Hoppa till innehållet

Spotify tecknar avtal med indiska T-Series

Spotify har tecknat ett avtal med T-Series, som är ett av de största film och musikbolagen i Indien. Enligt uppgifter hoppas musikströmningstjänsten lansera i miljardnationen de närmaste månaderna.

Spotifys vd Daniel Ek har försökt ta sig in på den indiska marknaden i många år.
Spotifys vd Daniel Ek har försökt ta sig in på den indiska marknaden i många år.

Det globala distributionsavtalet innebär att T-Series katalog med 160 000 låtar med indisk musik blir tillgängliga för Spotifys 200 miljoner användare. Det rapporterar Livemint. 

Spotify är verksamt i 78 länder, men Indien är fortfarande en vit fläck på deras karta. Enligt medieuppgifter kan Spotify lansera sin tjänst i Indien redan under det innevarande första kvartalet 2019, men det har inte bekräftats av bolaget.

I november 2018 rapporterade Di Digital att Daniel Ek förbereder sig för en snar lansering i Indien. Den väntades då ske inom ett halvår, enligt uppgifter till branschtidningen Variety som Di Digital hade tagit del av i förväg. 

Läs mer: Spotify nära att lansera i Indien 

Cirka 1,36 miljarder människor bor i Indien, och landet spås gå om Kina som världens folkrikaste land redan 2022.

Spotifys planer är delvis väntade. Den svenska streamingjätten aviserade redan i mars 2018, strax innan börsnoteringen, att man hade öppnat ett kontor i Mumbai och anställt 300 medarbetare. Kontoret uppges ligga i Bandra Kurla Complex i Mumbai affärsdistrikt. 

Den svenska streamingjätten har rekat förutsättningarna för att lansera i Indien i flera år. Man har även övervägt att förvärva en lokal konkurrent och ta sig in i landet på det viset, enligt flera källor för Di Digital. Två indiska aktörer som varit aktuella för uppköp är Saavn och Gaana Music. Dessa bolag har en stark ställning i Indien. I början av 2018 tog Gaana in en dryg miljard kronor (115 miljoner dollar) i riskkapital från bland andra den kinesiska techjätten Tencent, som även är delägare i Spotify. Saavn gick i mars 2018 samman med Jiomusic i en affär värd mer än 1 miljard dollar.

Spotify finns redan finns i en rad stora asiatiska länder som Japan, Indonesien, Malaysia, Thailand och Vietnam. Att lanseringen i Indien dröjt beror på en rad faktorer.

Finwire / Di Digital 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera