Tio år efter att musiktjänsten Spotify lanserades är det nu dags för bolaget att ta klivet in på New York-börsen. Sedan lanseringen har bolaget nått 159 miljoner månatligen aktiva användare, MAU, varav 71 miljoner är betalande. Och för den som trodde att det nu är dags att prioritera sista raden hade Spotify ett helt annat budskap på torsdagens kapitalmarknadsdag i New York.
"I valet mellan tillväxt och vinst bör ni förvänta er att vi fokuserar på tillväxt. Storlek driver de hållbara konkurrens- och ekonomiska fördelarna. När det kommer till rörelseförlust och fritt kassaflöde kan ni förvänta er att verksamheten fortsätter generera positivt kassaflöde, exklusive jämförelsestörande poster som etableringen av det amerikanska huvudkontoret 2018", säger Barry McCarthy, finanschef på Spotify, under presentationen.
Enligt Barry McCharty är Spotifys långsiktiga operativa mål att intäkterna ska öka med 25-35 procent medan bruttomarginalen ska uppgå till 30-35 procent. Det kan jämföras med bruttomarginalen på 24,5 procent under fjärde kvartalet 2017. På kostnadssidan ligger det långsiktiga målet för teknikutveckling på 12–15 procent.
Läs mer: Daniel Ek försvarar Spotifys affär med kinesiska Tencent
”Bruttomarginalen har förbättrats rejält i takt med tillväxten av MAU och intäkter. Under 2016 och 2017 förhandlade vi fram nya avtal med våra fyra största skivbolagspartners. De nya avtalen förbättrade vår bruttomarginal med omkring 700 punkter på årsbasis”, säger Barry McCharty.
Det är dock inte genom nya förhandlingsrundor som Spotify ser framtida marginallyft.
"Vägen till högre bruttomarginaler i framtiden är plattformsaffären. Vi ser det som att plattformen nu är tillräckligt stor för att vi systematiskt kan bygga verktyg och tjänster som alla i det här ekosystemet vill använda", säger Daniel Ek, vd och medgrundare av Spotify.
Ett genomgående tema under kapitalmarknadsdagen var att Spotify lyfte fram hur viktig gratistjänsten är och enligt Barry McCharty blir drygt 50 procent av grattisanvändarna betalande prenumeranter.
Ytterligare ett viktigt nyckeltal som Barry McCharty presenterade var en betalande prenumeranternas livstidsvärde mot kostnaden för att för att skaffa en ny prenumerant som låg på 2,7 under det fjärde kvartalet 2017.
"Så länge som det här förhållandet är positivt ökar vi vårt företagsvärde varje gång vi får en ny prenumerant. Även om vi förlorar pengar på varje nu prenumerant när de först ansluter sig till tjänsten. Det är en av anledningarna att ni ska förvänta er att vi fortsätter investera i tillväxt på bekostnad av rörelsevinst", säger Barry McCharty.
Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat”