Frågan om hur Spotify ska förbättra sina marginaler gentemot musikbolagen har hängt över bolaget ända sedan lanseringen i slutet av 2008. Nu levererar streamingjätten en liten pusselbit inom sin ”tvåsidiga marknadsplats” som kan bidra till lösningen. I grunden handlar det om att kunna ta betalt för sponsrad musik, utan att irritera användarna allt för mycket.
Under torsdagen aviserade Spotify att man, för första gången, ska erbjuda musikbolag (och andra aktörer i sektorn) att betala för att marknadsföra artister på plattformen. Detta ska ske inom det system som Spotify kallar ”musik för dig” (eller ”Brand New Music For You”) och som dyker upp i form av en visuell pop-up i appen.
Dessa rutor existerar redan idag, och har varit ett sätt för Spotify att flagga upp nya skiv- och låtsläpp från artister och inom genrer som användarna visat intresse för. Skillnaden är bara att musikbolagen nu ska kunna betala för att manipulera dessa individuellt anpassade listor.
Analys: Tv-drama tonar upp mellan Apple och Spotify
Annonserna ska dyka upp i både gratisversionen och betalversionen Spotify Premium. En viktig skillnad är dock att de betalande användarna ska ha rätt att stänga av dem.
”Vi skräddarsyr dessa nya album-rekommendationer baserade på ditt lyssnande, i kombination med mänsklig kuration”, skriver Spotify i ett blogginlägg.
”Med detta kommande test i USA ger vi artister och deras team möjligheten att utnyttja denna process direkt och nå ut till de fans som bryr sig mest om deras musik”, skriver man.
Spotify betonar att satsningen endast är ett test, och att den vänder sig till frekventa användare av ”musik för dig”-funktionen, eller personer som följer de aktuella artisterna.
De två lärdomarna av detta test är att Spotify nu börjat erbjuda riktade annonser för ny musik och att bolagets ”tvåsidiga marknadsplats”, i vilken man ska tjänar pengar både på användare och skapare, nu har dragit igång på allvar. Det är något analytikerna på Wall Street väntat på länge.
Att Spotify försöker öka sina annonsintäkter är ingen överraskning. Under bolagets andra kvartal stod annonsering endast för 9,9 procent av bolagets intäkter på totalt 1,67 miljarder euro.
Läs mer: Daniel Ek får riva lyxvillan – men måste bygga lägre
Torsdagens besked hade dock ingen dramatisk inverkan på Spotifys aktie. Vid stängning hade den endast klättrat med en hav procent till 118,8 dollar. Nivån är 20 procent längre än stängningskursen på 149 dollar vid den första handelsdagen på New York-börsen den 3 april i fjol. Följ kursen här.
Spotify redovisar sitt resultat för årets tredje kvartal på måndag, den 28 oktober.