Hoppa till innehållet

Spotify upplåter huvudkontor till Wallenbergs corona-initiativ

Spotify upplåter en del av sitt huvudkontor till Beredskapslyftet, ett initiativ för temporär omskolning av personal under coronakrisen. Bakom initiativet står Wallenbergstiftelserna, Investor och rekryteringsbolaget Novare.

Daniel Ek, vd och grundare för Spotify, och Marcus Wallenberg, vice ordförande för Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.
Daniel Ek, vd och grundare för Spotify, och Marcus Wallenberg, vice ordförande för Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.Foto: Di/TT.

För Novares vd Fredrik Hillelson började det hela med ett telefonsamtal måndagen den 16 mars. I andra luren hade han två av Wallenbergstiftelsens närmaste rådgivare: Michael Treschow och Oscar Stege Unger. 

”De undrade om vi kunde göra något för att sysselsätta alla kabinanställda på SAS som var på väg att permitteras, kanske med något projekt inom sjukvården. Vi var ju alla oroliga att vårdens kapacitet inte skulle räcka till. Jag ringde Sophiahemmets rektor Johanna Adami och hon sa ja direkt”, säger Fredrik Hillelson, vd och grundare för Novare, ett rekryteringsbolag med rötterna i Wallenbergssfären. 

Redan följande dag, tisdagen den 17 mars, var projektet igång. Wallenbergsstiftelsen gick in med en miljon kronor och Sophiahemmet tog på kort tid emot över 300 ansökningar. 

Den första utbildningen omfattade 30 personer som snabbskolades under tre dagar. Sedan dess har över 100 personer skolats om i det som fått namnet Beredskapslyftet. En av dem är prinsessan Sofia.

”Prinsessan Sofia skolades på samma sätt som alla andra. Men vi har ju främst prioriterat timanställda på SAS, som annars inte hade fått någon lön alls under april”, säger Fredrik Hillelson.

Fredrik Hillelson, vd och grundare på rekryteringsbolaget Novare.
Fredrik Hillelson, vd och grundare på rekryteringsbolaget Novare.Foto: Oskar Omne

Att Beredskapslyftet kunde lanseras så pass snabbt beror på att parterna jobbat med varandra sedan länge. Wallenbergs maktbolag Investor har en nära relation till Novare, och Wallenbergstiftelsen har sedan fyra år bedrivit ett projekt med Sofiahemmet för att skola in nyanlända läkare i vården. 

Den senaste månaden har Beredskapslyftet vuxit i raketfart. Wallenbergsfären har gått in med närmare 10 miljoner kronor, främst genom sina stiftelser men även Investor. 

Projektet har grenat ut sig till skolan, där man tillsammans med Engelska skolan, Fryshuset, Kista Internationell School intensivutbildar SAS-medarbetare för att skapa stödpersoner och vikarier i grundskolan. De första 30 avslutar sin utbildning under fredagen och planeras vara ute och jobba i skolor redan nästa vecka.

Man satsar även på snabbutbildningar inom skogsnäringen tillsammans med Svensk Skogsservice och FAM (som ägs av Wallenbergstiftelserna). På måndag startas en utbildning för skogsplantering. Detta eftersom skogsnäringen beräknas sakna cirka 8 000 personer under kommande månader, till följd av coronakrisens reserestriktioner. 

”Här arbetar vi med att få in nyanlända och unga med funktionsvariationer. Vi inleder med en pilotutbildning för 30 personer”, säger Fredrik Hillelson. 

Inom vård och omsorg bedrivs nu utbildningar på både Sophiahemmet och på Grand Hôtel, som ingår i Wallenbergs ägarsfär. 

Nästa vecka öppnar man upp en tredje utbildningsplats på Spotifys huvudkontor på regeringsgatan i Stockholm. Insatsen riktar sig till de som har en viss förkunskap inom vård, kommer från SAS-projektet på Sophiahemmet, eller från hotell- och restaurangbranschen.

”Eftersom det finns begränsningar kring antalet personer som får vistas i ett och samma rum fick alla inte plats på Grand Hôtel. Vi frågade då Spotify om de kunde ställa upp och upplåta en del av sitt kontor till detta och de sa ja. De har hjälpt oss med programmering och annat sedan start. Oscar Stege Unger har haft löpande kontakt med Spotifys vd Daniel Ek”, säger Fredrik Hillelson. 

Han uppger att utbildningen på Spotify främst ska kretsa kring äldreomsorg.

”Det handlar om att snabbutbilda arbetslösa inom hotell och restaurangnäringen i första hand skola i äldreomsorgen. Behovet är så stort nu, med höga sjukskrivningstal och förbud mot besök från anhöriga”, säger han.

I en skriftlig kommentar bekräftar Spotify samarbetet för Di Digital.

”I samband med Wallenbergstiftelsernas och Novares initiativ Beredskapslyftet har Spotifys ingenjörer hjälpt till med att utveckla ett system för att mer effektivt samla in information om de behov som finns och den kompetens som behövs inom exempelvis vårdsektorn. Som ett led i det samarbetet låter vi även Beredskapslyftet hålla utbildningar på vårt kontor.”

Streamingjätten lyfter fram att de stöttar flertalet initiativ kopplat till den pågående coronapandemin – till exempel den krisfond som Världshälsoorganisationen (WHO) har satt upp. Bolaget har även åtagit sig att donera uppemot 100 Mkr till musikskapare som drabbas av krisen genom projektet ”Spotify COVID-19 Music Relief”.

Läs mer: Spotifys coronahjälp: Ger bort upp till 100 miljoner till artister

Nästa vecka hoppas Beredskapslyftet snabbutbilda 200 personer inom vård och omsorg, skola och skogsnäring. Ambitionen är även att påbörja en utbildning för förskolan och dra igång en verksamhet i Göteborg.

Hur länge ska ni hålla på med detta?
”Så länge som vi behövs. Just nu är jag orolig för ungdomarna i de utsatta förorterna som brukar kunna sommarjobba i Stockholm stad. Det är vårt nästa blir att göra något för dem”, säger Fredrik Hillelson. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera