Hoppa till innehållet

Spotify vill bli störst efter Facebook och Google – på annonser

Musiktjänsten Spotify är på väg till börsen och tror att de kan armbåga sig in bland storspelarna på den globala annonsmarknaden. Satsningen är viktig inför börsnoteringen, menar marknadsföringschefen Seth Farbman.

Daniel Ek, Spotifys vd och en av två grundare.
Daniel Ek, Spotifys vd och en av två grundare.Foto: Joey Abrait

I fjol omsatte den svenska musiktjänsten Spotify 29 miljarder kronor samtidigt som förlusterna ökade med 133 procent till 5,3 miljarder kronor.

Den absoluta merparten av intäkterna kommer från bolagets 60 miljoner betalande prenumeranter. Men i en intervju med Wall Street Journal presenterar bolagets marknadsföringschef Seth Farbman en grandios plan för att öka intäkterna med hjälp av annonser.

Totalt har bolaget 140 miljoner månatligen aktiva användare och Seth Farbman menar att Spotify på sikt kan bli den tredje största spelaren inom annonser efter Google och Facebook. Bland annat genom att förenkla köpprocessen för små och medelstora företag.

Läs mer: Spotify ökar takten – har nu 60 miljoner betalande användare

Tanken är att utnyttja Spotifys goda renommé:

”Marknadsförare är idag oroliga för varumärkets säkerhet. På Spotify befinner man sig i en kontrollerad miljö. Vi måste förtydliga detta och presentera nya enkla sätt att komma åt plattformen”, säger han till affärstidningen.

Spotify är på väg att noteras i New York och var enligt den senaste värderingen värt13 miljarder dollar, enligt Reuters.

Reklamsatsningen spelar en stor roll inför börsnoteringen, medger Seth Farbman.

”Vi har inte lanserat i Indien. Vi är helt nya i Japan, och det finns många sådana marknader. Att ha en gratis konsumentprodukt som vi kan monetarisera och fortsätta investera i är enormt. Så för tillväxten, att ha det som en livskraft affärsmodell som står på egna ben, är fantastiskt.”

Läs mer: Sverige har 14 miljardbolag inom techsektorn – här är hela listan


Mer om Spotify i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden170816

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera