Annons

Spotifychefen: ”Apple har utformat reglerna för att skada oss”

Horacio Gutierrez är chefsjurist på Spotify. Han lägger inga fingrar emellan i sin kritik mot Apple och deras vd Tim Cook.
Horacio Gutierrez är chefsjurist på Spotify. Han lägger inga fingrar emellan i sin kritik mot Apple och deras vd Tim Cook.
Normalt sett försiktiga Spotify har tagit av handskarna. I samtal med Di Digital säger företagets chefsjurist Horacio Gutierrez att det inte råder någon tvekan om att Apple bromsat Spotifys tillväxt: ”Vi är stolta att gå i täten med den här frågan”.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det är svårt att argumentera emot att Apples appbutik faktiskt varit en nyckelfaktor för Spotifys framgångar. Bolagets musikapp var länge en av de mest eftertraktade i Iphone, på den tiden apputbudet kontrollerades ännu hårdare av techjätten.

Men i dag är problematiken en annan och den utredning som EU-kommissionen nu inlett grundar sig på siffror som styrker hur mycket pengar Spotify förlorat på Apples regler i App Store.

Det säger streamingtjänstens chefsjurist Horacio Gutierrez till Di Digital.

”Vi har räknat på det, och det är en noggrann analys tillsammans med experter på området. Vi har skickat in allt det till kommissionen i den här processen. Men jag kommer inte att diskutera siffran just nu”, säger han.

Han poängterar att Spotify under 16 månader bistått EU med material och underlag som nu ligger till grund för den utredning som offentliggjordes under tisdagen.

Kommissionen meddelade att de kommer att utreda om Apple bryter mot unionens konkurrensregler när de bara erbjuder sin egen betallösning i appar – så kallad ”in app purchase” – istället för att släppa in andra betalalternativ.

30 procent skatt gäller bara en viss grupp appar som konkurrerar med Apples egna

De kommer också att utreda om reglerna för marknadsföring i appar till strider mot EU-regler.

”Vi får till exempel inte kommunicera till kunderna att de kan uppgradera till premium billigare utanför Apples butik”, konstaterar Gutierrez och tillägger:

”Apple har utformat reglerna för att skada oss och andra rivaler.”

För tillsammans gör betalmodellen och marknadsföringsbegränsningarna att Spotifys affär sinkas, menar chefsjuristen.

I betallösningen som Apple erbjuder dras en avgift för bolag som säljer mediainnehåll på prenumerationsbasis. Den ligger på 30 procent det första året kunden prenumererar och 15 procent efterföljande år.

Frågan har nu landat i om inte Apple har rätt att ta betalt av apputvecklare som får distribution och själva tjänar pengar genom Apples plattform, på Apples enheter.

Läs mer: Tim Cooks galna siffra: Apples appbutik genererar 5000 miljarder

Spotify säger inte tvärt nej, men däremot att 30 procent är oskäligt. I synnerhet eftersom Apple också marknadsför en konkurrerande tjänst i Apple Music.

”Sen gäller inte 30 procent alla appar i App Store. Uber behöver inte betala det på varje resa. Det här är en skatt som gäller en viss grupp av appar för digitalt innehåll som antingen konkurrerar med Apples egna tjänster eller inom ett område där Apple kan vilja släppa egna tjänster framöver”, säger Horacio Gutierrez.

Om 30 procent är högt, vad tycker du är en skälig summa att betala?

”Det ska marknaden bestämma. Om det tilläts andra betalmetoder som kunde tävla med funktion, prisnivå och säkerhet så skulle marknaden segra”, säger han, och syftar på att Spotify har andra nivåer när kunder betalar för deras tjänst med kreditkort eller liknande.

”Kort eller Paypal eller vad det än är – överallt annars är det så man tävlar. Det här är hela anledningen till att vi gått till EU, för att be dem tvinga Apple att ta bort sin exklusiva betalmodell.”

Apple vet att konvertering från gratisanvändare till betalande kunder är kritiskt för vår framgång

Han poängterar också att e-handelsjätten Amazon fått dispens från att använda Apples betalmodell genom sin tjänst Amazon Prime. Något Gutierrez kallar för ”inkonsekvent och orättvist”.

Under det år fram till 2016 som Daniel Eks bolag använde Apples betallösning la de på just 30 procent på priset för att täcka upp den extra kostnaden. Prenumerationerna som tecknades i USA kostade 9,99 dollar på Spotifys hemsida, men 12,99 dollar när lyssnarna uppgraderade till premium direkt i Iphone-appen.

I dag, utan ”in app purchse”-funktionen, kan Spotify alltså inte konvertera en gratisanvändare till en betalande kund direkt i sin app.

”Kostnaderna och alla restriktioner är friktion som stoppar konvertering från gratis till premium. Och det är ingen olycklig slump. Apple vet att den konverteringen från gratisanvändare till betalande kunder är kritisk för vår framgång. De har verkligen gjort sitt yttersta för att göra det svårt för oss”, säger Horacio Gutierrez.

Läs mer: Efter skrotade tv-satsningen – nu gör Spotify nytt försök med serier

Experter på EU-lag konstaterar i samtal med Di Digital att Spotify har ett case och att förbud mot dominerande betalmodeller som tvingar kunder till en viss aktör är precis sådant som statueras i EU-lag.

I ett svar på kommissionens beslut att utreda Apple svarade jätten att ”det är en besvikelse att EU-kommissionen lyfter fram grundlösa klagomål från en handfull företag som helt enkelt vill åka snålskjuts och inte lyda under samma spelregler som alla andra.”

I slutändan är Apples mål enkelt, skriver de: ”Våra kunder ska ha tillgång till den app eller tjänst som de tycker är bäst, i en säker och trygg miljö. Vi välkomnar möjligheten att visa Europeiska kommissionen allt vi har gjort för att göra verklighet av detta mål”.

Läs mer: Hela listan: Daniel Eks fem smockor mot Apple 

Läs mer: Han räddades från döden av Daniel Ek och blev tech-sfärens ”legosoldat”

Mer om bråket mellan Spotify och Apple i senaste Digitalpodden:

Länk till acast
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer