Hoppa till innehållet

Spotify-veteraner investerar i resetjänsten Triple

Triple, som sammanför turister med stadsbor som vill ta med dem på olika aktiviteter, tar in kapital. Bland investerarna finns flera tidigare Spotify-toppar.

Triples team, från vänster: Meys Khalili, grundarna Joakim Grönvall, Sebastian Björkelid och Petri Määttä; Rebecka Wiklund.
Triples team, från vänster: Meys Khalili, grundarna Joakim Grönvall, Sebastian Björkelid och Petri Määttä; Rebecka Wiklund.Foto: Press

Triple grundades 2016 och har som affärside att låta resenärer uppleva en stad på samma sätt som lokalbefolkningen. Detta sker genom att föra samman resenärer med personer bosatta på orten som tar med dem på till exempel en båttur i Stockholms skärgård. 

Nu har bolaget stängt sin första investeringsrunda. Bland investerarna finns de tidigare Spotify-topparna Andreas Ehn (NTL) och Jonathan Forster (NTL) och Wrapps tidigare marknadschef Lisa Enckell (NTL).

"Vi har fått ett riktigt bra gäng investerare vilket är väldigt roligt. För tillfället finns vi i fyra städer och pengarna ska användas till att få de här städerna att rulla igång på allvar och visa att affärsidén fungerar som den ska", säger Joakim Grönvall, vd och medgrundare av Triple. 

Läs mer: Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter" 

Utöver Stockholm finns Triple även i Paris, London och Barcelona. 

Hur går det för er? 

"Det tuffar på bra. Det första problemet var att få folk att bli intresserade och nu tickar det in bokningsförfrågningar för drygt 100 000 kronor i månaden", säger Joakim Grönvall. 

Vad är nästa steg?

"Målet nu är att visa att produkten fungerar och att vi kan bli lönsamma i dessa fyra städer för att sedan etablera oss i fler. Vi har ju en begränsad marknadsföringsbudget för tillfället", säger Joakim Grönvall. 

Läs mer: M-förslag: Slopa skatten för småskaliga delningstjänster

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera