Annons

Spotify tiger om poddarna – nu ryter experten ifrån: ”Klädsamt om de tog ansvar”

Anette Novak är direktör på Statens medieråd, Daniel Ek, vd på Spotify och Ola Sigvardsson, Medieombudsman.
Anette Novak är direktör på Statens medieråd, Daniel Ek, vd på Spotify och Ola Sigvardsson, Medieombudsman.
Spotifys hantering av Joe Rogans kontroversiella podcast diskuteras i världen. Själv sticker streamingjätten huvudet i sanden. Di Digital har pratat med tre experter om hur bolaget kan – eller borde – hantera poddfrågorna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det var i går som Di Digital kunde rapportera att Spotify vägrar kommentera den amerikanske poddaren Joe Rogan, eller några detaljer alls rörande sin policy att ta bort eller behålla kontroversiellt innehåll i sitt bibliotek.

Men frågorna om den politiskt laddade profilen antas bara vara början – diskussioner förväntas blossa upp löpande när Spotify på allvar ger sig in i journalistiken med sin poddsatsning.

Med undantag för just ett antal Joe Rogan-avsnitt är diskussionen just i dag ganska hypotetisk.

Vad skulle hända om en poddare i en Spotify-exklusiv podd namngav en brottsmisstänkt person? Eller uttryckte möjligt förtal eller hat i en politisk debatt?

Ju mer man ’lägger sig i’ det som publiceras, desto tydligare publicistik profil får man

Men det är inte en diskussion Spotify vill delta i. Det finns heller ingen specifik talesperson på bolaget att rikta den typen av frågor till – i alla fall inte som tillåts intervjuas.

”De kan ha ett juridiskt ansvar enligt lagen om elektronisk anslagstavla. Men oavsett hur det förhåller sig med den saken vore det klädsamt om den som publicerar faktiskt kliver fram och tar ett ansvar, till exempel ur medieetiskt perspektiv”, säger Sveriges Medieombudsman, tidigare Pressombudsman, Ola Sigvardsson.

Det som kännetecknar lagstiftning, menar han, är att en sak antingen är tillåten eller förbjuden. Men inom etiken finns en glidande skala för när ansvar kan sägas inträda.

”Ett exempel på en sådan glidande skala är om en tillhandahållare, som Spotify, också lägger sig i utformningen av till exempel en podd. Ju mer man ’lägger sig i’ det som publiceras, desto tydligare publicistik profil får man”, säger han.

Att producera eget innehåll och distribuera det exklusivt skulle kunna anses ligga ganska långt åt publicisthållet på den odefinierbara skalan.

Hur mycket kan man ursäkta ett företag som ger ut poddar i hela världen, och måste förhålla sig till regler i många länder?

”Det är naturligtvis ett argument, men det starkare argumentet är att den som publicerar journalistiskt innehåll bör ta ansvar för det”, säger Ola Sigvardsson.

Anette Novak, direktör på Statens medieråd, följer också frågan om poddar och medieutvecklingen generellt. Rådets uppdrag är bland annat att sätta en ny branschstandard på nätet vad gäller varningstexter på innehåll som kan vara skadligt.

Spotify styr över innehållet – det handlar om vad de själva vill släppa igenom.

Hon poängterar att de inte är en tillsynsmyndighet och att hon inte lägger någon värdering i sina svar om Spotify.

”Om Spotify vill bedömer jag att de rent formellt har möjlighet att ansöka om utgivningsbevis och anmäla en ansvarig utgivare, säger hon.

Bedömningen bottnar i att Spotify är en plattform som har kontroll över vad som publiceras. Det skiljer sig mot andra, till exempel Youtube, som har begränsad kontroll eftersom innehållet läggs upp av användarna. 

”Spotify styr mer över innehållet på det viset – det handlar om vad de själva vill släppa igenom. Men att de inte ansökt om utgivningsbevis och anmält en ansvarig utgivare är deras val”, förklarar hon.

Hon hade gärna sett att plattformsföretagen var mer ute och diskuterade vad som tas bort och inte.

Vi tycker generellt att alla plattformsbolag borde vara mer transparenta

”Spotify har, mig veterligen, inte anslutit sig till EU:s uppförandekod för plattformsbolag, som säger att innehåll som flaggats med olaga hot eller hets mot folkgrupp ska tas bort. Uppförandekoden lyfter fram behovet av transparens i filtreringsprocesserna och vi tycker generellt att alla plattformsbolag borde vara mer transparenta.”

På Myndigheten för press radio och tv, MPRT, konstaterar man att poddar inte automatiskt lyder under de lagar som gäller ”traditionella medier”. Tidningar, tv och radio ska ha ansvariga utgivare för sitt innehåll.

”Även cd-skivor ska ha ansvariga utgivare”, konstaterar MPRT:s jurist Ola Vigström.

Men han är försiktig med att säga att det borde stiftas nya lagar för att tvinga in poddar i det gamla systemet.

”Finns ingen ansvarig utgivare kan det vara personen som uttalar brottet som är ansvarig, det kan också vara den som distribuerar det – eller båda. Det får en eventuell domstolsprocess utvisa”, säger han.

Spotify vill inte svara på frågor om det här. Har ni en uppfattning om vilka krav man kan ställa på de här bolagen när det kommer till att motivera sina beslut?

”Vi får den frågan ibland. Vi utfärdar utgivningsbevis även till mindre populära tjänster vars företrädare många vill komma i kontakt med efter olika publiceringar. De brukar inte heller vilja svara – alla är olika bekväma med att uttala sig – men i de fall då vi utför tillsyn kan vi kräva svar. Men det krävs som sagt att man omfattas av yttrandefrihetsgrundlagen och har en ansvarig utgivare.”

Medieombudsmannen Ola Sigvardsson följer noga debatten om poddar och har uttalat sig i media flera gånger när det kommer till just ansvarsfrågan.

Han menar att det på sikt vore önskvärt att poddare registrerade sig som publicister, och gick med i det pressetiska systemet.

”De flesta har en egen sida för sin podd, varifrån man delar den på andra plattformar. Den egna sidan skulle man kunna vara utgivare för”, säger han.

I det scenariot skulle Spotify bli ansvarig för de poddar som bara finns på deras plattform.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer