Hoppa till innehållet

”Spotifys lobby-miljoner börjar betala sig”

Spotify har fått en amerikansk topp-politiker att ryta till mot Apple. Men det har inte varit gratis, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är nyhetschef på Di Digital.
Sven Carlsson är nyhetschef på Di Digital.

Till slut ställde sig till och med en av USA:s hetaste politiker på barrikaden för Spotify.

Jag pratar inte om Donald Trump, ej heller om Hillary Clinton. Det var demokraten Elizabeth Warren, en gång tänkbar presidentkandidat, som röt till mot det hon ansåg var Apples, Amazons och Googles försök att hämma konkurrensen för utmanare som själva aspirerar på techtronen.

 

Bolagen trissar själva upp insatserna

 

(Läs: Spotify, som själva skickade både en och två kängor åt Apples håll.)

Grälet mellan de två största tjänsterna för strömmad musik kan kännas lite uttjatat. Kriget om den gryende streamingmarknaden är stundtals överdramatiserat.

Men faktum är bolagen själva gör en del för att trissa upp insatserna.

Elizabeth Warrens uttalande är det tydligaste resultatet av det lobbyarbete Spotify har lagt ner i USA sedan i fjol.

Senatorns anförande påhejades ivrigt på Twitter av en man vid namn Tom Manatos:

... och så vidare.

Tom Manatos är en lobbyist som söker att påverka politiker inom frågor som rör techindustrin. Sedan i februari är han ”Vice President of Government Relations” på Spotify.

Spotify har krattat banan för att politiker som Elizabeth Warren, en populär och barsk vänsterpolitiker som har nämnts som en tänkbar kandidat till vicepresident under Hillary Clinton, ska ta ställning i deras hjärtefrågor.

 

Spotify spenderar omkring 20 gånger mer än Apple på lobbying

 

Det har inte varit gratis. De tre lobbyfirmor som Spotify jobbar med i Washington har under ett års tid fakturerat musiktjänsten drygt 900 000 dollar, knappt 8 miljoner kronor. Då tillkommer förmodligen Tom Manatos lön och andra kostnader som Spotify betalar själva.

Kärnan i frågorna som Spotify driver är fri konkurrens. Spotify gillar varken när Apples App Store stänger ute nya versioner av deras app eller när Apple inte låter sin konkurrent på musikområdet berätta om billigare sätt att skaffa sig Spotify (det vill säga utanför App Store).

Spotify vill även värna om sin så kallade ”freemium”-modell, som till skillnad från Apple erbjuder både gratislyssning och betalda prenumerationer.

Apple, ett av världens högst värderade företag, har förstås en egen krigskassa. I fjol kostade Apples redovisade lobbyarbete 38 miljoner kronor. Det är dock för samtliga verksamhetsområden, där musik endast är en liten del. Spotify spenderar omkring 20 gånger mer än Apple på lobbying i förhållande till omsättning.

Det kanske är det som krävs för att rubba ett minst sagt inflytelserikt företag.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera