Annons

Spotify tappar global toppchef

Spotifys globala marknadschef Seth Farbman lämnar bolaget.
Spotifys globala marknadschef Seth Farbman lämnar bolaget. Foto: Philippe Farjon (AP) och Hampus Andersson (Di).
Den svenska musiktjänsten Spotify tappar sin globala marknadschef Seth Farbman.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotifys globala marknadschef Seth Farbman lämnar sin post. Det framgår av dokument som skickats in till SEC, den amerikanska finansinspektionen. 

Seth Farbman har arbetat på Spotify sedan 2015 och under tiden har streamingtjänsten växt antalet betalande prenumeranter från 15 till 83 miljoner.

Han gör sin sista arbetsdag på Spotify i slutet på september, men kommer att assistera ledningen under en övergångsperiod. Det framgår dock inte vad amerikanen ska göra härnäst i karriären.

Läs mer: Martin Lorentzon säljer aktier i Spotify 

Spotifys grundare och vd Daniel Ek menar att Farbman spelat "en avgörande roll i att etablera varumärket över världen", enligt ett uttalande.

Förändringen är en del av en bredare omstrukturering av Spotifys marknadsavdelning, uppger bolaget. På senare tid har Spotify bland annat strävat efter att decentralisera sin marknadsavdelning.

Planen är att ha mer lokal närvaro på de marknader där musiktjänsten finns tillgänglig, vilket innebär att huvudkontoret förlorar en del av sin makt. Enligt källor till nyhetssajten Adage har Spotify därför inga planer på att ersätta Seth Farbman.

Läs mer: ”Absurda kontraster i Daniel Eks spelhörna” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies