Hoppa till innehållet

Spotify utklassar tillväxtprognos – men förlusten ökar och aktien backar

Spotify slog förväntningarna vad gäller antalet aktiva användare med råge under fjärde kvartalet – och har nu totalt 271 miljoner användare. Däremot blev rörelseförlusten betydligt högre än väntat. Aktien steg i förhandeln, men föll när New York-börsen öppnade.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto: Ilya S. Savenok

Spotifys aktiekurs har stigit med drygt 30 procent på New York-börsen sedan bottennivåerna i början av oktober. Optimismen kring bolaget har dock kvarstått, då sex av tio aktieanalytiker rekommenderade ”köp” inför bolagets rapport för det fjärde och sista kvartalet 2019 som presenterades på onsdagen.

Nu står det klart att den svenska musikjätten ökade sina intäkter med 24 procent på årsbasis till totalt 1,86 miljarder euro under kvartalet. Omsättningen kom in något lägre än förväntningarna på 1,89 miljarder euro, enligt Bloombergs analytikerestimat.

Analytikerna förväntade sig vidare att Spotify skulle notera en rörelseförlust på 30,5 miljoner euro. Men förlusten blev betydligt högre och landade på 77 miljoner euro under kvartalet. Den var även något högre än Spotifys eget prognosintervall.

Anledningen uppges vara ökade kostnader i form av investeringar inom poddområdet och i teknik. Spotify betonar vidare att ”2020 kommer bli ett år för investeringar”.

En annan orsak bakom rörelseresultatet, som vände till förlust från en ovanlig vinst under tredje kvartalet, ska vara Spotifys positiva utveckling på börsen. Det innebär att bolaget fick betala 20 miljoner euro mer än väntat i sociala kostnader kopplat till personalens optionsprogram. 

Spotifys aktiekurs har stigit under de två dagarna inför rapporten. Under tisdagen var uppgången hela 5,3 procent. Aktien steg inledningsvis i förhandeln under onsdagen, men föll sedan tillbaka. Klockan 15:40 svensk tid, tio minuter efter New York-börsens öppning, hade aktien backat med 5 procent till 146 dollar.  

Det fria kassaflödet motsvarade 169 miljoner euro under perioden, vilket innebär att vd:n Daniel Ek fortsatt kan sitta lugnt i båten och inte behöver gå till marknaden för att äska nytt kapital.

Miljardinvesteringarna i poddar sägs vara ett skäl till den starka användartillväxten.

Wall Street har under den senaste tiden noggrant följt hur Spotify växer utanför Europa och USA. Streamingtjänsten lägger mycket resurser på att vinna andelar på tillväxtmarknader, till exempel i Indien, där köpkraften generellt är lägre. Spotify tvingas därför erbjuda betydligt billigare prenumerationer i dessa regioner.

Ett viktigt nyckeltal att följa på den punkten är Spotifys genomsnittliga intäkt per användare. Siffran har stadigt sjunkit under det senaste året, och minskade med 5 procent på årsbasis till 4,65 dollar under fjärde kvartalet.

En annan anledning bakom det minskade snittintäkten per kund är att Spotify, i hela världen, lanserar paketerbjudanden som ”familjekonton” tillika rabatterade studentpriser. 

Däremot växte annonsintäkterna med 23 procent på årsbasis.

Månatligen aktiva användare landade på 271 miljoner. Bloombergs analytikerestimat prognostiserade 264,6 miljoner användare, vilket innebär att Spotify utklassade förväntningarna. 

Nedsidan är att en allt större andel av användarbasen nu inte betalar för tjänsten. Bolaget hade 124 betalande kunder vid utgången av 2019, vilket motsvarar 46 procent av den totala användarbasen. Analytikerna förväntade sig 122,6 premiumkunder, vilket var i linje med Spotifys egen prognos på 120-125 miljoner.

Frågan om så kallade ”fejkade” eller ”manipulerade” lyssningar, har varit omdebatterad den senaste tiden. Men i rapporten nämner inte Spotify problemet över huvud taget.

Under det senaste året har Spotify genomfört en storsatsning inom poddar, med flera förvärv i miljardklassen. Det sägs vara ett skäl till den starka användartillväxten. Spotify går ut med att 16 procent av alla användare nu lyssnar på poddar via tjänsten, och att dessa spenderar mer tid än andra på plattformen.

”Vi ser tidiga indikationer på att våra investeringar i poddar har en positiv påverkan på konverteringen av gratisanvändare till betalande användare”, skriver bolaget i rapporten.

Ett annat fokusområde är Spotifys ”tvåsidiga marknadsplats”, som vissa anser kannibaliserar på skivbolagens verksamhet. I korthet handlar om att bolaget inte längre bara vill tjäna pengar på sina användare – utan även på de artister, producenter och skivbolag som laddar upp sin musik på plattformen. De kan till exempel använda Spotifys lyssnardata för att marknadsföra sin musik och planera sina turnérutter.

Frågan är vad de stora skivbolagen tolererar. Spotifys senaste förhandlingsrunda är försenad och enligt uppgifter är man inte överrens med jätten Universal gällande deras globala kataloger. Avtalet har gått ut, men rullar ändå vidare.

Spotify säger att marknadsplatsen bidrog med en bruttovinst på 30 miljoner euro under helåret 2019 – och att den förväntas växa med över 50 procent i år.

Det svenska bolaget ger även fler prognoser för år 2020. Vid slutet av året räknar bolaget för stunden med att ha mellan 328-348 miljoner aktiva användare i månaden, varav 143-153 miljoner ska vara betalande. Årsomsättningen prognostiseras till mellan 8-8,5 miljarder euro, med en rörelseförlust på mellan 150-250 miljoner euro.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera