Hoppa till innehållet

Spotifys finanschef hyllar rivalens nya streamingsatsning – har sett hemliga skärmdumpar

Spotifys avgående finanschef Barry McCarthy tog bladet från munnen vid en uppmärksammad konferens under onsdagen. Netflix-veteranen prisade bland annat Tiktok-ägarens nya streamingsatsning, men dissade både Apple och Amazon.

Tiktok. Klockan klämtar för Spotifys avgående finanschef Barry McCarthy.
Tiktok. Klockan klämtar för Spotifys avgående finanschef Barry McCarthy.

I januari kliver han av. Mannen som var Netflix förre finanschef och som baxade Spotify till Wall Street våren 2018. Barry McCarthy lämnar över uppdraget till Spotifys IR-chef Paul Vogel. Han ska dock fortsätta att sitta i streamingjättens styrelse.

Och ju närmare årsskiftet han kommer, ju mer frispråkig tycks Barry bli. 

Vid kvartalsrapporten i slutet av oktober ägnade han så mycket energi åt att snacka upp Spotifys aktiekurs att Dagens Industris analytiker Johan Wendel såg det som en krissignal. Det hindrade dock inte aktien från att ta ett rejält glädjeskutt - upp 16 procent på en dag. 

Läs mer: Spotify rusar på Wall Street – avgående finanschef snackar upp kursen  

Under onsdagen fortsatte han tala fritt vid konferensen RBC Capital Markets. Kanske var det hans sista publika framträdande som Daniel Eks högra hand? En sak är säker: Barry McCarthy är just nu Spotifys mest öppenhjärtiga direktör. 

Enligt branschtidningen Music Business Worldwide konstaterade Barry McCarthy bland annat att:

1. Bytedance kommande Spotify-rival är smart

Vid konferensen uppgav Barry McCarthy att han sett skärmdumpar av den nya streamingtjänst som Tiktoks ägarbolag Bytedance ska lansera i Indien och Indonesien nästa månad. Han sa att tjänsten hade några ”riktigt smarta sociala funktioner”.

Barry McCarthy hyllade även appen Tiktoks ”fenomenala tillväxt” de senaste åren (Tiktok har cirka en halv miljard aktiva användare, vilket är dubbelt så många som Spotify). Vidare betonade han att Bytedance lyckats utveckla ”sociala funktioner med ett annat perspektiv än det som finns i västvärlden”. 

Analys: Kinesiska Tiktok kan bli Spotifys största hot 

Blir Bytedance nya streamingtjänst ett allvarligt hot mot Spotify? ”Det får vi se”, sa  McCarthy. Han nämnde även - något mer pliktskyldigt – att Spotify inte bryr sig om Tiktoks framgångar i Kina eftersom streamingjättens ”strategi i Kina” består av investeringen i Tencent Music (där Spotify äger 9 procent). 

Analys: Därför vägrar Spotify ta chansen i Kina 

2. Spotifys marknadsföringssatsning klår Apple och Amazon

Barry McCarthy och IR-chefen Paul Vogel gick sedan vidare till att hylla de nya ”pop-up”-tjänster som Spotify tagit fram för att låta skivbolag marknadsföra sin nysläppta musik. Marknadsföringen, som även riktar sig till Spotifys betalande kunder, kommer enligt Barry McCarthy snabbt att bli ett nödvändigt vapen i striden om lyssnare. 

Läs mer: Spotifys nya giv: låter skivbolagen sponsra musiken 

Detta eftersom Spotify är så pass mycket större än rivaler som Apple Music och Amazon Music – och eftersom användarna är så pass mycket mer engagerande. 

”Det här är verktyg som tidigare inte existerat. De gör det möjligt att nå ut till fans som, rent algoritmiskt, kommer att gilla din nysläppta låt”, sa McCarthy, enligt Music Business Worldwide.

Han betonade att Spotify kan förse skivbolagen med data på hur många som lyssnat, hur många som lagt in en låt i en spellista och hur många som delat en låt med en vän. 

Paul Vogel upprepade att Spotify är störst på marknaden för streamad musik - med 113 miljoner betalande kunder och närmare 248 miljoner användare totalt, per den 30 september i år. Det är dubbelt så många betalande användare som Apple Music, enligt Paul Vogel.

”Vi tror även att vi har ett engagemang som är dubbelt så högt som deras. Så det är fyra gånger så mycket lysande, och då räknar vi inte ens in gratislyssnarna”, sade han.

Avståndet till Amazon Music är ännu större, enligt dialogen mellan Barry McCarthy och Paul Vogel. 

Läs mer: Daniel Ek: ”Spotify måste ta en tredjedel av marknaden” 

3. Poddar öppnar för ökade annonsintäkter

När samtalet började kretsa kring poddar gjorde Barry McCarthy ett storstilat uttalande om att det kommer att finnas fler användare av ljud än användare av video om fem år. Detta eftersom det finns fler tillfällen att använda ljudtjänster som Spotify.

Spotifys annonsintäkter står idag för mindre än 10 procent av omsättningen (resten kommer från betalande prenumerationer). 

Läs mer: Spotify går om Apple – blir störst på poddar i Sverige 

Men under onsdagen sa Barry McCarthy att han tror den siffran kommer att bli 20 procent. Detta till följd av bättre, mer riktad annonsteknik, samt att poddar, som till skillnad från musik kan innehålla annonser för både gratis och betalande lyssnare. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera