Annons

Spotifys nya premium: Sambor får sänkt pris – för att sluta dela konto

Alex Norström är ”freemium”-chef på Spotify, med överblick över både gratis- och betalversionen av tjänsten. Han berättar nu om försöket att konvertera par till betalande kunder genom en ny prenumeration.
Alex Norström är ”freemium”-chef på Spotify, med överblick över både gratis- och betalversionen av tjänsten. Han berättar nu om försöket att konvertera par till betalande kunder genom en ny prenumeration.
Spotify smider medan järnet är varmt. Efter nyheter om miljardavtal för exklusiva poddar följer bolaget upp med en ny betalmodell för en attraktiv poddmålgrupp: Unga par. Samtidigt visar siffror att Spotify är nära dubbelt så stora som Apple Music.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De kallas ”Dinks” – double income no kids. Par under samma tak med två inkomster utan barn.

En målgrupp som kan förmodas lyssna på poddar.

”Vi är stolta över att i dag lansera Spotify Premium Duo, den första streamingtjänsten för musik och podcasts för två personer i ett hushåll”, skriver bolagets ”Freemium”-chef Alex Norström i en kommentar.

Läs mer: Daniel Ek hyllar Di:s krönikör: ”Får mig att känna optimism för framtiden”

Premium Duo kommer att kosta 139 kronor, att jämföra med Premium för en användare för 99 kronor och Familj för 169 kronor.

Spotify säger det inte rakt ut, men en rimlig tolkning av det nya abonnemanget är att locka fler lyssnare som tröttnat på att dela på ett och samma premiumkonto, men tycker att familjeabonnemang för sex personer är för dyrt – i synnerhet i tider då många prenumererar på en rad olika streamingtjänster.

Problemet för den som försökt dela ett och samma premiumkonto är förstås att bara en person kan lyssna åt gången. Har personerna som delar konto dessutom olika musiksmak kommer de att kontaminera varandras automatiserade rekommendationer och liknande.

”Med två individuella premium-konton kan varje användare lyssna ostört med tillgång till sina personaliserade spellistor och funktioner”, säger Alex Norström vidare.

Läs mer: TV:s Jim Cramer: ”Spotifys utveckling börjar likna Netflix”

Spotify har rusat rejält på börsen de senaste veckorna efter nyheter om nya avtal med både poddkungen Joe Rogan och influenserdrottningen Kim Kardashian. Aktien har stigit med 120 procent sedan coronakrisens början då bolaget drogs med ned i raset.

Bolaget har också meddelat att de nu adderar låttexter till sin musik, direkt i appen, på 27 marknader – dock inte i Sverige. 

Bolagets satsning på exklusivt innehåll är det som ska konvertera gratisanvändare till betalande kunder. Och det är en aggressiv jakt Spotify gett sig ut på.

I samband med poddrekryteringarna och nya satsningar på dramatiserat innehåll har bolaget också gått ut i krig med Apple, och där fått med sig EU:s konkurrensutredare.

Att just konvertera användare från gratis till premium är något som just nu inte är möjligt i Spotifys app i Iphone, eftersom det skulle innebära att Apple tog 30 procent av intäkterna det första året. Något Spotify inte anser sig ha råd med.

Läs mer: Spotify hyllar EU:s utredning – men Apple slår tillbaka

Ändå drivs den pågående offensiven från en position av makt. Bolaget leder den globala ligan över streamingtjänster, enligt branschsajten Musically.com.

De har sammanställt data från bland annat branschorganisationen IFPI och analysföretaget Midia Research.

Siffrorna visar att Spotify har 32 procent av de totalt 400 miljoner betalande musikkunderna i världen. Apple är distanserade tvåa med 18 procent.

Det rimmar ganska väl med Spotifys egna siffror om 130 miljoner betalande kunder under första kvartalet 2020. För Apple Music innebär det omkring 70 miljoner lyssnare.

Efter Spotify och Apple följer Amazon music (14 procent), Tencent music (11 procent) och Google play/Youtube music (6 procent). 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer