Hoppa till innehållet

Sportjättens grundare vill öppna dörren till Kina

Få svenska bolag lyckas etablera sig på den kinesiska marknaden. Nu ska nystartade Items of Sweden möjliggöra ett trendbrott. I ryggen har man Stadium-grundaren Bo Eklöf och influerarmarknadsföraren Folke Engholm.

Bo Eklöf, delägare, och Martin Gyllix, vd för Items of Sweden, som ska hjälpa svenska företag att etablera sig på Kinamarknaden.
Bo Eklöf, delägare, och Martin Gyllix, vd för Items of Sweden, som ska hjälpa svenska företag att etablera sig på Kinamarknaden.Foto: Olivia Zandin.

Kina är den största e-handelsmarknaden i världen med 900 miljoner konsumenter. Köp av utländska produkter ökar exponentiellt, men att som svenskt företag lyckas där är inte helt enkelt.

”Kombinationen okunskap och naivitet har gjort att många stirrat sig blinda på den enorma marknaden, men underskattat utmaningarna”, säger Martin Gyllix, vd för Items of Sweden.

Läs mer: Vinden har vänt – nu kopierar väst Kina

Det nystartade företaget erbjuder svenska bolag möjligheten att etablera sig i just Kina.

”Affärsmöjligheten och efterfrågan är uppenbar men att ensamt försöka etablera sig i landet är en övermäktig uppgift för de flesta”, säger Martin Gyllix.

Efter en pågående investeringsrunda är tanken att Items of Sweden ska trycka på startknappen för sin e-handelslösning.

”Vi erbjuder inte bara en säljplattform utan ett helt ekosystem med lager, logistik, distribution, returhantering, betallösning, kundtjänst och marknadsföringsstöd”, berättar Martin Gyllix.

Han konstaterar att nyfikenheten kring svenska produkter är större än någonsin i Kina:

”Utländska produkter är en statussymbol och med en snabbt växande medelklass ökar behovet av att sticka ut ur mängden. Kina har en extremt positiv bild av Sverige där vårt fokus på jämställdhet, socialt ansvar, hållbarhet, kvalitet, innovation och stil attraherar.”

Enligt Martin Gyllix är intresset stort från svenska bolag. Men han poängterar att man är selektiva kring vilka bolag och produkter som Items of Sweden kommer att representera.

”Vi för dialog med bolag som omsätter allt från 50 miljoner till två miljarder kronor och dörren står fortfarande öppen. Differentiering är extremt viktigt och låga priser är inte en viktig faktor – snarare tvärtom.” 

Martin Gyllix påpekar att marknadsföring är den viktigaste delen i en Kinaetablering, men att Instagram och Facebook är förbjudna i landet. 

”Här pratar vi istället Weibo, Tiktok, WeChat och Xiaohongshu. Vi tog tidigt in Folke Engholm (tidigare ansvarig för Daniel Wellingtons marknadsföring i Kina, reds. anm.) som delägare. Hans bolag Viral Access arbetar med influencer-marknadsföring och är marknadsledande i Kina med över tolv miljoner influencers i sin plattform.”

Läs mer om Folke Engholm: Med 50 000 influencers öppnar han dörren till Asien för svenska bolag

Även Stadium-grundaren Bo Eklöf kliver in som delägare i bolaget:

”Kina är en stor och mycket intressant marknad där Items of Sweden tänker nytt och drar fördel av styrkan i kollektivet istället för det enskilda bolaget”, kommenterar han. 

Läs även: Kinesiska appen gör succé i väst – ”lite av en chock”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera