Annons

Spotifys nya giv – poddar, ljudböcker och nyheter

Spotifys nya poddsatsning går under namnet Spotlight.
Spotifys nya poddsatsning går under namnet Spotlight. Foto: Jesper Frisk
Nio mediebolag är klara för att producera innehåll till Spotifys nya multimedieformat, som går under namnet Spotlight.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det nya formatet ”introducerar visuella lager som kompletterar lyssnarupplevelsen för podcasts, ljudböcker, nyhetsinslag och annat ljudinnehåll”, skriver Spotify i ett pressmeddelande.

Spotlight kommer till en början bara att vara tillgänglig för lyssnare i USA, men rullas ut till fler marknader ”i en nära framtid”, skriver bolaget.

Rivalen Apples strömningstjänst har redan i dag ett stort utbud av podcasts, strömmad radio och videoinnehåll.

Läs mer: Pensionsjättar gör miljardklipp i Spotify 

Bland de leverantörer som Spotify knutit upp till Spotlight finns Buzzfeed, som fokuserar på nyheter med spridning i sociala medier, och Refinery 29, som riktar sig till målgruppen unga kvinnor.

"Jag vet att människor använder Spotify för att främst lyssna, men vi börjar bygga något nytt. Jag vill skapa innehåll som man kan både se och lyssna på", säger Courtney Holt, chef för studios och video på Spotify, till Bloomberg.

Därtill kommer webb-tv-kanalen Cheddar att distribuera sina affärsnyheter via Spotify.

Ett av de första programmen blir en daglig nyhetssändning på högst sju minuter från Buzzfeed. Programmet är i första hand till för att lyssnas på, men kommer även att omfatta grafik, bild och text.

Läs mer: Spotify uppe i 70 miljoner betalande användare

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies