Den franska storägaren Vivendi har varit på väg att sälja av sitt innehav i världens största skivbolag, Universal Music.
Nu framgår det att Vivendi förhandlar med kinesiska Tencent om att sälja 10 procent av aktierna i Universal tilld en kinesiska koncernen för 3 miljarder euro, enligt ett pressmeddelande.
Affären värderar hela Universal Music till 30 miljarder euro, eller drygt 320 miljarder kronor.
Det är högre än Spotifys börsvärde på 259 miljarder kronor per måndagens stängningskurs.
”Detta är en spännande utveckling för både Vivendi och Universal och det bekräftar återigen att vår strategi och hårda arbete ger resultat”, skriver Lucian Grainge i ett brev till skivbolagets anställda enligt sajten Music Business Worldwide.
Tencent får enligt villkoren också möjlighet att inom ett års tid förvärva ytterligare 10 procent av Universal Music till samma pris.
Sedan tidigare äger Tencent och koncernens streamingtjänst Tencent Music sammanlagt omkring 10 procent av Spotify.
Vivendi skriver att man med hjälp av Tencent vill fånga Universal Musics tillväxtmöjligheter i de digitaliserade och nya öppna marknaderna.
Samtidigt fortsätter Vivendi att söka köpare av ytterligare en eller flera minoritetsposter i Universal Music.
(Finwire/Di Digital)