Hoppa till innehållet

Spotifys hemliga lobbygrupp sätter stopp för ett skatteförslag i Nya Zeeland

Spotifys lobbygrupp DEG arbetar intensivt för att gynna internetbolag med bas i lågskatteländer. Nyligen lyckades DEG stoppa delar av ett skatteförslag i Nya Zeeland.

Nya Zeeland vill att en större del av de utländska företagens intäkter ska beskattas i landet. Techjättarnas lobbyorganisation håller inte med.
Nya Zeeland vill att en större del av de utländska företagens intäkter ska beskattas i landet. Techjättarnas lobbyorganisation håller inte med.Foto: TT (Kollage)

Hur de stora techbolagen ska beskattas i framtiden är en het politisk fråga.

I Sverige drar internetjättar som Facebook och Google in miljardbelopp på svenska kunder för att sedan redovisa pengarna i lågskatteländer som Irland och Nederländerna.

Politiker världen över vill sätta stopp för skatteminimeringen genom att beskatta intäkterna där de uppstår i stället för i länder med lägre skatt.

Till dem hör EU-kommissionären Margrethe Vestager, som hyllar arbetet bakom den så kallade paradisläckan och på senare år har krävt flera techbolag på miljardbelopp på grund av deras skatteplanering.

Läs mer: Hon leder EU:s kamp mot Apple, Google och Facebook

Samtidigt lobbar techbolagen intensivt för att försvara sina upplägg.

Nyligen lyckades techjättarnas egen lobbyorganisation Digital Economy Group (DEG) mildra viktiga delar av ett skatteförslag i Nya Zeeland.

DEG är en lobbygrupp som själva aldrig nämner sina uppdragsgivare vid namn. Organisationen säger sig representera ”ledande techbolag” inom en rad sektorer. Enligt The Guardian är Google en av DEG:s kunder.

I våras kunde Di Digital avslöja att DEG för Spotifys talan i skattefrågor världen över.

Läs mer: Så motarbetar Spotify nya skatter världen över

Tanken med den nyzeeländska lagen var att beskatta större delar av stora utländska företags intäkter i landet. Förslaget beskrevs av DEG som ”den mest extrema" skatteåtgärden hittills.

Efter techlobbyns remissvar till förslaget släppte Nya Zeelands regering under senare delen av sommaren på några nyckelkrav i förslaget.

Efter lobbyns protester ska det nyzeeländska förslaget snävas till för att till exempel endast gälla bolag som det kan styrkas har ägnat sig åt skatteflykt. De exakta kriterierna väntas bli färdiga under hösten, men såväl politiker i landet som revisionsjätten KPMG beskriver det reviderade förslaget som en förmildring.

Det är inte första gången som Spotify och andra stora techbolag protesterar mot nya skatter.

Ett förslag har förekommit i Indonesien. Den gången uttryckte Spotify sin oro inför det svenska finansdepartementet.

Läs mer: Spotifys vd har ett brevlådebolag på Cypern

Spotify och de andra techbolagens ståndpunkt är att enskilda länder borde invänta samverkansorganisationen OECD:s samlade förslag till ett nytt globalt skattesystem i stället för att inför egna, nya skatter.

Den svenska regeringen instämmer, enligt finansdepartementet.

”Innan enskilda länder agerar bör man kartlägga situationen internationellt och se vad som behöver göras”, sade departementsrådet Ingela Willfors till Di Digital i våras.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera