Hoppa till innehållet

Språktjänsten Verbling når miljonstrecket

Svenskgrundade Verbling har nått en miljon användare till sin plattform som sammanför professionella språklärare med elever. Nu lanserar man en företagstjänst med Volkswagen och Zara som de första kunderna.

Verblings grundare Mikael Bernstein, Gustav Rydstedt och Jacob Jolis.
Verblings grundare Mikael Bernstein, Gustav Rydstedt och Jacob Jolis.Foto: Verbling

Ett Skype för språklektioner i hela världen. Så kan man beskriva Verbling (NTL) som grundades 2011 av tre svenska före detta studenter vid det prestigefulla Stanforduniversitetet i Silicon Valley. Bolaget kvalade in sig i acceleratorprogrammet Y Combinator samma år och har sedan dess tagit in 39 miljoner kronor i riskkapital.

Hittills har en miljon människor använt Verbling för att lära sig ett nytt språk. Lektionerna ges via videochat och Verbling utvärderar potentiella lärare noga innan de släpps ombord som lärare för ett av de 38 olika språk som erbjuds på plattformen.

Målet är att erbjuda kvalitetssäkrad språkutbildning i hela världen, enligt samma delningsekonomimodell som nyttjas av bolag som Uber och Airbnb.

Vi insåg vi att vi skulle kunna ge ännu bättre service om vi byggde en verklig affärslösning.

Hittills har Verbling främst vänt sig till privatkunder som vill lära sig ett nytt språk eller förbättra sina kunskaper i ett språk de redan kan. Men nu, drygt fem år efter starten, höjer man insatsen med en företagstjänst, Verbling Enterprise.

Såhär ser Verblings tjänst ut.

Den nya tjänsten låter bolag ge språklektioner till sina medarbetare. Tjänsten har redan testkörts av Volkswagen Group, med över 600 000 medarbetare, och klädjätten Zaras moderbolag Inditex.

”Vanliga Verbling användare, som även är chefer på stora multinationella företag, har efterfrågat en lösning som de kan använda inom sina organisationer. Vi insåg vi att vi skulle kunna ge ännu bättre service om vi byggde en verklig affärslösning”, säger Jake Jolis (NTL), grundare och vd för Verbling i ett skriftligt uttalande.

Verbling Enterprise hoppas nu ta itu med alla de som internationella företag brottas med. E-post, chatt och videokonferenser har visserligen gjort det lätt att kommunicera över långa avstånd. Men det innebär inte nödvändigtvis att internationella kolleger förstår varandra, menar man.

I grunden hoppas Verbling delvis ersätta de inhyrda ”språkkonsulter” som besöker bolag och erbjuder grupplektioner. Tanken är att anställda ska kunna boka sina egna språklektioner, och att arbetsgivarna därmed slipper ägna sig schemaläggning, inhyrning och uppföljning.

Verbling drivs idag från San Francisco. Lärarna jobbar på olika håll i världen. Bland de som investerat i bolaget kan nämnas Bullpen Capital, Y Combinator, Ace & Company, Draper Fisher Jurvetson, Ernström Kapitalpartner, SV Angel och Hydrazin Capital.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera