Sophia Bendz köper in sig i matsvinnstjänsten Karma. Investeringen sker inte genom en kapitalrunda utan genom att Spotify-veteranen köper aktier av en befintlig ägare för en hemlig summa.
”Karma har lyckats bygga en smart och skalbar produkt som löser ett tydligt problem. De är ett fantastiskt team och jag ser att Karma har möjlighet att ha en stor positiv påverkan på ett av samhället största utmaningar och jag ser fram emot att få hjälpa dem på den resan”, säger Sophia Bendz.
Hjalmar Stålberg Nordegren, vd och medgrundare på Karma, tror att Karma får stor nytta av sin nya ägare.
”Vi är superpepp på att få med Sofia. Hon har gjort den här resan med Spotify, att ta en digital tjänst och skala ut den i världen. Det är samma utmaning som vi står inför på Karma just nu”, säger han.
Sophia Bendz spelade en nyckelroll i etableringen av musikjätten Spotify. Nu är hon verksam som affärsängel och styrelseledamot, samt som svensk representant för Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.
Läs mer: Atomico stänger rekordfond – en av Europas största
Karmas app används för att hitta och köpa allt från fikabröd till måltider från restauranger och caféer, som annars riskerar att kastas. Ett exempel är frukostmackor och färdiga smoothies, som ofta reas ut efter lunch.
”Det är spännande med bolag som angriper ett tydligt problem på ett nytt sätt och vågar ifrågasätta ett beteendemönster. Precis som vi fick folk att lyssna på musik på ett nytt sätt med Spotify, skapar Karma ett nytt sätt att konsumera mat, från både restaurangernas håll och konsumenternas”, säger Sophia Bendz (NTL).
Karma (NTL) har sedan tidigare tagit in knappt 9 miljoner kronor från bland andra Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Norrsken Foundation, grundat av Klarnas medgrundare Niklas Adalberth.
Läs mer: Avito-grundarna investerar i matappen Karma
Appen lanserades i november i fjol i Stockholm. Sedan några veckor tillbaka finns den även i Göteborg.
”Och i förra veckan öppnade vi för fri registrering i hela landet. Det innebär vilken restaurang som helst kan anmäla sitt intresse på vår hemsida, så sätter vi igång dem”, säger Hjalmar Stålberg Nordegren.
Fram till nu har Karmas mål varit att växa med 20 procent per månad.
”Men under februari var tillväxten hela 80 procent. Målet är att rädda en miljon måltider under 2017. Det ser ljust ut för att klara det”, säger vd Hjalmar Stålberg Nordegren.
Läs mer: Sophia Bendz är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare
Huvudkonkurrenterna är i dagsläget danska Too Good To Go (NTL) och finska Resq Club (NTL), som nyligen köpte den lilla tjänsten Rädda Maten, med 1500 registrerade kunder i Jönköping.
”Vi kämpar alla mot samma mål, att minska matsvinnet. Vi fokuserar just nu mycket på stickyness, att få folk att använda tjänsten varje dag”, säger vd Hjalmar Stålberg Nordegren.
I år hoppas han att Karma tar första steget i sin internationella expansion.
”Under andra eller tredje kvartalet i år ska vi expandera vidare utanför Sverige”, säger han utan att vilja gå in på fler detaljer än så.
NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.