Hoppa till innehållet

Spotifys kinesiska utmanare redovisar miljardvinst

Kinesiska Tencent Music redovisar ett rörelseresultat på 3,5 miljarder kronor under 2017. Detta samtidigt som marknadsledaren Spotify dras med stora förluster.

Tencents president Martin Lau och Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Tencents president Martin Lau och Spotifys vd och grundare Daniel Ek.

Tencent Music, som är aktuella med en börsnotering i USA nästa månad, åstadkom ett rörelseresultat på 3,5 miljarder kronor (400 miljoner dollar) under 2017. Det framgår av ett dokument till investerare som nyhetsbyrån Reuters fått ta del av.

I samma papper står det också att rörelseresultatet väntas bli nästan fördubblat till 764 miljoner dollar i år, medan intäkterna uppskattas växa med 72 procent till 3,1 miljarder dollar.

Som jämförelse kom främsta rivalen Spotify att förlora 90 miljoner dollar, motsvarande 794 miljoner kronor, under det andra kvartalet på intäkter av 1,3 miljarder dollar.

Moderbolaget Tencent ville varken kommentera de finansiella siffrorna eller börsnoteringen till Reuters.

Marknaden reagerade inte nämnvärt på uppgifterna om att Spotifys rival Tencent redan visar upp lönsamhet. Strax efter börsöppningen i New York, vid klockan 15:40, hade Spotify-aktien stigit med knappt 1 procent. (Följ kursen här.)

Läs mer: Bekräftat: Tencent börsnoterar sin musiktjänst 

Tencent Music driver musiktjänsterna QQ Music, KuGou och Kuwo, och kontrollerar sammantaget 75 procent av den växande streamingmarknaden för musik i Kina.

I maj värderades Tencent Music till runt 30 miljarder dollar, eller 265 miljarder kronor, enligt Financial Times. Det är strax under svenska Spotifys nuvarande börsvärde på 288 miljarder kronor.

Tencent Music har drygt 700 miljoner månatliga användare i Kina, inräknat för både dator- och mobilanvändare. Bolaget äger för tillfället 78 procent av marknadsandelarna inom musikströmning i det stora landet.

Konkurrenterna Spotify och Tencent har för övrigt ett komplicerat förhållande till varandra. Den svenska musikjätten har en betydande ägarpost på cirka tio procent i Tencent Music efter ett aktieutbyte förra året, som nu beräknas vara värd cirka 27 miljarder kronor. Tencent var i sin tur Spotifys tredje största ägare inför bolagets börsnotering i april.

Finwire / Di Digital

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera