Det globala distributionsavtalet innebär att T-Series katalog med 160 000 låtar med indisk musik blir tillgängliga för Spotifys 200 miljoner användare. Det rapporterar Livemint.
Spotify är verksamt i 78 länder, men Indien är fortfarande en vit fläck på deras karta. Enligt medieuppgifter kan Spotify lansera sin tjänst i Indien redan under det innevarande första kvartalet 2019, men det har inte bekräftats av bolaget.
I november 2018 rapporterade Di Digital att Daniel Ek förbereder sig för en snar lansering i Indien. Den väntades då ske inom ett halvår, enligt uppgifter till branschtidningen Variety som Di Digital hade tagit del av i förväg.
Läs mer: Spotify nära att lansera i Indien
Cirka 1,36 miljarder människor bor i Indien, och landet spås gå om Kina som världens folkrikaste land redan 2022.
Spotifys planer är delvis väntade. Den svenska streamingjätten aviserade redan i mars 2018, strax innan börsnoteringen, att man hade öppnat ett kontor i Mumbai och anställt 300 medarbetare. Kontoret uppges ligga i Bandra Kurla Complex i Mumbai affärsdistrikt.
Den svenska streamingjätten har rekat förutsättningarna för att lansera i Indien i flera år. Man har även övervägt att förvärva en lokal konkurrent och ta sig in i landet på det viset, enligt flera källor för Di Digital. Två indiska aktörer som varit aktuella för uppköp är Saavn och Gaana Music. Dessa bolag har en stark ställning i Indien. I början av 2018 tog Gaana in en dryg miljard kronor (115 miljoner dollar) i riskkapital från bland andra den kinesiska techjätten Tencent, som även är delägare i Spotify. Saavn gick i mars 2018 samman med Jiomusic i en affär värd mer än 1 miljard dollar.
Spotify finns redan finns i en rad stora asiatiska länder som Japan, Indonesien, Malaysia, Thailand och Vietnam. Att lanseringen i Indien dröjt beror på en rad faktorer.
Finwire / Di Digital