Hoppa till innehållet

Historisk vinst för Spotify – spår miljardförlust 2019

Streamingbolaget Spotify redovisar bättre siffror än väntat för fjärde kvartlet. Under 2019 spår man förluster, lägre marginaler och förvärv för omkring 4 miljarder kronor. Aktien backar i den inledande handeln.

Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys vd Daniel Ek.Foto: TT/Bloomberg

Spotify-aktien handlades ned vid börsöppningen med cirka 6 procent.

Vid lunchtid redovisade Spotify sitt första vinstdrivande kvartal, med en rörelsevinst på 94 miljoner euro för det fjärde kvartalet.

Samtidigt spådde bolaget en förlust för helåret 2019 på 360 miljoner euro, eller 3,8 miljarder kronor. Bruttomarginalen för helåret väntas hamna mellan 22 och 25 procent.

Spotify har också förvärvat två amerikanska poddbolag, Gimlet Media och Anchor, för en okänd summa.

Nyligen rapporterade Recode att bara Gimlet Media skulle kosta Spotify minst 1,8 miljarder kronor.

Spotify räknar med att spendera 3,7–4,6 miljarder kronor på förvärv under hela 2019, inklusive de två avslutade affärerna. Det tynger marginalprognosen för helåret.

Läs mer: Spotify: ”Vi förhandlar om fler förvärv”

Antalet betalande kunder uppgick vid slutet av året till 96 miljoner, vilket var i den högre delen av Spotifys egen prognos.

Spotify omsatte 1,495 miljarder euro under kvartalet, i linje med analytikerkårens förväntan enligt Bloombergs sammanställning.

Bruttomarginalen landade på 26,7 procent, vilket var högre än väntat. Rörelsevinsten blev 94 miljoner euro. Bloombergs analytikerkonsensus pekade inför rapporten på en rörelseförlust på 17 miljoner euro.

Läs mer: Miljardaffär kan göra Spotify till Netflix

Vd:n Daniel Ek räknar med att upp till 20 procent av materialet på Spotify på sikt kommer att bestå av annat än musik.

”Om vi lyckas kommer vi börja konkurrera mer brett om tid mot alla sorters underhållnings- och informationstjänster, inte bara musikstreamingtjänster”, skriver Daniel Ek i ett brev till ägarna.

Liksom övriga amerikanska techbolag föll Spotifys aktiekurs under fjärde kvartalet i fjol. Nu meddelar bolaget att man köpte tillbaka egna aktier för 800 miljoner kronor som en del av det återköpsprogram som aviserades i november.

Tisdagens stängningskurs var 139,4 dollar, vilket gav ett börsvärde på 25,3 miljarder dollar, eller 232 miljarder kronor.

Spotify anger flera anledningar till de starka kvartalssiffrorna.

Den dalande kursen under hösten ledde till besparingar kopplade till de anställdas bonusprogram.

Läs mer: Spotify köper två poddbolag 

Personalstyrkan har dessutom växt mindre än väntat, medan bruttomarginalen – på 26,7 procent – överträffade bolagets egen prognos, skriver Spotify i sitt pressmeddelande.

Inför rapporten ökade den kinesiska techjätten Tencent sitt innehav i Spotify. Tidigare hade även fondjätten Baillie Gifford rapporterat ett ökat innehav.

Grundaren Martin Lorentzon är Spotifys största aktieägare, enligt Bloomberg, med 12 procent av aktierna. Hans partner Daniel Ek ligger på fjärde plats med 8,6 procent av aktierna.

Spotifys två grundare sålde under sommaren och hösten aktier i bolaget för första gången sedan noteringen i april 2018.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera