I januari kliver han av. Mannen som var Netflix förre finanschef och som baxade Spotify till Wall Street våren 2018. Barry McCarthy lämnar över uppdraget till Spotifys IR-chef Paul Vogel. Han ska dock fortsätta att sitta i streamingjättens styrelse.
Och ju närmare årsskiftet han kommer, ju mer frispråkig tycks Barry bli.
Vid kvartalsrapporten i slutet av oktober ägnade han så mycket energi åt att snacka upp Spotifys aktiekurs att Dagens Industris analytiker Johan Wendel såg det som en krissignal. Det hindrade dock inte aktien från att ta ett rejält glädjeskutt - upp 16 procent på en dag.
Läs mer: Spotify rusar på Wall Street – avgående finanschef snackar upp kursen
Under onsdagen fortsatte han tala fritt vid konferensen RBC Capital Markets. Kanske var det hans sista publika framträdande som Daniel Eks högra hand? En sak är säker: Barry McCarthy är just nu Spotifys mest öppenhjärtiga direktör.
Enligt branschtidningen Music Business Worldwide konstaterade Barry McCarthy bland annat att:
1. Bytedance kommande Spotify-rival är smart
Vid konferensen uppgav Barry McCarthy att han sett skärmdumpar av den nya streamingtjänst som Tiktoks ägarbolag Bytedance ska lansera i Indien och Indonesien nästa månad. Han sa att tjänsten hade några ”riktigt smarta sociala funktioner”.
Barry McCarthy hyllade även appen Tiktoks ”fenomenala tillväxt” de senaste åren (Tiktok har cirka en halv miljard aktiva användare, vilket är dubbelt så många som Spotify). Vidare betonade han att Bytedance lyckats utveckla ”sociala funktioner med ett annat perspektiv än det som finns i västvärlden”.
Analys: Kinesiska Tiktok kan bli Spotifys största hot
Blir Bytedance nya streamingtjänst ett allvarligt hot mot Spotify? ”Det får vi se”, sa McCarthy. Han nämnde även - något mer pliktskyldigt – att Spotify inte bryr sig om Tiktoks framgångar i Kina eftersom streamingjättens ”strategi i Kina” består av investeringen i Tencent Music (där Spotify äger 9 procent).
Analys: Därför vägrar Spotify ta chansen i Kina
2. Spotifys marknadsföringssatsning klår Apple och Amazon
Barry McCarthy och IR-chefen Paul Vogel gick sedan vidare till att hylla de nya ”pop-up”-tjänster som Spotify tagit fram för att låta skivbolag marknadsföra sin nysläppta musik. Marknadsföringen, som även riktar sig till Spotifys betalande kunder, kommer enligt Barry McCarthy snabbt att bli ett nödvändigt vapen i striden om lyssnare.
Läs mer: Spotifys nya giv: låter skivbolagen sponsra musiken
Detta eftersom Spotify är så pass mycket större än rivaler som Apple Music och Amazon Music – och eftersom användarna är så pass mycket mer engagerande.
”Det här är verktyg som tidigare inte existerat. De gör det möjligt att nå ut till fans som, rent algoritmiskt, kommer att gilla din nysläppta låt”, sa McCarthy, enligt Music Business Worldwide.
Han betonade att Spotify kan förse skivbolagen med data på hur många som lyssnat, hur många som lagt in en låt i en spellista och hur många som delat en låt med en vän.
Paul Vogel upprepade att Spotify är störst på marknaden för streamad musik - med 113 miljoner betalande kunder och närmare 248 miljoner användare totalt, per den 30 september i år. Det är dubbelt så många betalande användare som Apple Music, enligt Paul Vogel.
”Vi tror även att vi har ett engagemang som är dubbelt så högt som deras. Så det är fyra gånger så mycket lysande, och då räknar vi inte ens in gratislyssnarna”, sade han.
Avståndet till Amazon Music är ännu större, enligt dialogen mellan Barry McCarthy och Paul Vogel.
Läs mer: Daniel Ek: ”Spotify måste ta en tredjedel av marknaden”
3. Poddar öppnar för ökade annonsintäkter
När samtalet började kretsa kring poddar gjorde Barry McCarthy ett storstilat uttalande om att det kommer att finnas fler användare av ljud än användare av video om fem år. Detta eftersom det finns fler tillfällen att använda ljudtjänster som Spotify.
Spotifys annonsintäkter står idag för mindre än 10 procent av omsättningen (resten kommer från betalande prenumerationer).
Läs mer: Spotify går om Apple – blir störst på poddar i Sverige
Men under onsdagen sa Barry McCarthy att han tror den siffran kommer att bli 20 procent. Detta till följd av bättre, mer riktad annonsteknik, samt att poddar, som till skillnad från musik kan innehålla annonser för både gratis och betalande lyssnare.