Hoppa till innehållet

Spotify utklassar egna prognosen för kundtillväxt – aktien backar i förhandeln

Streamingjätten Spotify har nu 320 miljoner användare globalt, klart över den egna prognosen för det tredje kvartalet. Men omsättningen kom in lägre än väntat och förlusterna i miljardklassen fortsätter – aktien backar i förhandeln.

Foto: Amanda Lindgren

Den svenska streamingjätten Spotify har lyft kraftigt i det generella teknikrallyt på New York-börsen under coronapandemin. Aktien har sedan årsskiftet nästan fördubblats till 276,14 dollar, räknat före onsdagens börsöppning.

Nu har bolaget visat korten för sitt tredje kvartal – och aktien faller med runt 4 procent i den amerikanska förhandeln till 265 dollar.

Spotify har nu 320 miljoner användare, klart högre än den egna prognosen om 312-317 miljoner. Bolaget lyfter fram att de hade ett rekordlågt bortfall av kunder som valt att avsluta sitt konto under perioden.

Det är dock den annonsfinansierade gratisversionen av Spotify som växer mest, vilket kan bli ett framtida orosmoln eftersom annonsintäkter enbart står för ungefär en tiondel av Spotifys omsättning. 

Positivt är dock att annonsverksamheten vände tillbaka till tillväxt under det tredje kvartalet, efter ett bortfall i reklamköp under det första halvåret 2020 på grund av coronapandemin.

Antalet betalande premiumkunder, som själva bekostar sitt abonnemang, slog också analytikernas förväntningar. Dessa landade på 144 miljoner, men det var enbart i det högre spannet av Spotifys egen prognos.

Den genomsnittliga intäkten per användare fortsätter därmed att minska. Nyckeltalet kom in på 4,19 euro, vilket är 10 procent lägre än samma period i fjol.

Användartillväxten på de etablerade marknaderna Nordamerika och Europa var blygsam, med 4 respektive 1 procent. Regionerna Latinamerika och ”övriga världen” visade den snabbaste tillväxten med 30 respektive 51 procent. Bidragande till den stora ökningen var Indien samt Ryssland, där bolaget sett ett starkt inflöde av betalande kunder sedan etableringen i juli. Bolaget gick då även in på tolv andra marknader i Östeuropa. 

Omsättningen landade på 1 975 miljoner euro under tredje kvartalet, något lägre än Bloombergs analytikerestimat om 2 008 miljoner euro.

I dag behåller Spotify enbart en fjärdedel av sina intäkter medan resten går till skivbolag, artister och låtskrivare. Bruttomarginalen om 24,8 procent kom in i linje med analytikernas förväntningar för kvartalet.

Rörelseförlusten på ebitda-nivå var något bättre än väntat under det tredje kvartalet, enligt Bloombergs analytikerestimat, och landade på 40 miljoner euro. 

Det fria kassaflödet motsvarade dock 103 miljoner euro under perioden, och de kontanta medlen uppgår till 2 miljarder euro, vilket innebär att vd:n Daniel Ek inte behöver gå till marknaden för att äska nytt kapital.

Spotify har haft enskilda lönsamma kvartal sedan noteringen 2018, men bolaget förväntas gå back även under det fjärde kvartalet. Vd:n Daniel Ek har tidigare beskrivit att hela ”2020 är ett investeringsår”.

Mycket kapital och resurser vigs till Spotifys satsning på poddar. Nu lyssnar 22 procent av alla kunder på poddar via plattformen varje månad, uppger bolaget, vilket är en marginell förbättring från slutet av andra kvartalet.

Bolaget räknar med att göra ett minusresultat på mellan 112 och 32 miljoner euro under årets sista kvartal, enligt nya prognoser, medan omsättningen ser ut att stärkas till mellan 2 000 och 2 200 miljoner euro.

Vid årsskiftet räknar Spotify vidare med att ha växt sin totala användarbas till 340-345 miljoner, medan antalet betalande kunder väntas uppgå till 150-154 miljoner.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera