Hoppa till innehållet

Spotifyhöjdare ska hitta popstjärnor med algoritmer 

Kan stora datamängder och smarta algoritmer hitta nästa hitlåt innan den slår igenom? Det tror en rad höga chefer från Spotify, Universal Music och Millicom, som hoppat av för att starta det nya företaget Amuse.

Från vänster: Andreas Ahlenius, Christian Wilsson, Andreas Wiberg och Diego Farias, medgrundare på Amuse.
Från vänster: Andreas Ahlenius, Christian Wilsson, Andreas Wiberg och Diego Farias, medgrundare på Amuse.Foto: Joey Abrait

Di Digital har i en rad artiklar rapporterat om svenska företag som Kobalt (NTL), Epidemic Sound (NTL) och Auddly (NTL), som på olika sätt försöker utmana de traditionella skivbolagens makt över musikmarknaden. 

Läs även: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret

Nu får de sällskap av ännu en ambitiös startupsatsning. Det handlar om tjänsten Amuse (NTL), som beskrivs som en ny sorts plattform för att distribuera och upptäcka nästa globala hitlåt.

Bakom bolaget står en rad välkända namn ur den svenska musikvärlden: Andreas Ahlenius, tidigare försäljningschef på skivbolagsjätten Universal Music, Spotifys tidigare designchef Christian Wilsson samt Diego Farias, tidigare ansvarig för operatörsjätten Millicoms musikverksamheter i Afrika och digital försäljningschef på Warner Music.

I grundarskaran finns även Wanda Viola Kiziga, med en bakgrund på den afrikanska musikdistributören Africori, Jimmy Brodd, med en bakgrund på Teller och Stardoll, Guy Parry som tidigare jobbat inom fintech hos HSBC samt Andreas Wiberg, digital strateg som tidigare arbetat med företag som Burt och Ebay/Tradera.

Amuse har dessutom knutit till sig affärsmannen Jörg Mohaupt, styrelseledamot i Warner Music och tidig investerare i bland annat Soundtrack Your Brand och Beats Music, som har gått in med en mindre summa pengar i bolaget.

Affärsidén är att ta algoritmer och stora datamängder till hjälp för att identifiera popsuccéer redan innan de slagit igenom på bred front.

“Det skrivs mycket om hur musikindustrin lider och har det svårt, vilket inte ens är sant – marginalerna på digital musik är många gånger högre än på skivor. Vår stora möjlighet finns i att vi är experter på det digitala ekosystemet - utan arvet som de traditionella skivbolagen dras med.”, säger Andreas Wiberg, operativ chef på Amuse.

Amuse har utvecklat en distributionstjänst som ska hjälpa musiker och rättighetshavare att publicera och hantera sin musik på plattformar som Spotify, Apple Music, Tidal och liknande.

Allt sköts genom en mobilapp som förenklar processen markant jämfört med att göra den på traditionell väg, enligt grundarna.

Distributionstjänsten är kostnadsfri att använda, men i utbyte får Amuse tillgång till lyssnings- och nedladdningsdata för de artister som använder den.

Den informationen ska hjälpa bolaget att snabbt identifiera artister som är på väg att slå igenom, för att i ett tidigt skede kliva in som marknadsförings- och försäljningspartner i utbyte mot en del av intäkterna.

“Då blir vår roll i praktiken ett skivbolag. Vårt jobb är att förverkliga värdena som finns i musiken och göra en bra låt till en gigantisk låt genom marknadsföring och annat”, säger Andreas Wiberg. 

Visionen är att utmana skivbolagens traditionella A&R-verksamheter, alltså jobbet att identifiera och välja ut nya artister att jobba med, med en process styrd åtminstone delvis av algoritmer och stora datamängder. 

“Historiskt har A&R handlat om ett gäng gubbar som sitter och lyssnar på demos eller hittar nya band på nattklubbar. Detta har redan förändrats, men vi tror att vi har hittat ett nytt och smartare sätt att göra jobbet”, säger Diego Farias, vd på Amuse.

 

Historiskt har A&R handlat om gubbar som sitter och lyssnar på demos eller hittar nya band på nattklubbar.

 

Grundarna menar att deras idé har stor potential på marknader som idag är underbevakade av den traditionella musikindustrin. Både Diego Farias och Wanda Viola Kiziga, två av bolagets grundare, har tidigare jobbat med musikrättigheter och streaming i Afrika. 

För en knapp månad sedan inledde Amuse sitt första betatest med ett femtiotal artister i Ghana som nu använder plattformen för att distribuera sin musik. 

“Det handlar om en kontinent med 1,2 miljarder människor där snittåldern ligger på 19 år. Det är otroligt mobila och musikintresserade människor. Ändå letar inte de gamla skivbolagen efter talanger där. Det finns enormt mycket musik som aldrig hittar ut på plattformar som Spotify, Apple Music, Tidal och liknande”, säger Diego Farias. 

“Med det sagt är vi inte en tjänst för den afrikanska marknaden. Det här är en global affärsidé. Men jag kan inte tänka mig en bättre testmarknad”, fortsätter Diego Farias.

Det finns enormt mycket musik som aldrig hittar ut på plattformar som Spotify.

Under hösten kommer Amuse-plattformen att lanseras på ett antal testmarknader runt om i världen.

“Vårt första mål är att bevisa att plattformen kan generera den data vi behöver, och att den är så värdefull som vi tror. När vi har ett dataset som visar att idén fungerar så skalar vi upp på bredare front.”, säger Andreas Wiberg.

Bolaget för just nu diskussioner med flera potentiella finansiärer, säger han. 

“Vi har ett par spår och vi för diskussioner med lite olika parter, både lokala och internationella investerare”, säger Andreas Wiberg.

Läs även: Exklusiv intervju – möt mannen bakom Kobalt, musikvärldens okända revoltör

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera