operativ chef på poddcastplattformen Acast.
”Anledningen till att vi ville ha henne är för att hon är en superstjärna i vår bransch. Hon har gjort det vi vill göra fast på Spotify”, säger Navid Razazi.
Förutom att anställa fler utvecklare i Göteborg planerar YouPic även att öppna ett kontor i London och eventuellt även i Stockholm i ett senare skede.
”Vi tänker behålla vår teknik i Sverige både på grund av den fantastiska kunskap och de utvecklare som finns här. Man kan också vara lite mer konkurrenskraftig här med en rolig startup än i exempelvis San Francisco”, säger Navid Razazi och fortsätter:
”Det är inte så att vi är packade och redo att åka utan nu koncentrerar vi oss på att bygga värde i produkten och skapa engagemang bland våra användare.”