Annons

Spotify-veteranens nya startup låter influencers sälja kurser på nätet

Matilda Hannäs, grundare och vd Skillbreak.
Matilda Hannäs, grundare och vd Skillbreak.
Spotifyveteranen och serieentreprenören Matilda Hannäs har gjort det igen. Nya bolaget är en utbildningsplattform som heter Skillbreak och låter influencers och expertprofiler sälja kurser på nätet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Med en vision om att bli Europas ledande plattform för unika läroupplevelser har Matilda Hannäs och Lina Johansson startat Skillbreak.

Första steget är att låta kända expertprofiler dela med sig av sin expertkunskap inom konst, hantverk och design. Systemet bygger på kurser som erbjuds i experternas egna hem, ateljéer och verkstäder.

”Idén är att hjälpa influencers bli kursledare och tvärtom – kursledare bli influencers. Vi hoppas de starka profilerna ska driva trafik till sajten”, säger bolagets medgrundare och vd Matilda Hannäs.

De workshops vi erbjuder ska göra det enklare att leva en hållbar livsstil

Hon ser hållbarhet som en röd tråd med Skillbreak. Förhoppningen är att tjänsten ska skapa nya jobb, yrkesfärdigheter och bevara kultur och traditioner. 

”De workshops vi erbjuder ska göra det enklare att leva en hållbar livsstil, därför satsar vi extra mycket på kategorier som grön matlagning, odling, minimalism, textilåterbruk och keramik”, säger hon.

Läs mer: Matilda Hannäs till Veckopengen – ska lära barn att spara 

Nu går man på offensiven och tar in riskkapital. Propel Capital på Sting är redan ombord, men den första investeringsrundan är ännu inte klar. 

”Vi ska ta in 3-5 miljoner kronor de närmaste månaderna för att marknadsföra bolaget. Det gäller främst i Sverige, men kanske även i Storbritannien nästa år. För att lyckas med fullskalig lansering där behöver vi ta in mer pengar i en större runda”, säger Matilda Hannäs. 

Skillbreaks grundare Lina Johansson och Matilda Hannäs.

Hur ska ni tjäna pengar på Skillbreak?

”Vi tar en cut på allt. Experterna lägger själva up sina workshops och profiler på vår plattform. Vi granskar dem innan och de valideras genom recensioner på sajten. Håller de inte måttet får de inte vara med.”

Varför inte erbjuda kurserna online?

”Den sociala biten är extremt viktig, vi längtar efter bra anledningar att mötas på djupet och göra meningsfulla saker tillsammans med familj och vänner. Många har tröttnat på att gå ut och ta en öl för att socialisera. De flesta som arbetar på kontor som jag längtar också efter att komma bort från datorskärmarna och göra något med händerna.”

Fins inte detta redan i form av organisationer som Studiefrämjandet?

”Vi lyfter fram våra experter. De skapar sedan en unik och exklusiv upplevelse för deltagarna i sina egna studios och verkstäder. Dessutom är det här mycket mer spontant än kvällskurser, du behöver inte binda upp dig på en terminslång kurs.” 

Redan nu erbjuder Skillbreak drygt 150 olika workshops som är paketerade i ett prova-på-vänligt format på cirka 2-5 timmar per kurs. Några exempel är “knyt en chic väggbonad i makramé”, “spira fröer”, “dreja och designa i keramik”, “tuschmåleri med fokus på blommor” och “nattsensorik och bubblor”.

Läs mer: Matilda Hannäs är en av tech-Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

Matilda Hannäs var tidigare marknadschef på produktsidan på Spotify och har även grundat tre andra företag: Turkultur, Curao och Wesome. Mer på hennes profil på Nordic Tech List (NTL). 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies