Annons

Spotify-toppen: ”Detta liknar en prissänkning”

Barry McCarthy, Spotifys finanschef.
Barry McCarthy, Spotifys finanschef. Foto: Di
Poddar ska göra Spotify till den nya tidens radio. Den hårdföre finanschefen Barry McCarthy har räknat på saken. ”Allt som är linjärt håller på att dö”, säger han till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Efter nära tretton år redovisar Spotify vinst på samtliga nivåer för första gången.

Rörelsevinsten för fjärde kvartalet uppgick till 980 miljoner kronor, vilket är drygt sex gånger högre än den egna prognosens övre spann.

Samtidigt spår Spotify förluster för helåret 2019 på, som högst, 3,8 miljarder kronor.

Bland de tyngre kostnaderna under året finns förvärven av poddnätverket Gimlet Media och Anchor, en distributionstjänst för poddar.

Finanschefen Barry McCarthy vill i en intervju med Di Digital inte avslöja vad bolagen har kostat.

”Vi har inte kommunicerat prislappen eftersom vi har andra transaktioner på gång. Jag vill inte att de förhandlingarna ska påverkas av det vi redan har spenderat”, säger han.

Den totala budgeten är dock känd. Spotify spår att man i år köper bolag för, som högst, 4,6 miljarder kronor. Bolagen väntas tillföra större rörelsekostnader än intäkter.

Beskeden skickade ner streamingbolagets aktie på börsen. Vid stängningstid på onsdagen hade aktiekursen backat med nära 3 procent till 135,45 dollar.

Barry McCarthy avfärdar kursreaktionen och drar paralleller till när han var finanschef för Netflix och bolaget bytte affär från dvd-uthyrning till streaming.

”Det är en belastning på bruttomarginalen. Det är precis vad som hände på Netflix när vi gick in i streaming. Över tid, om vi gör rätt investeringar, kommer vi att få fart på en positiv cykel i affären”‚ säger Barry McCarthy.

Kedjan består av bättre innehåll som lockar fler användare som är inne oftare, överger Spotify i mindre utsträckning och så småningom blir betalande kunder.

”Det där är vårt spel”‚ säger Barry McCarthy.

Läs mer: ”Helt rätt av Daniel Ek att välja uppköp före vinst”

Spotifys finanschef anställdes på bolaget 2015 med målet att ta streamingtjänsten till börsen. Det tog nästan tre år att komma till Wall Street.

Under tiden blev Barry McCarthy känd för den barska och frispråkiga ledarstil som råder bolag som Netflix i USA. Amerikanen drar sig inte för att säga vad han tycker inför samtliga anställda. Enligt Di Digitals källor basunerade han tidigt ut att målet var att ta in 1 miljard dollar i finansiering för att ta bolaget till börsen.

Barry McCarthy ser själv flera fördelar med sin ledarstil.

”Jag tror folk uppskattar det faktum att vi berättar vad som sker inom bolaget. Vad vi gör och hur vi gör det. Det gör vår personal mer produktiv eftersom de förstår att det de gör har att göra med de övergripande målen.”

Spotifys mål är att bli en ljudplattform som omfattar betydligt mer än musik. Därmed kommer bolaget att konkurrera inte bara med musiktjänster, utan alla former av underhållning och information.

”Vi ser att allt som är linjärt håller på att dö och medan ’on demand’ vinner. Netflix, Hulu och Disneys nya streamingstrategi är alla exempel på detta. Jag tror att samma sak händer inom ljud. På lång sikt kommer marksänd radio att dö och streaming att vinna.”

Ni har tidigare doppat tårna i rörlig bild. Kommer ni att göra det igen?

”Det är inte i fokus i vår strategi. Vi försöker inte konkurrera inom video.”

Vad händer om en konkurrent sänker priset för streaming?

”Det vi gör är att vi adderar innehåll och behåller samma pris. Det liknar till stor del en prissänkning.”

Läs mer: Historisk vinst för Spotify – spår miljardförlust 2019 


Mer om Spotify i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyskaller-fallerochbyterinriktning

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies