På måndagen stod det klart att mediekoncernen Stampen tvingas ansöka om rekonstruktion sedan bolagets finansiärer underkänt dess framtidsplaner.
Läs mer: Krisande Stampen ansöker om rekonstruktion
Stampens mediebolag samlas sedan ett drygt år tillbaka under Stampen Media, vars omsättning till 15 procent utgörs av digitala intäkter.
Bolaget rymmer genomdigitala bolag som Modern Women Media, med Familjeliv.se som flaggskepp, och bolagsgruppen Stampen digitala medier.
Vi är väldigt nöjda med resultatet
I april förra året utsågs Johanna Öberg till vd för Stampen Media med mandat att fokusera på den digitala affären och öka takten i bolagets digitala omställning.
Vad är det Stampens digitala titlar inte har lyckats med?
”Vi har lyckats med det mesta. Det är viktigt att förstå att den här rekonstruktionen handlar om vår balansräkning – inte om våra underliggande verksamheter, och de går bättre än någonsin. Förra månaden ökade vi antalet sidvisningar med totalt 50 procent och intäkterna med 26 procent jämfört med samma månad i fjol. Givet den skuldsättningsgrad som vi har så är det inte verksamheterna med problemet.”
Du är relativt ny på din post. Hade du väntat dig ett bättre första år?
”Mitt första år som vd vände Stampen Media ett operativt resultat på minus 6 miljoner kronor till 47 miljoner kronor. Det är vi väldigt nöjda med vid rådande strukturomvandling.”
En dom i Högsta domstolen i december slog fast att Stampens tryckeriverksamheter var skyldiga Skatteverket omkring 380 miljoner kronor på grund förändrade regler tryckerimoms. Det var spiken i kistan för Stampens refinansieringsplaner, menar Johanna Öberg.
”Givet momsdomen blev det ohållbart att hålla våra finansiealla åtaganden”, säger hon.
Vad var det som inte gick tillräckligt fort i omställningen?
”Jag recenserar ogärna mina föregångare. Eftersom jag är ny i den här rollen så kan jag säga att jag är väldigt nöjd med det jobb som vi har gjort de senaste 16 månaderna som det har varit mitt ansvarsområde. Jag blickar bara framåt nu och givet den starka start på 2016 som vi har haft så är det min förhoppning att vi ska fortsätta i den riktningen. Det innebär mer arbete för att lyckas inom de närmsta 90 dagarna.”
Väntar du dig att Modern Women Media finns kvar efter sommaren?
”Ja. Vi har gjort en samlad bedömning från koncernledningens håll baserad på hur varje verksamhet ser ut och hur de står i förhållning till koncernens finansiella ställning. Efter det kan jag säga att Modern Women Media kommer att finnas kvar efter sommaren i sin nuvarande form. Det är såklart min förhoppning att vi går ännu starkare ur det här.”