Hoppa till innehållet

Spotify utklassar tillväxtprognos – men förlusten ökar och aktien backar

Spotify slog förväntningarna vad gäller antalet aktiva användare med råge under fjärde kvartalet – och har nu totalt 271 miljoner användare. Däremot blev rörelseförlusten betydligt högre än väntat. Aktien steg i förhandeln, men föll när New York-börsen öppnade.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto: Ilya S. Savenok

Spotifys aktiekurs har stigit med drygt 30 procent på New York-börsen sedan bottennivåerna i början av oktober. Optimismen kring bolaget har dock kvarstått, då sex av tio aktieanalytiker rekommenderade ”köp” inför bolagets rapport för det fjärde och sista kvartalet 2019 som presenterades på onsdagen.

Nu står det klart att den svenska musikjätten ökade sina intäkter med 24 procent på årsbasis till totalt 1,86 miljarder euro under kvartalet. Omsättningen kom in något lägre än förväntningarna på 1,89 miljarder euro, enligt Bloombergs analytikerestimat.

Analytikerna förväntade sig vidare att Spotify skulle notera en rörelseförlust på 30,5 miljoner euro. Men förlusten blev betydligt högre och landade på 77 miljoner euro under kvartalet. Den var även något högre än Spotifys eget prognosintervall.

Anledningen uppges vara ökade kostnader i form av investeringar inom poddområdet och i teknik. Spotify betonar vidare att ”2020 kommer bli ett år för investeringar”.

En annan orsak bakom rörelseresultatet, som vände till förlust från en ovanlig vinst under tredje kvartalet, ska vara Spotifys positiva utveckling på börsen. Det innebär att bolaget fick betala 20 miljoner euro mer än väntat i sociala kostnader kopplat till personalens optionsprogram. 

Spotifys aktiekurs har stigit under de två dagarna inför rapporten. Under tisdagen var uppgången hela 5,3 procent. Aktien steg inledningsvis i förhandeln under onsdagen, men föll sedan tillbaka. Klockan 15:40 svensk tid, tio minuter efter New York-börsens öppning, hade aktien backat med 5 procent till 146 dollar.  

Det fria kassaflödet motsvarade 169 miljoner euro under perioden, vilket innebär att vd:n Daniel Ek fortsatt kan sitta lugnt i båten och inte behöver gå till marknaden för att äska nytt kapital.

Miljardinvesteringarna i poddar sägs vara ett skäl till den starka användartillväxten.

Wall Street har under den senaste tiden noggrant följt hur Spotify växer utanför Europa och USA. Streamingtjänsten lägger mycket resurser på att vinna andelar på tillväxtmarknader, till exempel i Indien, där köpkraften generellt är lägre. Spotify tvingas därför erbjuda betydligt billigare prenumerationer i dessa regioner.

Ett viktigt nyckeltal att följa på den punkten är Spotifys genomsnittliga intäkt per användare. Siffran har stadigt sjunkit under det senaste året, och minskade med 5 procent på årsbasis till 4,65 dollar under fjärde kvartalet.

En annan anledning bakom det minskade snittintäkten per kund är att Spotify, i hela världen, lanserar paketerbjudanden som ”familjekonton” tillika rabatterade studentpriser. 

Däremot växte annonsintäkterna med 23 procent på årsbasis.

Månatligen aktiva användare landade på 271 miljoner. Bloombergs analytikerestimat prognostiserade 264,6 miljoner användare, vilket innebär att Spotify utklassade förväntningarna. 

Nedsidan är att en allt större andel av användarbasen nu inte betalar för tjänsten. Bolaget hade 124 betalande kunder vid utgången av 2019, vilket motsvarar 46 procent av den totala användarbasen. Analytikerna förväntade sig 122,6 premiumkunder, vilket var i linje med Spotifys egen prognos på 120-125 miljoner.

Frågan om så kallade ”fejkade” eller ”manipulerade” lyssningar, har varit omdebatterad den senaste tiden. Men i rapporten nämner inte Spotify problemet över huvud taget.

Under det senaste året har Spotify genomfört en storsatsning inom poddar, med flera förvärv i miljardklassen. Det sägs vara ett skäl till den starka användartillväxten. Spotify går ut med att 16 procent av alla användare nu lyssnar på poddar via tjänsten, och att dessa spenderar mer tid än andra på plattformen.

”Vi ser tidiga indikationer på att våra investeringar i poddar har en positiv påverkan på konverteringen av gratisanvändare till betalande användare”, skriver bolaget i rapporten.

Ett annat fokusområde är Spotifys ”tvåsidiga marknadsplats”, som vissa anser kannibaliserar på skivbolagens verksamhet. I korthet handlar om att bolaget inte längre bara vill tjäna pengar på sina användare – utan även på de artister, producenter och skivbolag som laddar upp sin musik på plattformen. De kan till exempel använda Spotifys lyssnardata för att marknadsföra sin musik och planera sina turnérutter.

Frågan är vad de stora skivbolagen tolererar. Spotifys senaste förhandlingsrunda är försenad och enligt uppgifter är man inte överrens med jätten Universal gällande deras globala kataloger. Avtalet har gått ut, men rullar ändå vidare.

Spotify säger att marknadsplatsen bidrog med en bruttovinst på 30 miljoner euro under helåret 2019 – och att den förväntas växa med över 50 procent i år.

Det svenska bolaget ger även fler prognoser för år 2020. Vid slutet av året räknar bolaget för stunden med att ha mellan 328-348 miljoner aktiva användare i månaden, varav 143-153 miljoner ska vara betalande. Årsomsättningen prognostiseras till mellan 8-8,5 miljarder euro, med en rörelseförlust på mellan 150-250 miljoner euro.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera