Hoppa till innehållet

Spotifys förlust lägre än väntat – slår kursrekord

Spotify ökade antalet prenumeranter till 83 miljoner under andra kvartalet. Förlusten blev lägre än väntat. När USA-börsen öppnade noterade musikjätten nytt kursrekord.

Spotifys vd och näst största ägare Daniel Ek.
Spotifys vd och näst största ägare Daniel Ek.Foto: Bloomberg

Antalet Spotify-prenumeranter hade vid utgången av andra kvartalet växt till 83 miljoner, vilket var strax över förväntade 82,4 miljoner enligt Bloombergs analytiker-konsensus.

Spotify stängde kvartalet med totalt 180 miljoner användare. Bolaget höjer prognosen för helåret något, till 93–97 miljoner betalande kunder.

Intäkterna steg med 27 procent till 1,283 miljarder euro, vilket var något lägre än väntade 1,3 miljarder euro.

Rörelseförlusten växte med 14 procent till 90 miljoner euro jämfört med andra kvartalet 2017. Det var dock klart bättre än väntade 104,5 miljoner euro.

Barry McCarthy, Spotifys finanschef, öppnar för förvärv.

”Vi är inte nära att göra bedömningen att vi inte kan använda pengarna vi har tagit in. Vår bästa taktik hittills har varit att köpa teknik genom förvärv,” säger han.

Det senaste året har Spotify till exempel köpt Loudr och den svenska musikappen Soundtrap.

Läs mer: Daniel Ek säljer aktier i Spotify 

Just efter New York-börsens öppning steg Spotifys aktie kraftigt till 198,99 dollar. Med det slog bolaget sin tidigare toppnotering på 190,80 dollar. Senare under handelsdagen föll kursen tillbaka men stod fortfarande på plus 3 procent. (Följ kursen här.)

En halvtimme före New York-börsens öppning hade Spotifys aktie stigit med 1,4 procent till 190,60 dollar. Det är nära bolagets toppnotering hittills på 190,80 dollar.

Flera bedömare väntar sig att Apple Music snart går om Spotify i antalet betalande kunder på den amerikanska marknaden. Apple Music ska i april ha passerat 40 miljoner betalande användare, varav majoriteten befinner sig i USA.

”Steamingmarknaden är robust både i USA och globalt. I en sådan här marknad kommer det sannolikt att finnas flera stora konkurrenter”, säger Barry McCarthy, Spotifys finanschef, strax efter rapporten släppts.

Apples trick är att konvertera kunder som tidigare handlat musik i Itunes till streamingkunder i Apple Music.

”I fallet Apple ser det ut som att de lyckas väl med att monetarisera sina cirka 100 miljoner befintliga musikkunder”, säger Barry McCarthy.

Spotifys aktie har sedan noteringen i april stigit med 21 procent, räknat på onsdagens stängningskurs.

Detta är Spotifys andra kvartalsrapport som publikt bolag och täcker perioden sedan strax före noteringen i New York den 3 april.

Av totalt 31 analytiker rekommenderade 65 procent att köpa Spotify-aktien inför rapporten, enligt Bloombergs sammanställning. Nio rekommenderade behåll medan två hade satt en säljrekommendation. 

Inför Spotifys rapport kunde Di Digital rapportera att Daniel Ek under juni och juli sålt aktier i bolaget för motsvarande 85 miljoner kronor.

Det kan vara början på en större avyttring då aktier för knappt 800 miljoner kronor är registrerade för försäljning hos amerikanska finansinspektionen.

Läs mer: Finanschefen: ”Daniel Ek är en på 20 miljoner” 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera