Annons

Spotify utmanar Acast – börjar med målgruppsstyrda poddannonser

Daniel Ek, vd för Spotify, och Ross Adams, vd för Acast.
Daniel Ek, vd för Spotify, och Ross Adams, vd för Acast.
Musiktjänsten Spotify lanserar en ny tjänst som ger information om lyssnare till annonsörer och poddskapare. Målet är att göra poddannonserna målgruppsstyrda.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den nya tjänsten heter Streaming ad insertion, SAI, och är för närvarande begränsad till USA och Spotifys egna poddproduktioner, ”Spotify originals”. Tjänsten gör det möjligt att få reda om annonsvisning, räckvidd, frekvens och demografisk data om lyssnarna, skriver Dagens Media.

Spotify höjer därmed insatsen i konkurrensen med den svenska poddplattformen Acast, som ägnar sig åt distribution, egen produktion av poddar och annonsförsäljning.

Acast var tidiga med att erbjuda ”dynamiska annonser” och har en egen app för poddlyssning.

Läs mer: Börsaktuella poddplattformen fördubblar sina intäkter

Läs mer: Ägare storköper i börssugna Acast

På Spotifys egen hemsida uppger Jay Richman, global chef för annonser och plattform, att SAI gör poddannonserna målgruppsstyrda. 

Därmed blir reklamen mer relevant för lyssnarna och bolaget kan lättare påvisa annonsernas effekt. 

Han säger också att annonserna blir interaktiva, vilket man kommer prata mer om mer vid ett senare tillfälle.

”Det gör annonsupplevelsen mer personaliserad för fansen, det ger annonsörerna en effektmätning och det ger poddskaparna en större möjlighet till intäkter så att de kan tjäna pengar på sitt hårda arbete”, säger Jay Richman.

(Finwire/Di Digital)

Läs mer: Spotify vrider poddsatsning mot sport

Sedan tidigare har Spotify och Acast ett distributionsavtal som gör att Acasts alla poddar finns tillgängliga på Spotify.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer