Annons

”Spotifys lobby-miljoner börjar betala sig”

Sven Carlsson är nyhetschef på Di Digital.
Sven Carlsson är nyhetschef på Di Digital.
Spotify har fått en amerikansk topp-politiker att ryta till mot Apple. Men det har inte varit gratis, skriver Di Digitals Sven Carlsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Till slut ställde sig till och med en av USA:s hetaste politiker på barrikaden för Spotify.

Jag pratar inte om Donald Trump, ej heller om Hillary Clinton. Det var demokraten Elizabeth Warren, en gång tänkbar presidentkandidat, som röt till mot det hon ansåg var Apples, Amazons och Googles försök att hämma konkurrensen för utmanare som själva aspirerar på techtronen.

 

Bolagen trissar själva upp insatserna

 

(Läs: Spotify, som själva skickade både en och två kängor åt Apples håll.)

Grälet mellan de två största tjänsterna för strömmad musik kan kännas lite uttjatat. Kriget om den gryende streamingmarknaden är stundtals överdramatiserat.

Men faktum är bolagen själva gör en del för att trissa upp insatserna.

Elizabeth Warrens uttalande är det tydligaste resultatet av det lobbyarbete Spotify har lagt ner i USA sedan i fjol.

Senatorns anförande påhejades ivrigt på Twitter av en man vid namn Tom Manatos:

... och så vidare.

Tom Manatos är en lobbyist som söker att påverka politiker inom frågor som rör techindustrin. Sedan i februari är han ”Vice President of Government Relations” på Spotify.

Spotify har krattat banan för att politiker som Elizabeth Warren, en populär och barsk vänsterpolitiker som har nämnts som en tänkbar kandidat till vicepresident under Hillary Clinton, ska ta ställning i deras hjärtefrågor.

 

Spotify spenderar omkring 20 gånger mer än Apple på lobbying

 

Det har inte varit gratis. De tre lobbyfirmor som Spotify jobbar med i Washington har under ett års tid fakturerat musiktjänsten drygt 900 000 dollar, knappt 8 miljoner kronor. Då tillkommer förmodligen Tom Manatos lön och andra kostnader som Spotify betalar själva.

Kärnan i frågorna som Spotify driver är fri konkurrens. Spotify gillar varken när Apples App Store stänger ute nya versioner av deras app eller när Apple inte låter sin konkurrent på musikområdet berätta om billigare sätt att skaffa sig Spotify (det vill säga utanför App Store).

Spotify vill även värna om sin så kallade ”freemium”-modell, som till skillnad från Apple erbjuder både gratislyssning och betalda prenumerationer.

Apple, ett av världens högst värderade företag, har förstås en egen krigskassa. I fjol kostade Apples redovisade lobbyarbete 38 miljoner kronor. Det är dock för samtliga verksamhetsområden, där musik endast är en liten del. Spotify spenderar omkring 20 gånger mer än Apple på lobbying i förhållande till omsättning.

Det kanske är det som krävs för att rubba ett minst sagt inflytelserikt företag.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer