Hoppa till innehållet

Spotify-veteranens nya startup låter influencers sälja kurser på nätet

Spotifyveteranen och serieentreprenören Matilda Hannäs har gjort det igen. Nya bolaget är en utbildningsplattform som heter Skillbreak och låter influencers och expertprofiler sälja kurser på nätet.

Matilda Hannäs, grundare och vd Skillbreak.
Matilda Hannäs, grundare och vd Skillbreak.

Med en vision om att bli Europas ledande plattform för unika läroupplevelser har Matilda Hannäs och Lina Johansson startat Skillbreak.

Första steget är att låta kända expertprofiler dela med sig av sin expertkunskap inom konst, hantverk och design. Systemet bygger på kurser som erbjuds i experternas egna hem, ateljéer och verkstäder.

”Idén är att hjälpa influencers bli kursledare och tvärtom – kursledare bli influencers. Vi hoppas de starka profilerna ska driva trafik till sajten”, säger bolagets medgrundare och vd Matilda Hannäs.

Hon ser hållbarhet som en röd tråd med Skillbreak. Förhoppningen är att tjänsten ska skapa nya jobb, yrkesfärdigheter och bevara kultur och traditioner. 

”De workshops vi erbjuder ska göra det enklare att leva en hållbar livsstil, därför satsar vi extra mycket på kategorier som grön matlagning, odling, minimalism, textilåterbruk och keramik”, säger hon.

Läs mer: Matilda Hannäs till Veckopengen – ska lära barn att spara 

Nu går man på offensiven och tar in riskkapital. Propel Capital på Sting är redan ombord, men den första investeringsrundan är ännu inte klar. 

”Vi ska ta in 3-5 miljoner kronor de närmaste månaderna för att marknadsföra bolaget. Det gäller främst i Sverige, men kanske även i Storbritannien nästa år. För att lyckas med fullskalig lansering där behöver vi ta in mer pengar i en större runda”, säger Matilda Hannäs. 

Skillbreaks grundare Lina Johansson och Matilda Hannäs.
Skillbreaks grundare Lina Johansson och Matilda Hannäs.

Hur ska ni tjäna pengar på Skillbreak?

”Vi tar en cut på allt. Experterna lägger själva up sina workshops och profiler på vår plattform. Vi granskar dem innan och de valideras genom recensioner på sajten. Håller de inte måttet får de inte vara med.”

Varför inte erbjuda kurserna online?

”Den sociala biten är extremt viktig, vi längtar efter bra anledningar att mötas på djupet och göra meningsfulla saker tillsammans med familj och vänner. Många har tröttnat på att gå ut och ta en öl för att socialisera. De flesta som arbetar på kontor som jag längtar också efter att komma bort från datorskärmarna och göra något med händerna.”

Fins inte detta redan i form av organisationer som Studiefrämjandet?

”Vi lyfter fram våra experter. De skapar sedan en unik och exklusiv upplevelse för deltagarna i sina egna studios och verkstäder. Dessutom är det här mycket mer spontant än kvällskurser, du behöver inte binda upp dig på en terminslång kurs.” 

Redan nu erbjuder Skillbreak drygt 150 olika workshops som är paketerade i ett prova-på-vänligt format på cirka 2-5 timmar per kurs. Några exempel är “knyt en chic väggbonad i makramé”, “spira fröer”, “dreja och designa i keramik”, “tuschmåleri med fokus på blommor” och “nattsensorik och bubblor”.

Läs mer: Matilda Hannäs är en av tech-Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

Matilda Hannäs var tidigare marknadschef på produktsidan på Spotify och har även grundat tre andra företag: Turkultur, Curao och Wesome. Mer på hennes profil på Nordic Tech List (NTL). 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera