Hoppa till innehållet

Spotifyveteran investerar i Mr Green-grundarens app

Mr Green-grundaren Mikael Pawlos bolag för automatiserad bokföring, Red Flag, tar in 17 miljoner kronor genom en nyemission. En av investerarna är Spotifys första teknikchef Andreas Ehn. 

Red Flags grundare Mikael Pawlo och Spotifys första teknikchef Andreas Ehn.
Red Flags grundare Mikael Pawlo och Spotifys första teknikchef Andreas Ehn.

Marknaden för automatiserad bokföring och lönehantering för småföretagare fortsätter att växa. Ett av bolagen som rider på trenden är Red Flag, som startades 2016 av Mikael Pawlo, Mattias Söderhielm och Niklas Derouche. Mikael Pawlo (NTL) är annars främst känd som grundaren bakom kasinosajten Mr Green.

Läs mer: Mr Green-bud blir jackpott för grundare 

Nu tar Red Flag in 7 miljoner kronor genom en nyemission. En av investerarna är Spotifys första teknikchef Andreas Ehn.

”Jag har valt att investera dels för att det är ett bra team bakom tjänsten och dels för att man bygger vad jag skulle beskriva som ett Amazon Web Services för bolagsbyggande”, säger han.

Andreas Ehn (NTL) har även en bakgrund på Stardoll och Wrapp. I dag är han aktiv som investerare och en drivande kraft bakom startup-generatorn Antler som nyligen öppnat i Stockholm.

Läs mer: Antler vill bli Stockholms nya startupfabrik 

Jag skulle beskriva Red Flag som ett Amazon Web Services för bolagsbyggande.

Befintliga delägare som deltar i Red Flags nyemission är bland annat Unibets grundare Anders Ströms investmentbolag Veralda (NTL) och investeraren Staffan Persson (NTL). Grundarna Mikael Pawlo och Mattias Söderhielm går in med drygt 6 miljoner kronor tillsammans. Red Flag värderas till 211 miljoner kronor efter emissionen. 

”Vi är stolta över det förtroende befintliga investerare visat oss och tycker det är spännande att få in nytt smart kapital genom bland annat Andreas Ehn. Vi vill jämna ut förutsättningarna för småföretagande och göra det superenkelt och billigt att starta och driva bolag. Vi tar bort allt pappersarbete, du hittar dina kunder och vi löser resten, säger Mikael Pawlo, vd och grundare Red Flag (NTL). 

Att ha ett företag hos Red Flag är lika enkelt som att vara anställd.

Red Flag beskriver sig som en helhetslösning för moderna småföretagare. Bolaget hanterar deklarationer, skatteinbetalningar, bokslut, årsredovisningar och all lönehantering åt sina kunder. Man har ett självbokförande bankkonto som kopplas till ett kontokort för utlägg och fakturor. Kunderna får även en automatisk likviditetsprognos så de vet hur mycket de har att röra sig med.

Läs mer: Egenanställningsföretaget Cool Company förvärvar finsk konkurrent
Läs mer:
Gratis bokföring lockar småföretag: ”Vi ska växa med 300 procent i år”

Tjänsten kostar 498 kronor per månad, inklusive bokslut och årsredovisning. 

”Det behövs nya lösningar för den nya verkligheten vi befinner oss och som snabbt förändrar hur vi jobbar, driver företag och är anställda. Att ha ett företag hos Red Flag är lika enkelt som att vara anställd”, säger Mikael Pawlo.

Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera