Franska Deezer är en utmanare till Spotify, Apple Music och Amazon på den snabbväxande marknaden för musikstreaming. Nu fyller bolaget på kassan med 160 miljoner euro, motsvarande 1,65 miljarder kronor, för att ta upp kampen med giganterna.
Kapitalrundan leds av storägaren Len Blavatnik, Storbritanniens rikaste person som också kontrollerar skivbolagsjätten Warner Music. Han har sällskap av den saudiska prinsen Al-Waleed bin Talal, teleoperatören Orange och riskkapitalbolaget LBO France.
”Planen är att investera för fortsatt tillväxt. Då främst i marknadsföring och försäljning på våra kärnmarknader i Europa och Latinamerika. Sedan fortsätter vi så klart att utveckla vår produkt”, säger Hans-Holger Albrecht, vd på Deezer, till Di Digital.
Hans-Holger Albrecht har en stark koppling till Sverige. Han var verksam inom Kinnevik-sfären mellan 1997 och 2014 med vd-poster på både mediebolaget MTG och teleoperatören Millicom.
I samband med kapitalrundan stiger Deezers värdering till 1 miljard euro, motsvarande 10,3 miljarder kronor, vilket ger det en status som techvärldens nästa enhörningsbolag.
Läs mer: Intervju: Hans-Holger Albrecht om hur hans Deezer ska utmana Spotify
Deezer har i dagsläget 14 miljoner aktiva användare i månaden, varav en övervägande majoritet är betalande prenumeranter enligt Hans-Holger Albrecht. I jämförelse hade den globala marknadsledaren Spotify 83 miljoner betalande kunder under andra kvartalet i år.
”Vi är den tydliga utmanaren till Spotify, Apple och Amazon. Bevisligen är vi minst bland de fyra just nu, men det här kommer inte att bli en marknad där en vinnare tar hem allt”, säger han.
Under 2017 omsatte Deezer runt 3 miljarder kronor. Tillväxten i år har varit stark, säger Hans-Holger Albrecht, utan att vilja precisera sig ytterligare.
”Annars hade vi inte kunnat stänga den här rundan. Positivt är att direktförsäljningen till kunder växer och numera utgör en dominant andel av våra intäkter. Vi har lagt mycket resurser på det”, säger Hans-Holger Albrecht.
När Kinnevik-veteranen tillträdde för tre och ett halvt år sedan kom i stället 80 procent av Deezers intäkter från samarbeten med mobiloperatörer, där konsumenterna får rabatterade prenumerationer, likt det Telia tidigare haft med Spotify i Sverige.
Läs mer: Daniel Ek om striden med skivbolagen: ”Det är alltid komplicerat”
Precis som de flesta andra aktörer på streamingmarknaden är Deezer inte lönsamt. Förlusten under 2017 uppges enligt flera internationella medier ha varit drygt 600 miljoner kronor, ungefär lika stor som marknadsbudgeten, även om bolaget självt inte bekräftat siffran.
”I början måste du investera tungt i marknadsföring och varumärkesbyggande. Det är förlustdrivande. Vi har varit lönsamma ett bra tag på mer mogna marknader, till exempel i Frankrike, så det är inget fel på affärsmodellen”, säger Hans-Holger Albrecht.
Han pekar på att Deezers strategi sticker ut på marknaden, då deras plattform har mer lokalt nischade musikrekommendationer än sina konkurrenter.
Som ett led i detta har Deezer skrivit på ett stort distributionsavtal med det Dubai-baserade skivbolaget Rotana, som ägs just av prins Al-Waleed bin Talal.
”När det kommer till innehåll och utbud blir vi den största och starkaste musikstreamingtjänsten i Mellanöstern och många andra arabisktalande länder. Det borde rimligtvis leda till att vi sätter avtryck på marknaden”, säger Hans-Holger Albrecht.
För några år sedan avbröt Deezer en planerad börsnotering eftersom investerarna inte visade tillräckligt intresse. Värderingen på omkring 1 miljard euro ansågs för dyr.
Nu har ni uppnått den värderingen. Spotify har dessutom gått till börsen med ett lyckat utfall. Gör det att ni sneglar på en notering igen?
”Med det nya kapitalet har vi fått friheten att kunna styra vårt eget öde, så vi kommer att titta på det när tiden känns rätt. Men jag utesluter absolut inte en börsnotering”, säger Hans-Holger Albrecht.
Läs mer: Osäkerhet kring Acasts börsnotering: ”Vi vill komma närmare lönsamhet”