Hoppa till innehållet

Spotify utklassar egna prognosen för kundtillväxt – aktien backar i förhandeln

Streamingjätten Spotify har nu 320 miljoner användare globalt, klart över den egna prognosen för det tredje kvartalet. Men omsättningen kom in lägre än väntat och förlusterna i miljardklassen fortsätter – aktien backar i förhandeln.

Foto: Amanda Lindgren

Den svenska streamingjätten Spotify har lyft kraftigt i det generella teknikrallyt på New York-börsen under coronapandemin. Aktien har sedan årsskiftet nästan fördubblats till 276,14 dollar, räknat före onsdagens börsöppning.

Nu har bolaget visat korten för sitt tredje kvartal – och aktien faller med runt 4 procent i den amerikanska förhandeln till 265 dollar.

Spotify har nu 320 miljoner användare, klart högre än den egna prognosen om 312-317 miljoner. Bolaget lyfter fram att de hade ett rekordlågt bortfall av kunder som valt att avsluta sitt konto under perioden.

Det är dock den annonsfinansierade gratisversionen av Spotify som växer mest, vilket kan bli ett framtida orosmoln eftersom annonsintäkter enbart står för ungefär en tiondel av Spotifys omsättning. 

Positivt är dock att annonsverksamheten vände tillbaka till tillväxt under det tredje kvartalet, efter ett bortfall i reklamköp under det första halvåret 2020 på grund av coronapandemin.

Antalet betalande premiumkunder, som själva bekostar sitt abonnemang, slog också analytikernas förväntningar. Dessa landade på 144 miljoner, men det var enbart i det högre spannet av Spotifys egen prognos.

Den genomsnittliga intäkten per användare fortsätter därmed att minska. Nyckeltalet kom in på 4,19 euro, vilket är 10 procent lägre än samma period i fjol.

Användartillväxten på de etablerade marknaderna Nordamerika och Europa var blygsam, med 4 respektive 1 procent. Regionerna Latinamerika och ”övriga världen” visade den snabbaste tillväxten med 30 respektive 51 procent. Bidragande till den stora ökningen var Indien samt Ryssland, där bolaget sett ett starkt inflöde av betalande kunder sedan etableringen i juli. Bolaget gick då även in på tolv andra marknader i Östeuropa. 

Omsättningen landade på 1 975 miljoner euro under tredje kvartalet, något lägre än Bloombergs analytikerestimat om 2 008 miljoner euro.

I dag behåller Spotify enbart en fjärdedel av sina intäkter medan resten går till skivbolag, artister och låtskrivare. Bruttomarginalen om 24,8 procent kom in i linje med analytikernas förväntningar för kvartalet.

Rörelseförlusten på ebitda-nivå var något bättre än väntat under det tredje kvartalet, enligt Bloombergs analytikerestimat, och landade på 40 miljoner euro. 

Det fria kassaflödet motsvarade dock 103 miljoner euro under perioden, och de kontanta medlen uppgår till 2 miljarder euro, vilket innebär att vd:n Daniel Ek inte behöver gå till marknaden för att äska nytt kapital.

Spotify har haft enskilda lönsamma kvartal sedan noteringen 2018, men bolaget förväntas gå back även under det fjärde kvartalet. Vd:n Daniel Ek har tidigare beskrivit att hela ”2020 är ett investeringsår”.

Mycket kapital och resurser vigs till Spotifys satsning på poddar. Nu lyssnar 22 procent av alla kunder på poddar via plattformen varje månad, uppger bolaget, vilket är en marginell förbättring från slutet av andra kvartalet.

Bolaget räknar med att göra ett minusresultat på mellan 112 och 32 miljoner euro under årets sista kvartal, enligt nya prognoser, medan omsättningen ser ut att stärkas till mellan 2 000 och 2 200 miljoner euro.

Vid årsskiftet räknar Spotify vidare med att ha växt sin totala användarbas till 340-345 miljoner, medan antalet betalande kunder väntas uppgå till 150-154 miljoner.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera