Hoppa till innehållet

Spotifys nya giv: låter skivbolagen sponsra musiken

Spotify börjar ta betalt från skivbolag som vill marknadsföra artister på plattformen. Aktien stiger måttligt på beskedet. 

Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys vd Daniel Ek.Foto: Banfa Jawla

Frågan om hur Spotify ska förbättra sina marginaler gentemot musikbolagen har hängt över bolaget ända sedan lanseringen i slutet av 2008. Nu levererar streamingjätten en liten pusselbit inom sin ”tvåsidiga marknadsplats” som kan bidra till lösningen. I grunden handlar det om att kunna ta betalt för sponsrad musik, utan att irritera användarna allt för mycket. 

Under torsdagen aviserade Spotify att man, för första gången, ska erbjuda musikbolag (och andra aktörer i sektorn) att betala för att marknadsföra artister på plattformen. Detta ska ske inom det system som Spotify kallar ”musik för dig” (eller ”Brand New Music For You”) och som dyker upp i form av en visuell pop-up i appen.

Dessa rutor existerar redan idag, och har varit ett sätt för Spotify att flagga upp nya skiv- och låtsläpp från artister och inom genrer som användarna visat intresse för. Skillnaden är bara att musikbolagen nu ska kunna betala för att manipulera dessa individuellt anpassade listor. 

Analys: Tv-drama tonar upp mellan Apple och Spotify

Annonserna ska dyka upp i både gratisversionen och betalversionen Spotify Premium. En viktig skillnad är dock att de betalande användarna ska ha rätt att stänga av dem.

”Vi skräddarsyr dessa nya album-rekommendationer baserade på ditt lyssnande, i kombination med mänsklig kuration”, skriver Spotify i ett blogginlägg

”Med detta kommande test i USA ger vi artister och deras team möjligheten att utnyttja denna process direkt och nå ut till de fans som bryr sig mest om deras musik”, skriver man.

Spotify betonar att satsningen endast är ett test, och att den vänder sig till frekventa användare av ”musik för dig”-funktionen, eller personer som följer de aktuella artisterna. 

De två lärdomarna av detta test är att Spotify nu börjat erbjuda riktade annonser för ny musik och att bolagets ”tvåsidiga marknadsplats”, i vilken man ska tjänar pengar både på användare och skapare, nu har dragit igång på allvar. Det är något analytikerna på Wall Street väntat på länge.

Att Spotify försöker öka sina annonsintäkter är ingen överraskning. Under bolagets andra kvartal stod annonsering endast för 9,9 procent av bolagets intäkter på totalt 1,67 miljarder euro.

Läs mer: Daniel Ek får riva lyxvillan – men måste bygga lägre

Torsdagens besked hade dock ingen dramatisk inverkan på Spotifys aktie. Vid stängning hade den endast klättrat med en hav procent till 118,8 dollar. Nivån är 20 procent längre än stängningskursen på 149 dollar vid den första handelsdagen på New York-börsen den 3 april i fjol. Följ kursen här.

Spotify redovisar sitt resultat för årets tredje kvartal på måndag, den 28 oktober.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera