Hoppa till innehållet

Spotify toppar listan över europeiska startups

Spotify kvalar in på första plats på listan över de högst värderade startupbolagen i Europa. Sverige som land hamnar på andra plats efter fintech-starka Storbritannien, enligt riskkapitalbolaget GP Bullhound.

Daniel Eks Spotify toppar listan över enhörningar i Europa.
Daniel Eks Spotify toppar listan över enhörningar i Europa.Foto: Joey Abrait.

Det verkar lättare för startupbolag i USA att få enhörningsstatus än för dem i Europa. Enligt en genomgång av riskkapitalbolaget GP Bullhound fick 30 amerikanska startupbolag en värdering på över en miljard dollar under 2015, medan endast tio europeiska startupbolag fick samma värdering, rapporterar Financial Times.

Samtidigt kan de europeiska bolagen visa upp starkare resultat. De europeiska enhörningarna omsatte i genomsnitt 315 miljoner dollar, motsvarande 2,6 miljarder kronor, i jämförelse med sina amerikanska motsvarigheter som snittade drygt 1 miljard kronor.

”Alla data pekar på en stabil, mognande marknad som har undvikit överdrifter i USA till förmån för en hållbar tillväxt”, säger Manish Madhvani, partner på GP Bullhound, om Europas startupscen till Financial Times.

Läs även: Glöm enhörningarna - 2016 blir drakarnas år

I Europa toppar Spotify listan på de högst värderade startupbolagen. Spotify värderades förra året till 8,5 miljarder dollar, runt 70 miljarder kronor. 

GP Bullhound listar Storbritannien högst i Europa, med sina 18 enhörningar, följt av Sverige på andra plats. 


Läs även: ”Samarbeten livsavgörande för Spotify”

Foto:
För Spotify kan utökade samarbeten vara ett viktigt drag när Apple Music snart slår ned på marknaden, skriver Di Digitals Viktor Ström.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera