Hoppa till innehållet

Spotify-stjärnan talar ut om bolagets affärsutveckling

I avsnitt åtta av Di Digitals gästpodd Start intervjuas Jonathan Forster, affärsutvecklate på Spotify i tio år. 

Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.
Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.

I senaste avsnittet av Start intervjuar vi Jonathan Forster, affärsutvecklare på Spotify i tio år. Han lär oss mycket - bland annat:

  • Försäljning och affärsutveckling är två skilda saker. Medan försäljning oftast mäts kvartalsvis i inkomster, så brukar affärsutveckling ha mer långsiktiga mål och kan även mätas i till exempel användartillväxt eller strategiska partnerskap.

  • När man ska navigera hierarkin inom stora företag gäller det att göra tidig research på till exempel Linkedin för hitta rätt person inom företaget att nå ut till. Helst ska man nå den som har det slutliga beslutanderätten inom det aktuella området. Bästa sättet att sedan få gehör och starta en diskussion är att hitta någon som kan göra en personlig introduktion till personen i fråga.

    Lyssna på avsnitt åtta av Start här:

  • Målsättning är en mycket viktig aspekt av affärsutveckling som tar upp viktiga resurser inom företaget, och är ännu mer kritiskt för startups. Dålig målsättning kan leda till ogynnsamma partnerskap och samarbeten som inte är i linje med företagets vision. Därför är det viktigt att företagsledningen ser till att den som är ansvarig för affärsutveckling har en bra uppfattning om företagets övergripande mål och prioriteringar.

För många fler lärdomar om affärsutveckling inom startupvärlden, lyssna på avsnitt åtta av Start!

Adam Peleg
Programledare, podcasten Start

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera