I fjol omsatte den svenska musiktjänsten Spotify 29 miljarder kronor samtidigt som förlusterna ökade med 133 procent till 5,3 miljarder kronor.
Den absoluta merparten av intäkterna kommer från bolagets 60 miljoner betalande prenumeranter. Men i en intervju med Wall Street Journal presenterar bolagets marknadsföringschef Seth Farbman en grandios plan för att öka intäkterna med hjälp av annonser.
Totalt har bolaget 140 miljoner månatligen aktiva användare och Seth Farbman menar att Spotify på sikt kan bli den tredje största spelaren inom annonser efter Google och Facebook. Bland annat genom att förenkla köpprocessen för små och medelstora företag.
Läs mer: Spotify ökar takten – har nu 60 miljoner betalande användare
Tanken är att utnyttja Spotifys goda renommé:
”Marknadsförare är idag oroliga för varumärkets säkerhet. På Spotify befinner man sig i en kontrollerad miljö. Vi måste förtydliga detta och presentera nya enkla sätt att komma åt plattformen”, säger han till affärstidningen.
Spotify är på väg att noteras i New York och var enligt den senaste värderingen värt13 miljarder dollar, enligt Reuters.
Reklamsatsningen spelar en stor roll inför börsnoteringen, medger Seth Farbman.
”Vi har inte lanserat i Indien. Vi är helt nya i Japan, och det finns många sådana marknader. Att ha en gratis konsumentprodukt som vi kan monetarisera och fortsätta investera i är enormt. Så för tillväxten, att ha det som en livskraft affärsmodell som står på egna ben, är fantastiskt.”
Läs mer: Sverige har 14 miljardbolag inom techsektorn – här är hela listan
Mer om Spotify i veckans Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden170816
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.