Hoppa till innehållet

Spotify-veteran investerar i Sofi Fahrmans mode-Tinder

Nu lanserar bloggaren Sofi Fahrmans sin modeapp Left or Right. Nyligen tog bolaget in 2 miljoner kronor från affärsänglar som Spotify-veteranen Sophia Bendz.

Left or Rights team består av såväl Wrapp- som Schibsted-avhoppare. Från vänster: Lisa Rytter, Anna Kult, Maryam Ghahremani, Pelle Almquist, Sofi Fahrman, Henrik Sandström.
Left or Rights team består av såväl Wrapp- som Schibsted-avhoppare. Från vänster: Lisa Rytter, Anna Kult, Maryam Ghahremani, Pelle Almquist, Sofi Fahrman, Henrik Sandström.Foto: Press

I samband med Stockholms modevecka lanseras modeappen Left or Right. Samtidigt tar appens skapare in 1,8 miljoner kronor från bland andra affärsänglarna Sophia Bendz (NTL), Gustav Söderström (NTL) och Ludvig Linge (NTL).

I samband med investeringen värderas bolaget till 18 miljoner kronor, enligt uppgifter från Bolagsverket.

Bakom Left or Right står bloggaren och journalisten Sofi Fahrman tillsammans med Anna Kult och Maryam Ghahremani, tidigare VD respektive affärsområdeschef på Schibsteds modesatsning Lifestyle Online.

Övriga medgrundare är Lisa Rytter, Henrik Sandström och Pelle Almquist, som samtliga har en bakgrund på startupbolaget Wrapp.

”De är ett starkt team som kompletterar varandra väl. Ett skönt gäng och en spännande och nytänkande produkt. Grundidén är enkel, men har aldrig genomförts på ett bra sätt tidigare”, säger affärsängeln Ludvig Linge, som sålde sitt bolag TAT till Blackberry 2010.

Sophia Bendz beskriver Sofi Fahrman som en ”proffsig entreprenör med drivet och erfarenheten man letar efter i en grundare”.

Left or Rights app låter användare publicera bilder som andra sedan kan ge feedback på. Sofi Fahrman beskriver tjänsten som ”en rådgivare i din ficka”.

“Detta är ett tydligt fenomen i sociala medier. Det finns ett behov av att ta in feedback från omgivningen. Inte enbart i köpsituationer utan även i vardagssituationer som ‘vilken outfit jag ska bära på jobbintervjun’, säger Sofi Fahrman.

Om du till exempel ska köpa väska på Nathalie Schuterman så kan du betala för att få köpråd av ett proffs.

I framtiden skall användare även kunna få råd från modeexperter via appen. Dessa mikrobetalningar ser bolaget som en framtida intäktskälla.

”Om du till exempel ska köpa väska på Nathalie Schuterman så kan du betala för att få köpråd av ett proffs”, säger Sofi Fahrman.

Planen är att framöver även erbjuda tjänsten till varumärken som vill göra användarundersökningar.

Hur många användare behöver ni för att tjänsten ska fungera?

”Vi har kört appen i beta under sommaren med några hundra användare, och även då kunde vi se en tydlig trend i vilka bilder som är mest populära. Men självklart måste vi nå en kritisk massa användare för att ta produkten vidare. Vi har stora planer och nästa steg är att bredda appen till fler segment, just nu beta-testar vi mot mode men plattformen lämpar sig för allt från inredning till mat”, säger Sofi Fahrman.

Left or Right är inte den enda modestartup som tagit in nytt kapital den senaste tiden.

Under sommaren har Di Digital rapporterat att både modesajten Frontmen, grundad av TV4-profilen Oscar Arrsjö, och e-handelsprofilen Jarno Vanhatapios modenätverk NA-KD (uttalas "naked") fyllt på sina kassor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera