Till slut ställde sig till och med en av USA:s hetaste politiker på barrikaden för Spotify.
Jag pratar inte om Donald Trump, ej heller om Hillary Clinton. Det var demokraten Elizabeth Warren, en gång tänkbar presidentkandidat, som röt till mot det hon ansåg var Apples, Amazons och Googles försök att hämma konkurrensen för utmanare som själva aspirerar på techtronen.
Bolagen trissar själva upp insatserna
(Läs: Spotify, som själva skickade både en och två kängor åt Apples håll.)
Grälet mellan de två största tjänsterna för strömmad musik kan kännas lite uttjatat. Kriget om den gryende streamingmarknaden är stundtals överdramatiserat.
Men faktum är bolagen själva gör en del för att trissa upp insatserna.
Elizabeth Warrens uttalande är det tydligaste resultatet av det lobbyarbete Spotify har lagt ner i USA sedan i fjol.
Senatorns anförande påhejades ivrigt på Twitter av en man vid namn Tom Manatos:
Elizabeth Warren says Apple, Amazon and Google are trying to ‘lock out’ the competition https://t.co/0BnGZsFcZY via @Recode
— Tom Manatos (@TomManatos) 29 juni 2016
According to @NewAmerica @SenWarren just gave the most significant speech on monopolies in the last 100 years. https://t.co/nDbyBxkytn
— Tom Manatos (@TomManatos) 29 juni 2016
... och så vidare.
Tom Manatos är en lobbyist som söker att påverka politiker inom frågor som rör techindustrin. Sedan i februari är han ”Vice President of Government Relations” på Spotify.
Spotify har krattat banan för att politiker som Elizabeth Warren, en populär och barsk vänsterpolitiker som har nämnts som en tänkbar kandidat till vicepresident under Hillary Clinton, ska ta ställning i deras hjärtefrågor.
Spotify spenderar omkring 20 gånger mer än Apple på lobbying
Det har inte varit gratis. De tre lobbyfirmor som Spotify jobbar med i Washington har under ett års tid fakturerat musiktjänsten drygt 900 000 dollar, knappt 8 miljoner kronor. Då tillkommer förmodligen Tom Manatos lön och andra kostnader som Spotify betalar själva.
Kärnan i frågorna som Spotify driver är fri konkurrens. Spotify gillar varken när Apples App Store stänger ute nya versioner av deras app eller när Apple inte låter sin konkurrent på musikområdet berätta om billigare sätt att skaffa sig Spotify (det vill säga utanför App Store).
Spotify vill även värna om sin så kallade ”freemium”-modell, som till skillnad från Apple erbjuder både gratislyssning och betalda prenumerationer.
Apple, ett av världens högst värderade företag, har förstås en egen krigskassa. I fjol kostade Apples redovisade lobbyarbete 38 miljoner kronor. Det är dock för samtliga verksamhetsområden, där musik endast är en liten del. Spotify spenderar omkring 20 gånger mer än Apple på lobbying i förhållande till omsättning.
Det kanske är det som krävs för att rubba ett minst sagt inflytelserikt företag.