Hoppa till innehållet

Efter skrotade tv-satsningen – nu gör Spotify nytt försök med serier

Den tidiga tv-satsningen floppade – men jakten på att stjäla timmar från Netflix och HBO fortsätter. Spotify tar just nu in specialskrivna manus med dramainnehåll, som ska produceras exklusivt för plattformen. ”Vi har resurserna”, säger företagets Johan Seidefors.

Johan Seidefors är nordisk innehållschef på Spotify.

PODD

Johan Seidefors är nordisk innehållschef på Spotify.Foto: Alexander Donka/Pressbild

Det är inte ljudböcker, eftersom historierna inte läses in av en berättarröst. Det är heller inte radioteater á la Sveriges radio, eftersom produktionerna ska vara större och mer moderna i tilltalet. Och det är förstås inte tv, eftersom det är ljud.

Det finns en anledning till att det är lättare att säga vad det inte är – nämligen att formatet är helt nytt för svenska lyssnare.

”Det har gjorts några försök som drar åt det här hållet i USA. Gimlet (poddplattform som ägs av Spotify, Di:s anm) har en serie som heter ”Sandra” med Kristen Wiig bland annat”, säger Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify, och förklarar att det han ser framför sig är poddserier där upplevelsen är mer lik Netflix- eller HBO-produktioner.

Läs mer: Svenskarna samlar alla streamingtjänster – växer 230 procent i coronakrisen

”USA är ofta före när det kommer till innehåll, men jag skulle säga att vi kan dra lärdomar av det vi sett. Vi har till exempel sett att det inte räcker med kända skådespelare, det handlar fortfarande om bra berättande”, tillägger han.

Ett parallellt spår Spotify jobbar med är dramatisering av böcker, men där skaparna kan ges vissa friheter med innehållet för att dramatisera det – precis som en manusförfattare hade gjort med en bok som ska bli film.

”Ljudböcker tillför inte jättemycket till upplevelsen jämfört med att läsa en bok. Det är bara en lite mer digital form”, säger Johan Seidefors.

Om det är vi som har resurser och möjligheter så måste vi göra det, för industrins skull.

Han poängterar att dagens frågor om hur formaten går in varandra och vad som är skillnaderna kommer att ge sig med tiden.

Men det kan vara svårt att se det här framför sig, hur det ska låta. Kommer det vara en berättarröst som driver historien?

”Det vi har sagt till manusförfattarna är att de ska försöka att inte förklara varför historien utspelar sig i ljudform. Det kan vara en berättarröst, men det behöver inte vara det. Det behöver framför allt inte vara en huvudperson som är blind, eller en historia som utspelar sig över ett telefonsamtal eller liknande.”

Han säger att de måste våga lita på lyssnarna att de ska hänga med ändå. 

”Det är klart det är en utmaning, och vi är precis i början av det här.”

Läs mer: Daniel Ek: ”Långt kvar innan Apples plattform är öppen och rättvis”

Johan Seidefors pratar om produktioner med högre produktionsvärde – mer pengar och resurser – som skapar en ”ny typ av lyssningsupplevelse”.

”Vi vill spänna bågen och testa. Vi vet inte om det kommer att fungera, men vi tror det och vi tror att det finns en acceptans för ett sådant här format som kanske inte funnits tidigare.”

Spotify har mycket data som kommer att användas i arbetet, berättar Seidefors. Bland annat hur användare lyssnar i dag, och när, vilket kommer kunna styra episodernas längd och kanske rent av dramaturgin.

I Spotifys nya rapport, ”Poddsverige 2020”, framkommer att poddlyssnandet ökade med 24 procent mellan 2018 och 2019. 1 966 000 personer lyssnade på poddar under en genomsnittlig vecka under sommaren 2019.

Hela 63 procent av svenskarna säger att de lyssnar på poddar regelbundet.

Högst upp i popularitet ligger kategorin ”dokumentärer”, förutom i åldersspannet 15-24 år där ”humor och underhållning” petat ned dokumentärer till en andra plats.

Du kan inte lägga många fler timmar på rörlig bild. Däremot finns otroligt mycket mer tid för ljud.

Finns det stöd i den här datan för att dramapoddar kommer fungera?

”Det får vi se, men med tanke på att vi finns i så många mobiltelefoner så är möjligheten för oss att presentera det här innehållet god.”

Känns poddserier mer gångbart än när Spotify skulle börja med tv-serier?

”Det var innan min tid här, men jag tror att det finns en logik i det här som bygger på att ljud är underskattat”, säger han och upprepar det Daniel Ek ofta sagt:

”Det vi vet är att rörlig bild är mättat, du kan inte lägga många fler timmar på det. Däremot finns otroligt mycket mer tid för ljud. När människor är i rörelse till exempel – träning och promenader – och de vill ha sällskap. Vi tror också att många i högre utsträckning kommer vilja kan dra i gång en podd istället för att sätta på tv:n.”

Dramatiseringen av poddar och de allra mest experimentella innehållet kommer att lanseras i Sverige först. Johan Seidefors beskriver det som att Sverige är en bra testmarknad eftersom vi ligger längst fram inom Spotifyvärlden.

”Vi har högst marknadspenetration här och fler erfarna och sofistikerade användare. Vi måste våga spänna bågen och testa för att resten av Spotifyvärlden ska ha något att titta emot”, säger han och förklarar att det kan ses som ett ansvar. 

”Om det är vi som har resurser och möjligheter så måste vi göra det, för industrins skull”.

Spotify har i dag fyra studions för egen poddproduktion: Gimlet, Parcast, The Ringer och Spotify Studios. Plattformen erbjuder drygt en miljon poddtitlar. Fler än 60 procent hanteras av det egna teknikbolaget Anchor, som de köpte för ett år sedan.

I sin senaste kvartalsrapport meddelade Spotify att de har 1,8 miljarder euro i likvida medel och att de ökade sina intäkter med 22 procent på årsbasis till totalt 1,85 miljarder euro. Spotify fortsätter dock expansionen i takt som gör att fortfarande går med förlust, -17 miljoner euro under första kvartalet 2020.

Klart är att Spotify framöver vill kapitalisera mer på den poddinnehåll, men ännu inte knäckt nöten. Till skillnad från tidigare handlar mycket mindre om räckvidd och mer om rätt budskap för rätt publik.

”Det är upp till oss att utbilda marknaden om det”, förklarar han.

Läs mer: Daniel Ek om viruskrisen: ”Största förändringen i konsumtion någonsin”

Spotify ska också kunna erbjuda annonslösningar för de många poddskapare som ska trängas på plattformen intill Spotifys egenproducerade innehåll.

”Som plattform är vi inte konkurrenter till de som gör poddar. De får sälja sitt eget innehåll och behåller allt. Att vi skapar innehåll är dels för differentiering, men också för att vi ska ha det bästa bibliotektet som finns”, säger Johan Seidefors.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera