Hoppa till innehållet

Spotifys besked: Därför är tillväxt viktigare än vinst

Spotifys långsiktiga tillväxtmål ligger på 25–35 procent. Det meddelade bolagets finanschef Barry McCharty under torsdagens kapitalmarknadsdag samtidigt som han hamrade in budskapet att det även i fortsättningen är tillväxt som är högsta prioritet.

Tio år efter att musiktjänsten Spotify lanserades är det nu dags för bolaget att ta klivet in på New York-börsen. Sedan lanseringen har bolaget nått 159 miljoner månatligen aktiva användare, MAU, varav 71 miljoner är betalande. Och för den som trodde att det nu är dags att prioritera sista raden hade Spotify ett helt annat budskap på torsdagens kapitalmarknadsdag i New York. 

"I valet mellan tillväxt och vinst bör ni förvänta er att vi fokuserar på tillväxt. Storlek driver de hållbara konkurrens- och ekonomiska fördelarna. När det kommer till rörelseförlust och fritt kassaflöde kan ni förvänta er att verksamheten fortsätter generera positivt kassaflöde, exklusive jämförelsestörande poster som etableringen av det amerikanska huvudkontoret 2018", säger Barry McCarthy, finanschef på Spotify, under presentationen. 

Enligt Barry McCharty är Spotifys långsiktiga operativa mål att intäkterna ska öka med 25-35 procent medan bruttomarginalen ska uppgå till 30-35 procent. Det kan jämföras med bruttomarginalen på 24,5 procent under fjärde kvartalet 2017. På kostnadssidan ligger det långsiktiga målet för teknikutveckling på 12–15 procent.

Läs mer: Daniel Ek försvarar Spotifys affär med kinesiska Tencent 

”Bruttomarginalen har förbättrats rejält i takt med tillväxten av MAU och intäkter. Under 2016 och 2017 förhandlade vi fram nya avtal med våra fyra största skivbolagspartners. De nya avtalen förbättrade vår bruttomarginal med omkring 700 punkter på årsbasis”, säger Barry McCharty. 

Det är dock inte genom nya förhandlingsrundor som Spotify ser framtida marginallyft. 

"Vägen till högre bruttomarginaler i framtiden är plattformsaffären. Vi ser det som att plattformen nu är tillräckligt stor för att vi systematiskt kan bygga verktyg och tjänster som alla i det här ekosystemet vill använda", säger Daniel Ek, vd och medgrundare av Spotify.

Ett genomgående tema under kapitalmarknadsdagen var att Spotify lyfte fram hur viktig gratistjänsten är och enligt Barry McCharty blir drygt 50 procent av grattisanvändarna betalande prenumeranter. 

Ytterligare ett viktigt nyckeltal som Barry McCharty presenterade var en betalande prenumeranternas livstidsvärde mot kostnaden för att för att skaffa en ny prenumerant som låg på 2,7 under det fjärde kvartalet 2017.

"Så länge som det här förhållandet är positivt ökar vi vårt företagsvärde varje gång vi får en ny prenumerant. Även om vi förlorar pengar på varje nu prenumerant när de först ansluter sig till tjänsten. Det är en av anledningarna att ni ska förvänta er att vi fortsätter investera i tillväxt på bekostnad av rörelsevinst", säger Barry McCharty. 

Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera