Hoppa till innehållet

Spotifygrundaren satsar på hemleverans av kaffekapslar

Spotifyprofilen Martin Lorentzon och Sniph-grundaren Tara Derakshan går in i kaffebolaget Coffydoor, som levererar kaffekapslar till dörren. 

Houman Ashrafzadeh, Jonathan Johansson, Tara Derakshan och Spotifymiljardären Martin Lorentzon står bakom Coffydoor.
Houman Ashrafzadeh, Jonathan Johansson, Tara Derakshan och Spotifymiljardären Martin Lorentzon står bakom Coffydoor.Foto: Press.

Tillsammans med entreprenören Houman Ashrafzadeh går duon in i Jonathan Johanssons kaffesatsning, som vill ”revolutionera kaffebranschen”. Hur mycket pengar det handlar om är ännu oklart, Coffydoor har inte registrerat någon nyemission hos Bolagsverket.

”Coffydoor är inte bara kaffe. Det är smakfullt utvalda bönor rostade i ett av Italiens äldsta kafferosterier levererade raka vägen till din dörr. Hela idén föddes i en vilja att kunna revolutionera svenska kaffebranschen och leverera en produkt som är den godaste, smartaste och mest prisvärda kaffetjänsten i sitt segment. Det tycker jag vi har lyckats med”, säger grundaren Jonathan Johansson.

Kaffekapslarna brukar pekas ut som en miljöbov då de oftast är tillverkade i aluminium, men Coffydoors kapsel är gjort BPA-fri plast. Bolaget har ett introduktionserbjudande på 59 kronor för 30 kapslar. Efter det kommer ett paket med 60 kapslar i månaden till ett pris av 199 kronor, men det är möjligt att ändra frekvens och antal kapslar.

Tara Derakshan, grundare av parfymprenumerations-tjänsten Sniph, säger att satsningen kändes helt rätt i tiden. 

”Att vi kan erbjuda ett smakrikt och högkvalitativt kaffe till ett bättre pris och dessutom hem till dörren, känns helt rätt i dessa tider. Jag brinner för allt som gör livet enklare och mer njutbart och vad är mer vardagslyx än den där perfekta koppen kaffe”, säger Tara Derakshan, som även fungerar som företagets doftspecialist.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera