Hoppa till innehållet

Spotify, Tinder och Epic Games går samman – för att besegra Apple

Spotify fortsätter sitt krig med Apple – och bygger en armé för att avancera. Tillsammans med 12 andra app-utvecklare organiserar de sig för ”rättvisa förhållanden” mellan Apple och Google och mindre aktörer.

Daniel Ek kraftsamlar med 12 andra utvecklare för att ”göra appekonomin mer rättvis”. Måltavlan för den nya koalitionen är Apple och i viss mån Google.
Daniel Ek kraftsamlar med 12 andra utvecklare för att ”göra appekonomin mer rättvis”. Måltavlan för den nya koalitionen är Apple och i viss mån Google.

”Coalition for App Fairness”, koalitionen för app-rättvisa, har totalt 13 medlemmar, bland annat Epic Games, Basecamp och Match som äger Tinder.

”De har gemensamt sagt att ’vi är inte ensamma i det här, och kanske ska vi driva det här gemensamt’”, säger Sarah Maxwell, en talesperson för den nya koalitionen enligt New York Times.

Gruppen beskrivs som en välgörenhetsorganisation utan vinstintresse. Alla ska dock ha betalat en avgift till koalitionen för att driva frågorna.

En hemsida som publicerats under torsdagseftermiddagen svensk tid, ”appfariness.org”, listar tio punkter som samarbetsbolagen vill se uppfyllda.

Läs mer: Konkurrensexperten: Så stor chans har Spotify och Epic Games att besegra Apple

Bland punkterna står att läsa att bolagen vill ”kunna kontakta sina kunder” genom apparna för att kommunicera reklambudskap, en fråga som är central för Spotify. 

”Slippa höga avgifter” är en annan punkt på agendan som känns igen från den svenska streamingjättens kritik. Apple tar en avgift på uppemot 30 procent för betalningar som görs i appbutiken

De stora techbolagen är under attack från flera håll. USA:s justitiedepartement förväntas inleda en konkurrensutredning mot Google redan nästa vecka med anledning av bolagets dominans på sökområdet.

EU har inlett sin egen undersökning av Apples hantering av andra utvecklare i sin App store samt betalmetoded Apple pay.

I börjar av sommaren sa Spotifys chefjurist Horacio Gutierrez till Di Digital att är stolta över att gå i täten för den här kampen mot Apple.

”Apple har utformat reglerna för att skada oss och andra rivaler”, sa han och påpekade några av ”orättvisorna”:

”Vi får till exempel inte kommunicera till kunderna att de kan uppgradera till premium billigare utanför Apples butik.”

Läs mer: Apples rabatt ett långfinger till Spotify – men därför kan vd:n vara lugn

Redan på måndag väntas Epic Games och Apple mötas i domstol i USA över den konflikt som uppstått kring spelet Fortnite. Spelet är borttaget från Apples App store efter att Epic avsiktligt brutit mot techjättens reglerna. Det hela är en kampanj från Epic Games för att få Apple makt testad i domstol.

Både Epic Games och Spotify delägs av kinesiska Tencent.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera