Annons

Spotify utklassar egna prognosen för kundtillväxt – aktien backar i förhandeln

Foto: Amanda Lindgren
Streamingjätten Spotify har nu 320 miljoner användare globalt, klart över den egna prognosen för det tredje kvartalet. Men omsättningen kom in lägre än väntat och förlusterna i miljardklassen fortsätter – aktien backar i förhandeln.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska streamingjätten Spotify har lyft kraftigt i det generella teknikrallyt på New York-börsen under coronapandemin. Aktien har sedan årsskiftet nästan fördubblats till 276,14 dollar, räknat före onsdagens börsöppning.

Nu har bolaget visat korten för sitt tredje kvartal – och aktien faller med runt 4 procent i den amerikanska förhandeln till 265 dollar.

Spotify har nu 320 miljoner användare, klart högre än den egna prognosen om 312-317 miljoner. Bolaget lyfter fram att de hade ett rekordlågt bortfall av kunder som valt att avsluta sitt konto under perioden.

Det är dock den annonsfinansierade gratisversionen av Spotify som växer mest, vilket kan bli ett framtida orosmoln eftersom annonsintäkter enbart står för ungefär en tiondel av Spotifys omsättning. 

Positivt är dock att annonsverksamheten vände tillbaka till tillväxt under det tredje kvartalet, efter ett bortfall i reklamköp under det första halvåret 2020 på grund av coronapandemin.

Antalet betalande premiumkunder, som själva bekostar sitt abonnemang, slog också analytikernas förväntningar. Dessa landade på 144 miljoner, men det var enbart i det högre spannet av Spotifys egen prognos.

Den genomsnittliga intäkten per användare fortsätter därmed att minska. Nyckeltalet kom in på 4,19 euro, vilket är 10 procent lägre än samma period i fjol.

Användartillväxten på de etablerade marknaderna Nordamerika och Europa var blygsam, med 4 respektive 1 procent. Regionerna Latinamerika och ”övriga världen” visade den snabbaste tillväxten med 30 respektive 51 procent. Bidragande till den stora ökningen var Indien samt Ryssland, där bolaget sett ett starkt inflöde av betalande kunder sedan etableringen i juli. Bolaget gick då även in på tolv andra marknader i Östeuropa. 

Omsättningen landade på 1 975 miljoner euro under tredje kvartalet, något lägre än Bloombergs analytikerestimat om 2 008 miljoner euro.

I dag behåller Spotify enbart en fjärdedel av sina intäkter medan resten går till skivbolag, artister och låtskrivare. Bruttomarginalen om 24,8 procent kom in i linje med analytikernas förväntningar för kvartalet.

Rörelseförlusten på ebitda-nivå var något bättre än väntat under det tredje kvartalet, enligt Bloombergs analytikerestimat, och landade på 40 miljoner euro. 

Det fria kassaflödet motsvarade dock 103 miljoner euro under perioden, och de kontanta medlen uppgår till 2 miljarder euro, vilket innebär att vd:n Daniel Ek inte behöver gå till marknaden för att äska nytt kapital.

Spotify har haft enskilda lönsamma kvartal sedan noteringen 2018, men bolaget förväntas gå back även under det fjärde kvartalet. Vd:n Daniel Ek har tidigare beskrivit att hela ”2020 är ett investeringsår”.

Mycket kapital och resurser vigs till Spotifys satsning på poddar. Nu lyssnar 22 procent av alla kunder på poddar via plattformen varje månad, uppger bolaget, vilket är en marginell förbättring från slutet av andra kvartalet.

Bolaget räknar med att göra ett minusresultat på mellan 112 och 32 miljoner euro under årets sista kvartal, enligt nya prognoser, medan omsättningen ser ut att stärkas till mellan 2 000 och 2 200 miljoner euro.

Vid årsskiftet räknar Spotify vidare med att ha växt sin totala användarbas till 340-345 miljoner, medan antalet betalande kunder väntas uppgå till 150-154 miljoner.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer