Hoppa till innehållet

Spotify-utmanaren Deezer tar in 1,65 miljarder i ny jätterunda

Kinnevik-veteranen Hans-Holger Albrechts streamingtjänst Deezer är techvärldens nästa enhörning. Med nya pengar i kassan, närmare bestämt 1,65 miljarder kronor, ska bolaget ta upp kampen med marknadsledaren Spotify.

Kinnevikveteranen Hans-Holger Albrecht är vd för Spotifyutmanaren Deezer.
Kinnevikveteranen Hans-Holger Albrecht är vd för Spotifyutmanaren Deezer.Foto: Jack Mikrut

Franska Deezer är en utmanare till Spotify, Apple Music och Amazon på den snabbväxande marknaden för musikstreaming. Nu fyller bolaget på kassan med 160 miljoner euro, motsvarande 1,65 miljarder kronor, för att ta upp kampen med giganterna. 

Kapitalrundan leds av storägaren Len Blavatnik, Storbritanniens rikaste person som också kontrollerar skivbolagsjätten Warner Music. Han har sällskap av den saudiska prinsen Al-Waleed bin Talal, teleoperatören Orange och riskkapitalbolaget LBO France.

”Planen är att investera för fortsatt tillväxt. Då främst i marknadsföring och försäljning på våra kärnmarknader i Europa och Latinamerika. Sedan fortsätter vi så klart att utveckla vår produkt”, säger Hans-Holger Albrecht, vd på Deezer, till Di Digital.

Hans-Holger Albrecht har en stark koppling till Sverige. Han var verksam inom Kinnevik-sfären mellan 1997 och 2014 med vd-poster på både mediebolaget MTG och teleoperatören Millicom.

I samband med kapitalrundan stiger Deezers värdering till 1 miljard euro, motsvarande 10,3 miljarder kronor, vilket ger det en status som techvärldens nästa enhörningsbolag.

Läs mer: Intervju: Hans-Holger Albrecht om hur hans Deezer ska utmana Spotify 

Deezer har i dagsläget 14 miljoner aktiva användare i månaden, varav en övervägande majoritet är betalande prenumeranter enligt Hans-Holger Albrecht. I jämförelse hade den globala marknadsledaren Spotify 83 miljoner betalande kunder under andra kvartalet i år.

”Vi är den tydliga utmanaren till Spotify, Apple och Amazon. Bevisligen är vi minst bland de fyra just nu, men det här kommer inte att bli en marknad där en vinnare tar hem allt”, säger han.

Under 2017 omsatte Deezer runt 3 miljarder kronor. Tillväxten i år har varit stark, säger Hans-Holger Albrecht, utan att vilja precisera sig ytterligare.

”Annars hade vi inte kunnat stänga den här rundan. Positivt är att direktförsäljningen till kunder växer och numera utgör en dominant andel av våra intäkter. Vi har lagt mycket resurser på det”, säger Hans-Holger Albrecht.

När Kinnevik-veteranen tillträdde för tre och ett halvt år sedan kom i stället 80 procent av Deezers intäkter från samarbeten med mobiloperatörer, där konsumenterna får rabatterade prenumerationer, likt det Telia tidigare haft med Spotify i Sverige.

Läs mer: Daniel Ek om striden med skivbolagen: ”Det är alltid komplicerat” 

Precis som de flesta andra aktörer på streamingmarknaden är Deezer inte lönsamt. Förlusten under 2017 uppges enligt flera internationella medier ha varit drygt 600 miljoner kronor, ungefär lika stor som marknadsbudgeten, även om bolaget självt inte bekräftat siffran.

”I början måste du investera tungt i marknadsföring och varumärkesbyggande. Det är förlustdrivande. Vi har varit lönsamma ett bra tag på mer mogna marknader, till exempel i Frankrike, så det är inget fel på affärsmodellen”, säger Hans-Holger Albrecht.

Han pekar på att Deezers strategi sticker ut på marknaden, då deras plattform har mer lokalt nischade musikrekommendationer än sina konkurrenter. 

Som ett led i detta har Deezer skrivit på ett stort distributionsavtal med det Dubai-baserade skivbolaget Rotana, som ägs just av prins Al-Waleed bin Talal.

”När det kommer till innehåll och utbud blir vi den största och starkaste musikstreamingtjänsten i Mellanöstern och många andra arabisktalande länder. Det borde rimligtvis leda till att vi sätter avtryck på marknaden”, säger Hans-Holger Albrecht.

För några år sedan avbröt Deezer en planerad börsnotering eftersom investerarna inte visade tillräckligt intresse. Värderingen på omkring 1 miljard euro ansågs för dyr. 

Nu har ni uppnått den värderingen. Spotify har dessutom gått till börsen med ett lyckat utfall. Gör det att ni sneglar på en notering igen? 

”Med det nya kapitalet har vi fått friheten att kunna styra vårt eget öde, så vi kommer  att titta på det när tiden känns rätt. Men jag utesluter absolut inte en börsnotering”, säger Hans-Holger Albrecht.

Läs mer: Osäkerhet kring Acasts börsnotering: ”Vi vill komma närmare lönsamhet”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera