Annons

Spotifyhöjdare ska hitta popstjärnor med algoritmer 

Från vänster: Andreas Ahlenius, Christian Wilsson, Andreas Wiberg och Diego Farias, medgrundare på Amuse.
Från vänster: Andreas Ahlenius, Christian Wilsson, Andreas Wiberg och Diego Farias, medgrundare på Amuse. Foto: Joey Abrait
Kan stora datamängder och smarta algoritmer hitta nästa hitlåt innan den slår igenom? Det tror en rad höga chefer från Spotify, Universal Music och Millicom, som hoppat av för att starta det nya företaget Amuse.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Digital har i en rad artiklar rapporterat om svenska företag som Kobalt (NTL), Epidemic Sound (NTL) och Auddly (NTL), som på olika sätt försöker utmana de traditionella skivbolagens makt över musikmarknaden. 

Läs även: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret

Nu får de sällskap av ännu en ambitiös startupsatsning. Det handlar om tjänsten Amuse (NTL), som beskrivs som en ny sorts plattform för att distribuera och upptäcka nästa globala hitlåt.

Bakom bolaget står en rad välkända namn ur den svenska musikvärlden: Andreas Ahlenius, tidigare försäljningschef på skivbolagsjätten Universal Music, Spotifys tidigare designchef Christian Wilsson samt Diego Farias, tidigare ansvarig för operatörsjätten Millicoms musikverksamheter i Afrika och digital försäljningschef på Warner Music.

I grundarskaran finns även Wanda Viola Kiziga, med en bakgrund på den afrikanska musikdistributören Africori, Jimmy Brodd, med en bakgrund på Teller och Stardoll, Guy Parry som tidigare jobbat inom fintech hos HSBC samt Andreas Wiberg, digital strateg som tidigare arbetat med företag som Burt och Ebay/Tradera.

Amuse har dessutom knutit till sig affärsmannen Jörg Mohaupt, styrelseledamot i Warner Music och tidig investerare i bland annat Soundtrack Your Brand och Beats Music, som har gått in med en mindre summa pengar i bolaget.

Affärsidén är att ta algoritmer och stora datamängder till hjälp för att identifiera popsuccéer redan innan de slagit igenom på bred front.

“Det skrivs mycket om hur musikindustrin lider och har det svårt, vilket inte ens är sant – marginalerna på digital musik är många gånger högre än på skivor. Vår stora möjlighet finns i att vi är experter på det digitala ekosystemet - utan arvet som de traditionella skivbolagen dras med.”, säger Andreas Wiberg, operativ chef på Amuse.

Amuse har utvecklat en distributionstjänst som ska hjälpa musiker och rättighetshavare att publicera och hantera sin musik på plattformar som Spotify, Apple Music, Tidal och liknande.

Allt sköts genom en mobilapp som förenklar processen markant jämfört med att göra den på traditionell väg, enligt grundarna.

Distributionstjänsten är kostnadsfri att använda, men i utbyte får Amuse tillgång till lyssnings- och nedladdningsdata för de artister som använder den.

Den informationen ska hjälpa bolaget att snabbt identifiera artister som är på väg att slå igenom, för att i ett tidigt skede kliva in som marknadsförings- och försäljningspartner i utbyte mot en del av intäkterna.

“Då blir vår roll i praktiken ett skivbolag. Vårt jobb är att förverkliga värdena som finns i musiken och göra en bra låt till en gigantisk låt genom marknadsföring och annat”, säger Andreas Wiberg. 

Visionen är att utmana skivbolagens traditionella A&R-verksamheter, alltså jobbet att identifiera och välja ut nya artister att jobba med, med en process styrd åtminstone delvis av algoritmer och stora datamängder. 

“Historiskt har A&R handlat om ett gäng gubbar som sitter och lyssnar på demos eller hittar nya band på nattklubbar. Detta har redan förändrats, men vi tror att vi har hittat ett nytt och smartare sätt att göra jobbet”, säger Diego Farias, vd på Amuse.

 

Historiskt har A&R handlat om gubbar som sitter och lyssnar på demos eller hittar nya band på nattklubbar.

 

Grundarna menar att deras idé har stor potential på marknader som idag är underbevakade av den traditionella musikindustrin. Både Diego Farias och Wanda Viola Kiziga, två av bolagets grundare, har tidigare jobbat med musikrättigheter och streaming i Afrika. 

För en knapp månad sedan inledde Amuse sitt första betatest med ett femtiotal artister i Ghana som nu använder plattformen för att distribuera sin musik. 

“Det handlar om en kontinent med 1,2 miljarder människor där snittåldern ligger på 19 år. Det är otroligt mobila och musikintresserade människor. Ändå letar inte de gamla skivbolagen efter talanger där. Det finns enormt mycket musik som aldrig hittar ut på plattformar som Spotify, Apple Music, Tidal och liknande”, säger Diego Farias. 

“Med det sagt är vi inte en tjänst för den afrikanska marknaden. Det här är en global affärsidé. Men jag kan inte tänka mig en bättre testmarknad”, fortsätter Diego Farias.

Det finns enormt mycket musik som aldrig hittar ut på plattformar som Spotify.

Under hösten kommer Amuse-plattformen att lanseras på ett antal testmarknader runt om i världen.

“Vårt första mål är att bevisa att plattformen kan generera den data vi behöver, och att den är så värdefull som vi tror. När vi har ett dataset som visar att idén fungerar så skalar vi upp på bredare front.”, säger Andreas Wiberg.

Bolaget för just nu diskussioner med flera potentiella finansiärer, säger han. 

“Vi har ett par spår och vi för diskussioner med lite olika parter, både lokala och internationella investerare”, säger Andreas Wiberg.

Läs även: Exklusiv intervju – möt mannen bakom Kobalt, musikvärldens okända revoltör

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies