Hoppa till innehållet

Språkapp lanserar funktion speciellt för flyktingar

Tre veteraner från Spotify, Dice och Skype står bakom språkappen Lingio, som ska göra det roligare och lättare att lära sig ett nytt språk.

Lingios vd Yashar Moradbakhti tillsammans med medarbetarna Emma Sjöström och Gaurav Chandrashekar.
Lingios vd Yashar Moradbakhti tillsammans med medarbetarna Emma Sjöström och Gaurav Chandrashekar.

Appen Lingio vill göra det roligare att lära sig nya språk utan att användaren ska behöva lägga ned mycket tid vid varje enskilt tillfälle. Genom appens spel ska man kunna tävla och chatta med andra för att lära sig på ett mer underhållande sätt. Enligt vd Yashar Moradbakhti är den anpassad till den nya konsumtionen där användarens uthållighet endast varar i ett par minuter åt gången.

– Vi vänder oss till människor som gillar att resa, lära sig om nya kulturer och nya språk, så kallade global citizens. Men Folk har andra konsumtionsvanor nu och vi vill göra lärandet mycket mer underhållande. Vår app funkar mer som ett spel där man kan lära sig några nya ord eller meningsbyggnader i till exempel matkön under ett par minuter.

Lingios nya funktioner vänder sig speciellt till att hjälpa nyanlända, exempelvis flyktingar.  Förutom att man nu introducerar arabiska som ett av språken kommer appen även att ha en chattfunktion som låter användaren lära sig exempelvis svenska genom andra användare.

 

Folk har andra konsumtionsvanor nu och vi vill göra lärandet mycket mer underhållande.

 

– När man väl kommer till Sverige är språket en viktig del för att lära sig kulturen och komma in i samhället. Med den här chatten kan man koppla ihop sig med någon annan som vill hjälpa andra att lära sig ett språk som engelska eller svenska. Det blir som ett språkcommunity, säger Lingios vd Yashar Moradbakhti.

Grundarna bakom appen, Yashar Moradbakhti, Per-Olov Jernberg och Andrés Sehr, har tidigare arbetat på bland annat Spotify, Dice och Skype. Lingio är deras första egna projekt. Appen, som lanserades för en månad sedan, är fortfarande i betaversion med några tusen användare. Inom några veckor släpps den i skarp version när chattfunktionen och verktyget breddas med fler språk.

Samtidigt planerar grundarna att söka nytt kapital för att kunna anställa mer personal och, som Yashar Moradbakhti uttrycker det, ”go all in”.

– Just nu är vi i ett läge där vi pratar med folk och bygger kontakter. Det känns för tidigt att be om kapital men om en till två månader kan det bli aktuellt, säger Yashar Moradbakhti.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera