Hoppa till innehållet

Square ansöker om banktillstånd i USA

Det amerikanska betaltjänstebolaget Square, som grundats av Jack Dorsey, kommer på torsdagen skicka in en ansökan om att bilda en bank i delstaten Utah. Square blir därmed det tredje amerikanska fintechbolaget som ansöker om att få ett banktillstånd under de senaste månaderna.

Jack Dorsey, vd och grundare av Square.
Jack Dorsey, vd och grundare av Square.Foto: Richard Drew

Squares nya bankgren går under namnet Square Financial Services och kommer erbjuda lån och insättningar till småföretag och ha en kapitalbas på 56 miljoner dollar, motsvarande 445 miljoner kronor. Det rapporterar The Wall Street Journal.  

Bolaget har erbjudit liknande tjänster genom dotterbolaget Square Capital sedan 2014, men har då skött affärerna genom Celtic Bank. Sedan starten har bolaget lånat ut drygt 14 miljarder kronor till omkring 140 000 bolag. 

Läs mer: Så ska Jack Dorsey vinna över Izettle 

"När vi skalar upp verksamheten blir det allt viktigare att vi har direktkontakt med myndigheterna", säger Jacqueline Reses, chef för Square Capital, till The Wall Street Journal. 

Även lånebolaget Social Finance och mobilbanksbolaget Varo Money har ansökt om ett banktillstånd i USA under de senaste månaderna. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera