Hoppa till innehållet

Spotify tar ett större tag om Sydostasien

Spotify uppges vara på väg att lansera i Vietnam och Thailand. Samtidigt börjar planerna för att lansera i Indien stärkas, enligt uppgifter till Techcrunch.

Daniel Eks Spotify planerar fler lanseringar i Sydostasien.
Daniel Eks Spotify planerar fler lanseringar i Sydostasien.Foto: Michael Loccisano.

Musiktjänsten Spotify verkar inte bara vara aktuell för en börsnotering utan också fortsatt expansion på nya marknader i Sydostasien.

Det sedan källor till tekniksajten Techcrunch uppgett att Spotify har siktet inställt på Vietnam och Thailand, två länder som tillsammans har mer än 160 miljoner invånare. 

Att uppgifterna är pålitliga framgår av att Spotify är på jakt efter musikredaktörer till Vietnam och Thailand. Tjänsterna är baserade vid det regionala kontoret i Singapore. När Spotify lade fram en liknande jobbannons för Indonesien i oktober 2015 tog det bara ett halvår innan en lansering var ett faktum.

Samtidigt ska Techcrunchs uppgiftslämnare kunna avslöja att Spotify har blivit mer allvarliga i sina planer på att göra en entré i Indien. 

Läs även: ”Daniel Ek, lägg ned brevlådeföretaget – din röst behövs”

Spotify finns i över 60 länder men i Sydostasien finns det fortfarande mörka fläckar, varav Indien är den viktigaste. Hittills har Spotify valt att koncentrera sig på de enklare marknaderna som Indonesien, Japan, Thailand och Vietnam. Men enligt källorna till Techcrunch kan en lansering i Indien vara på gång senare i år. 

Även om Spotify redan har 50 miljoner betalande användare skulle en liten del av Indiens marknad kunna fungera som en boost för Spotify, om lanseringen skedde innan den stundade börsnoteringen. 

Spotify har avböjt att kommentera samtliga uppgifter till Techcrunch.

Läs även: Bekräftat: Spotify noteras i New York 

Finwire/Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera