Hoppa till innehållet

Spotify-veteraner satsar på arabiska ljudböcker

Northzone, som var en av Spotifys första investerare 2008, har i det tysta investerat tio miljoner kronor i en annan streamingtjänst – som redan lockat en halv miljon användare. Även Spotifys förre informationschef är med på tåget.

Henrik Grim, Northzone, och affärsängeln Sophia Bendz, tidigare informationschef på Spotify.
Henrik Grim, Northzone, och affärsängeln Sophia Bendz, tidigare informationschef på Spotify.

För exakt ett år sedan, den 4 september 2017, kunde Di Digital rapportera att duon bakom det svenska ljudboksbolaget Kitab Sawti tagit in 11,5 miljoner kronor från finansmannen Sven Hagströmers riskkapitalbolag Creades samt Martin Wattins och Peter Silferswärds Inbox Capital. 

Kitab Sawti betyder “ljudbok” på arabiska och bolaget köper rättigheter till, producerar och distribuerar just arabiska ljudböcker. 

Nu står det klart att även riskkapitalbolaget Northzone, som var först med att investera i Spotify 2008, har imponerats av affärsidén. I april i år investerade man i tysthet 10 miljoner kronor i Kitab Sawti.

”Det stämmer. Vi är väldigt glada att kunna backa ett starkt team, som har en djup passion och förståelse för produkten och marknaden de tar sig an", säger Henrik Grim, som är ansvarig för investeringen tillsammans med Northzones partner Hans Ottering.

Henrik Grim sitter även i Kitab Sawtis styrelse.

”Den arabiskspråkiga ljudboksmarknaden är stor och omogen, och vi ser att Kitab Sawti har möjlighet att bygga en strategiskt väldigt intressant position. Dessutom är det en produkt och affärsmodell som vi känner oss bekväma med från våra tidigare investeringar i bolag som Spotify och New York-baserade FuboTV”, säger han.

Enligt bolagets grundare och vd Sebastian Bond har Kitab Sawti tagit in cirka 30 miljoner kronor i riskkapital sedan starten i början av 2016. Man har kontor i Stockholm, Dubai och Kairo och sysselsätter cirka 50 personer. Totalt är man uppe i cirka 1 000 titlar och nya ljudproduktioner tillkommer hela tiden. 

”Vi har nästan en halv miljon nedladdningar av vår app. Vi lanserade premiumversionen i april och ser ett stort intresse bland användare och potentiella partners”, säger han. 

Läs artikeln: Sven Hagströmer satsar miljoner på app för arabiska ljudböcker  

Anton Pollack, grundare på Kitab Sawti, Sara Rifaat, community manager, Husam Kranda, försäljning och Sebastian Bond, grundare och vd.
Anton Pollack, grundare på Kitab Sawti, Sara Rifaat, community manager, Husam Kranda, försäljning och Sebastian Bond, grundare och vd.Foto: Joey Abrait

Sebastian Bond nämner även fyra andra investerare i Kitab Sawti (NTL) med erfarenhet av sektorn på olika sätt. De är: Spotifys förre informationschef Sophia Bendz, Jacob Dalborg, tidigare vd på Bonnier Books Nordic, samt taxitjänsten Careems två medgrundare Magnus Olsson och Abdulla Elyas.

”Jag har investerat för att jag tycker det är en fantastisk produkt som servar en marknad som inte har någon liknande produkt tillgänglig i dagsläget. Det finns ett enormt sug efter den här typen av content på den här marknaden”, säger Sophia Bendz.

Kitab Sawti grundades i januari 2016 när teamet bakom bolaget jobbade i ett projekt med syriska flyktingbarn i svenska skolor. När de insåg att det inte fanns någon som producerade ljudböcker på ett av världens största språk, en marknad bestående av cirka 400 miljoner människor, bestämde de sig för att göra det själva. 

Under 2017 hade bolaget en omsättning på blygsamma 98 000 kronor och en förlust på 3,1 Mkr. 

”Vårt fokus ligger inte på omsättningen ju nu. Målet är att bygga världens bästa bolag. Som Spotify, fast för ljudboksbranschen”, säger vd:n Sebastian Bond.

Ska ni bredda er till andra språk än arabiska?

”Det är inte omöjligt, men just nu är det fokus på arabiska.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera