Annons

Frizoner och fartgränser – staden till bolagen: Sansa er

Stockholms stad vill att samtliga elscooterbolag skriver under avsiktsförklaringen med nya regler kring scootrarna.
Stockholms stad vill att samtliga elscooterbolag skriver under avsiktsförklaringen med nya regler kring scootrarna. Foto: TT/Di
Efter drygt ett halvår sedan elscootrarna introducerades i Stockholm, hoppas staden nu att bolagen ska sansa sig. Bland annat föreslår staden frizoner och begränsad hastighet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan augusti förra året har flera elscooterbolag etablerat sig i Sverige. Stockholm var först ut med svenska Voi Technology som ställde ut sina röda scootrar på stadens gator. 

Sedan dess har Lime, Tier och Glyde slagit sig in i Sverige och fler bolag, och därmed elscootrar, väntas vara på väg.

Elscootrarna får både ris och ros. Bland annat har Synskadades riksförbund i Stockholm larmat för att deras medlemmar skadar sig i och med att elscootrarna kan parkeras var som helst på gatan eller trottoaren. 

Läs mer: Synskadade vill få bort elscootrarna från gatorna 

Nu kan det dock vara ändring på gång. Stockholms stad har tagit fram en avsiktsförklaring som förhandlats fram med flera av aktörerna. 

”Det här gör vi för att försöka styra upp de barnsjukdomar som vi sett i Stockholm i och som vi fått information från andra städer om. Man kan få stora problem med framkomlighet om elscootrarna står i vägen och kan vi på ett tidigt stadium lösa det så tror vi att vi kan få till bra mobilitet. Scootrarna är en viktig del i mobilitetslösning för staden”, säger Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

I dokumentet framgår att flera gator kommer att hastighetsbegränsas, däribland Drottninggatan, Biblioteksgatan, Götgatspuckeln och i stort sett hela Gamla Stan. Här kommer elscootrarna låsas av bolagen så att de maximalt kan köras i sex kilometer i timmen så fort de rullar in i områdena, när användarna lämnar de begränsade gatorna kan de köras för full hastighet, 20 kilometer i timmen, igen.

Dessutom finns det flera områden där användarna inte kommer att kunna ställa av och parkera sina elscootrar via appen genom en teknisk låsning. Nästan hela Gamla stan, delar av Odenplan, Stadshuset, Riksdagen, Sergels torg, Medborgarplatsen och delar av Rålambshovsparken, Tantolunden och Drakenbergsparken är områden där parkeringsförbuden kommer införas.

Gamla Stan är markerat i Stockholms stads avtal med elscooterbolagen som ett område där det kommer bli omöjligt att parkera elscootrar.
Gamla Stan är markerat i Stockholms stads avtal med elscooterbolagen som ett område där det kommer bli omöjligt att parkera elscootrar.

I stället ska så kallade ”hotspots”, avgränsade zoner där scootrarna kan parkeras, införas. 

”Vi kommer sätta ut hotspots och de är endast ämnade för de bolag som skrivit under avsiktsförklaringen. Om de lever upp till våra krav så får de tillgång till hotspots, gör de inte det så får de inte tillgång helt enkelt”, säger Daniel Helldén.

Varför har ni valt de områden ni valt för parkeringsförbuden?

”Gamla Stan som exempel handlar om att det är så pass trångt och besvärligt där att vi bedömer att det inte kommer fungera om det står elscootrar parkerade. I övrigt i stan är det ju fritt att ställa dem med olika typer av incitament, förhoppningsvis i hotspots.”

Elscootrar är klassificerade som cyklar, de kan man ju ställa av vart som helst. Varför ska elscootrar regleras?

”Skillnaden är väl att oftast har man sin egen cykel som man är mer vaksam om vart man ställer ifrån sig den. Det här är någon annans produkt som man ställer ifrån sig, det tror jag påverkar hur man agerar. Det här är ett sätt att styra upp de problem vi än så länge sett, nämligen att de står fel, ibland rakt ut i trottoaren eller att de ligger ner. Kan vi styra upp det så vill vi göra det.”

Stockholms stad kan också komma att utfärda fler hotspots där man hoppas att bolagen ger incitament, exempelvis rabatter, om användarna ställer av och parkerar elscootrarna i de avgränsade områdena.

Redan i februari i år kunde Di Digital rapportera att planerna på förbjudna områden för elscootrar fanns på stadens bord. Trafikborgarrådet har haft flera möten med mobilitetsbolag, även gällande cyklar och elmopeder, om just regler som bolagen och staden kan komma överens om för att bolagen ska få etablera sig i Stockholm.

Läs mer: Stockholms lösning för scootrarna: Parkering och lås

I avtalet med elscooterbolagen kräver Stockholms stad nu att bolagens personal måste ställa ut elscootrarna så att de inte står i vägen på trottoarer eller står trafikfarligt. Dessutom ställs höga krav på att bolagen ska informera användarna löpande om reglerna. 

I kravlistan finns även att elscooterbolagen måste ta bort scootrar som parkerats felaktigt inom 120 minuter från att bolagen fått kännedom om det och att trasiga elscootrar ska tas bort inom ett dygn. Var 14:e dag ska även elscooterbolaget uppge för staden hur många scootrar man har på gatorna.

Några av stadens krav på elscooterbolagen i det nya avtalet.
Några av stadens krav på elscooterbolagen i det nya avtalet.

Enligt Stockholms stad har man tagit fram förslagen tillsammans med elscooterbolagen och ändringar i avtalet har gjorts efter att bolagen kommit med synpunkter. 

Daniel Helldén menar att det i dag finns runt 3.000 elscootrar i Stockholm och att situationen är hanterbar just nu, men att man vill föregå eventuella problem om det skulle bli fler. Skulle ett bolag bryta mot avtalet, har man dock inga muskler att ta till i dagsläget. 

”Vi har inga legala möjligheter att beivra det de gör. Det här är en form av gemensam ambition att styra upp det här och det bygger på ett förtroende, att man följer de regler vi sätter upp.”

En av aktörerna, svenska Voi, välkomnar stadens initiativ med avsiktsförklaringen.

”Det här är ett stort steg i rätt riktning, där vi tillsammans med staden formar riktlinjer för hur man använder och agerar som elscooter-åkare och bolag i Stockholm och skapar en stadsbild utan bilar. Vi välkomnar detta och kommer att jobba för att möta alla regelverk”, säger Kristina Hunter Nilsson, PR-chef på Voi.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer