Kina är den största e-handelsmarknaden i världen med 900 miljoner konsumenter. Köp av utländska produkter ökar exponentiellt, men att som svenskt företag lyckas där är inte helt enkelt.
”Kombinationen okunskap och naivitet har gjort att många stirrat sig blinda på den enorma marknaden, men underskattat utmaningarna”, säger Martin Gyllix, vd för Items of Sweden.
Läs mer: Vinden har vänt – nu kopierar väst Kina
Det nystartade företaget erbjuder svenska bolag möjligheten att etablera sig i just Kina.
”Affärsmöjligheten och efterfrågan är uppenbar men att ensamt försöka etablera sig i landet är en övermäktig uppgift för de flesta”, säger Martin Gyllix.
Efter en pågående investeringsrunda är tanken att Items of Sweden ska trycka på startknappen för sin e-handelslösning.
”Vi erbjuder inte bara en säljplattform utan ett helt ekosystem med lager, logistik, distribution, returhantering, betallösning, kundtjänst och marknadsföringsstöd”, berättar Martin Gyllix.
Han konstaterar att nyfikenheten kring svenska produkter är större än någonsin i Kina:
”Utländska produkter är en statussymbol och med en snabbt växande medelklass ökar behovet av att sticka ut ur mängden. Kina har en extremt positiv bild av Sverige där vårt fokus på jämställdhet, socialt ansvar, hållbarhet, kvalitet, innovation och stil attraherar.”
Enligt Martin Gyllix är intresset stort från svenska bolag. Men han poängterar att man är selektiva kring vilka bolag och produkter som Items of Sweden kommer att representera.
”Vi för dialog med bolag som omsätter allt från 50 miljoner till två miljarder kronor och dörren står fortfarande öppen. Differentiering är extremt viktigt och låga priser är inte en viktig faktor – snarare tvärtom.”
Martin Gyllix påpekar att marknadsföring är den viktigaste delen i en Kinaetablering, men att Instagram och Facebook är förbjudna i landet.
”Här pratar vi istället Weibo, Tiktok, WeChat och Xiaohongshu. Vi tog tidigt in Folke Engholm (tidigare ansvarig för Daniel Wellingtons marknadsföring i Kina, reds. anm.) som delägare. Hans bolag Viral Access arbetar med influencer-marknadsföring och är marknadsledande i Kina med över tolv miljoner influencers i sin plattform.”
Läs mer om Folke Engholm: Med 50 000 influencers öppnar han dörren till Asien för svenska bolag
Även Stadium-grundaren Bo Eklöf kliver in som delägare i bolaget:
”Kina är en stor och mycket intressant marknad där Items of Sweden tänker nytt och drar fördel av styrkan i kollektivet istället för det enskilda bolaget”, kommenterar han.
Läs även: Kinesiska appen gör succé i väst – ”lite av en chock”