Hoppa till innehållet

Spray-veteranens Lendo-kopia tar in 30 miljoner kronor

Svenskägda låneförmedlaren Finanzero tar in 30 miljoner kronor i ny finansieringsrunda för att växa i Brasilien.

Joakim Pops, partner Webrock Ventures, Olle Widén, vd Finanzero, Siri Bengtsson, medgrundare i Finanzero och Kristian Jacobsson på Zentro Global Consulting.
Joakim Pops, partner Webrock Ventures, Olle Widén, vd Finanzero, Siri Bengtsson, medgrundare i Finanzero och Kristian Jacobsson på Zentro Global Consulting.Foto: Anna Nordlander

För två år sedan lanserade det svenska investmentbolaget Webrock Ventures sin Lendo-kopia Finanzero på den brasilianska marknaden. Då var digitala banktjänster i det närmaste obefintliga i landet. Idag har Finanzero, som erbjuder mäklartjänster på kreditmarknaden, hanterat mer än 600 000 låneförfrågningar. Närmare hälften av de långivande bankerna i landet är anslutna till tjänsten.

”Banksektorn i Brasilien genomgår en kraftig digitaliseringsprocess, vilket skapar väldigt fina förutsättningar för fintech-bolag. För två år sedan såg det helt annorlunda ut. Vi har varit drivande i digitaliseringen och var tidiga med att jobba med bankerna på det här sättet” säger Joakim Pops, partner på investmentbolaget Webrock Ventures.

Läs mer: Tunga techprofiler tar svenska startups till Brasilien 

Nu gör sig Finanzero redo att skala upp och tar in 30 miljoner kronor i en ny investeringsrunda ledd av det börsnoterade investmentbolaget Vostok Emerging Finance.

”På två år har Finanzero vuxit till Brasiliens största online-marknadsplats för lån och nu vill vi öka tillväxten ytterligare. Finanzero är ett bra exempel på hur vi jobbar med att starta och skala upp techbolag i Brasilien”, säger Joakim Pops.

Låneförmedlaren Finanzero är ett samföretag mellan Webrock och Zentro Global Consulting, som serieentreprenören och mannen bakom Pensionera.se Kristian Jacobsson har grundat. Kristian Jacobsson har en bakrund inom Schibsted Growth, som 2010 köpte den svenska lånesajten Lendo.

Läs mer: Schibsteds lånebolag Lendo växer så det knakar 

Bakom Webrock Ventures står bland annat techprofilen Per Bystedt som var vd för internetportalen Spray i slutet av 90-talet. Investor investerade närmare 1 miljard kronor i bolaget innan det gick upp i rök i spåren av den spruckna it-bubblan.

Tillsammans med entreprenörerna Joakim Pops, Magnus Lindahl och Patrik Axelsson grundade Per Bystedt 2014 Webrock Ventures. Affärsidén bygger på att skapa samföretag med svenska techbolag, där det nyskapade företaget använder investmentbolagets kunskap, teknik, kontaktnät och förståelse för den brasilianska marknaden.

Läs mer: Skönhetssajten Swiss Clinic startar bolag i Brasilien 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera