Hoppa till innehållet

Spotifys storägare nära att gå in tungt i Universal Music

Techkoncernen Tencent kan vara på väg att köpa 10 procent av Universal, en av Spotifys största leverantörer. Skivbolaget värderas högre än hela Spotify.

Tencents koncernchef Pony Ma.
Tencents koncernchef Pony Ma.Foto: AP

Den franska storägaren Vivendi har varit på väg att sälja av sitt innehav i världens största skivbolag, Universal Music.

Nu framgår det att Vivendi förhandlar med kinesiska Tencent om att sälja 10 procent av aktierna i Universal tilld en kinesiska koncernen för 3 miljarder euro, enligt ett pressmeddelande.

Affären värderar hela Universal Music till 30 miljarder euro, eller drygt 320 miljarder kronor.

Det är högre än Spotifys börsvärde på 259 miljarder kronor per måndagens stängningskurs.

”Detta är en spännande utveckling för både Vivendi och Universal och det bekräftar återigen att vår strategi och hårda arbete ger resultat”, skriver Lucian Grainge i ett brev till skivbolagets anställda enligt sajten Music Business Worldwide.

Tencent får enligt villkoren också möjlighet att inom ett års tid förvärva ytterligare 10 procent av Universal Music till samma pris.

Sedan tidigare äger Tencent och koncernens streamingtjänst Tencent Music sammanlagt omkring 10 procent av Spotify.

Vivendi skriver att man med hjälp av Tencent vill fånga Universal Musics tillväxtmöjligheter i de digitaliserade och nya öppna marknaderna.

Samtidigt fortsätter Vivendi att söka köpare av ytterligare en eller flera minoritetsposter i Universal Music.

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera