Hoppa till innehållet

Spotify, Tinder och Epic Games går samman – för att besegra Apple

Spotify fortsätter sitt krig med Apple – och bygger en armé för att avancera. Tillsammans med 12 andra app-utvecklare organiserar de sig för ”rättvisa förhållanden” mellan Apple och Google och mindre aktörer.

Daniel Ek kraftsamlar med 12 andra utvecklare för att ”göra appekonomin mer rättvis”. Måltavlan för den nya koalitionen är Apple och i viss mån Google.
Daniel Ek kraftsamlar med 12 andra utvecklare för att ”göra appekonomin mer rättvis”. Måltavlan för den nya koalitionen är Apple och i viss mån Google.

”Coalition for App Fairness”, koalitionen för app-rättvisa, har totalt 13 medlemmar, bland annat Epic Games, Basecamp och Match som äger Tinder.

”De har gemensamt sagt att ’vi är inte ensamma i det här, och kanske ska vi driva det här gemensamt’”, säger Sarah Maxwell, en talesperson för den nya koalitionen enligt New York Times.

Gruppen beskrivs som en välgörenhetsorganisation utan vinstintresse. Alla ska dock ha betalat en avgift till koalitionen för att driva frågorna.

En hemsida som publicerats under torsdagseftermiddagen svensk tid, ”appfariness.org”, listar tio punkter som samarbetsbolagen vill se uppfyllda.

Läs mer: Konkurrensexperten: Så stor chans har Spotify och Epic Games att besegra Apple

Bland punkterna står att läsa att bolagen vill ”kunna kontakta sina kunder” genom apparna för att kommunicera reklambudskap, en fråga som är central för Spotify. 

”Slippa höga avgifter” är en annan punkt på agendan som känns igen från den svenska streamingjättens kritik. Apple tar en avgift på uppemot 30 procent för betalningar som görs i appbutiken

De stora techbolagen är under attack från flera håll. USA:s justitiedepartement förväntas inleda en konkurrensutredning mot Google redan nästa vecka med anledning av bolagets dominans på sökområdet.

EU har inlett sin egen undersökning av Apples hantering av andra utvecklare i sin App store samt betalmetoded Apple pay.

I börjar av sommaren sa Spotifys chefjurist Horacio Gutierrez till Di Digital att är stolta över att gå i täten för den här kampen mot Apple.

”Apple har utformat reglerna för att skada oss och andra rivaler”, sa han och påpekade några av ”orättvisorna”:

”Vi får till exempel inte kommunicera till kunderna att de kan uppgradera till premium billigare utanför Apples butik.”

Läs mer: Apples rabatt ett långfinger till Spotify – men därför kan vd:n vara lugn

Redan på måndag väntas Epic Games och Apple mötas i domstol i USA över den konflikt som uppstått kring spelet Fortnite. Spelet är borttaget från Apples App store efter att Epic avsiktligt brutit mot techjättens reglerna. Det hela är en kampanj från Epic Games för att få Apple makt testad i domstol.

Både Epic Games och Spotify delägs av kinesiska Tencent.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera