Hoppa till innehållet

Spotifys förluster skenar inför börsnoteringen

Spotify omsatte i fjol 29 miljarder kronor men förlusterna ökar med 133 procent. ”Vi kommer oupphörligt att fortsätta investera i vår produkt”, skriver bolaget i bokslut.

Spotifys färska bokslut beskriver en musiktjänst som fortfarande växer så det knakar, men som har en del att oroa sig för.

Omsättning: 2,9 miljarder euro (28,6 miljarder kronor)

Förluster: 539 miljoner euro (5,3 miljarder kronor)

Omsättningen ökar med 52 procent jämfört med 2015, vilket är i linje med tidigare uppgifter. Men förlusterna växer snabbare än så. Minusresultatet är nämligen 133 procent större än det var under föregående år.

Detta enligt bolagets färska årsredovisning som nyligen registrerades i Luxemburg. Det är sannolikt Spotifys sista årsredovisningen inför den planerade börsnoteringen i New York.

Vi tror att vi kommer att generera omfattande vinst

Spotify tonar ner betydelsen av förlusterna. Strategin är att växa sig till lönsamhet.

”Vi tror att vi kommer att generera omfattande vinst i takt med att vi ökar vår räckvidd och att våra marginaler kommer att förbättras i takt med att vi skalar upp. Vi kommer därför oupphörligt att fortsätta investera i vår produkt och vår marknadsföring för att accelerera vår tillväxt”, skriver bolaget i årsredovisningen.

Läs mer: Här är Spotifys åresredovisning för 2015

Foto:

I mars 2016 lånade Spotify 1 miljard dollar för att finansiera sin verksamhet. Kostnaderna kopplade till lånet tynger bolaget på kostnadssidan.

Det är just låne- och valutakostnader som gör att rörelseförlusten på 3,41 miljarder kronor blir till 5,3 miljarder kronor på sista raden. Bolagets finansiella nettokostnader för 2016 uppgår till 1,82 miljarder kronor.

Samtidigt ökar antalet anställda på Spotify kraftigt.

Vid årsskiftet 2015–2016 arbetade 2 162 personer på Spotify, vilket är drygt 500 fler än ett år tidigare.

Spotify har i dag 140 miljoner aktiva användare, enligt Adweek. I mars var antalet betalande prenumeranter 50 miljoner, vilket innebär att Spotify är cirka dubbelt så stort som huvudkonkurrenten Apple Music.

En talesperson för Spotify har bekräftat att bolaget vill börsnoteras i New York, något som väntas ske under det fjärde kvartalet i år. Värderingen skulle enligt medieuppgifter kunna hamna på motsvarande 113 miljarder kronor.

Att Spotify går allt närmre en försäljning eller notering blir tydligt även i bokslutet. Bolaget kommer med 70 procents sannolikhet att säljas eller börsnoteras den närmsta tiden, enligt årsredovisningen. Alltså är sannolikheten att bolaget förblir privatägt 30 procent.

Läs mer: Spotify backar – börsnotering ett ”möjligt alternativ”

Under 2017 har Spotify slutit nya licensavtal med skivbolagsjätten Universal och sammanslutningen Merlin. I och med dessa åtar sig Spotify att betala minst 19,5 miljarder kronor i royalties över de kommande två åren, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Spotifys utbetalningar till skivbolag, artister och låtskrivare fortsätter att utgöra en stor kostnadspost. Dock minskar den något. Av hela försäljningen försvann 84,6 procent till dessa parter, vilket är något lägre än under 2015 då andelen låg på 86,2 procent.

Läs mer: Så stor är Spotifys skuld till svenska låtskrivare

Sedan i fjol har Spotify genomfört totalt åtta bolagsförvärv. Flera av dem syftar till att stärka tjänstens musikrekommendationer, medan andra har att göra med musikrättigheter eller teknik som ska hjälpa bolaget värna sina prenumeranter.

Hittills i år har Spotify betalat motsvarande 381 miljoner kronor för sammanlagt fyra förvärv. I fjol köpte Spotify ytterligare tre bolag, enligt årsredovisningen, för sammanlagt 70 miljoner kronor.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera