Hoppa till innehållet

Stampens digitalchef: ”Vi hoppas gå starkare ur det här”

Stampen går in i sin rekonstruktion med finansiell tvångströja. Men medieverksamheterna går som planerat, enligt Stampen Medias vd. ”Förra månaden ökade vi antalet sidvisningar med totalt 50 procent”, säger Johanna Öberg.

Johanna Öberg är vd för Stampen Media.
Johanna Öberg är vd för Stampen Media.Foto: Stampen

På måndagen stod det klart att mediekoncernen Stampen tvingas ansöka om rekonstruktion sedan bolagets finansiärer underkänt dess framtidsplaner.

Läs mer: Krisande Stampen ansöker om rekonstruktion

Stampens mediebolag samlas sedan ett drygt år tillbaka under Stampen Media, vars omsättning till 15 procent utgörs av digitala intäkter.

Bolaget rymmer genomdigitala bolag som Modern Women Media, med Familjeliv.se som flaggskepp, och bolagsgruppen Stampen digitala medier.

 

Vi är väldigt nöjda med resultatet

 

I april förra året utsågs Johanna Öberg till vd för Stampen Media med mandat att fokusera på den digitala affären och öka takten i bolagets digitala omställning.

Vad är det Stampens digitala titlar inte har lyckats med?

”Vi har lyckats med det mesta. Det är viktigt att förstå att den här rekonstruktionen handlar om vår balansräkning – inte om våra underliggande verksamheter, och de går bättre än någonsin. Förra månaden ökade vi antalet sidvisningar med totalt 50 procent och intäkterna med 26 procent jämfört med samma månad i fjol. Givet den skuldsättningsgrad som vi har så är det inte verksamheterna med problemet.”

Du är relativt ny på din post. Hade du väntat dig ett bättre första år?

”Mitt första år som vd vände Stampen Media ett operativt resultat på minus 6 miljoner kronor till 47 miljoner kronor. Det är vi väldigt nöjda med vid rådande strukturomvandling.”

En dom i Högsta domstolen i december slog fast att Stampens tryckeriverksamheter var skyldiga Skatteverket omkring 380 miljoner kronor på grund förändrade regler tryckerimoms. Det var spiken i kistan för Stampens refinansieringsplaner, menar Johanna Öberg.

”Givet momsdomen blev det ohållbart att hålla våra finansiealla åtaganden”, säger hon.

Vad var det som inte gick tillräckligt fort i omställningen?

”Jag recenserar ogärna mina föregångare. Eftersom jag är ny i den här rollen så kan jag säga att jag är väldigt nöjd med det jobb som vi har gjort de senaste 16 månaderna som det har varit mitt ansvarsområde. Jag blickar bara framåt nu och givet den starka start på 2016 som vi har haft så är det min förhoppning att vi ska fortsätta i den riktningen. Det innebär mer arbete för att lyckas inom de närmsta 90 dagarna.”

Väntar du dig att Modern Women Media finns kvar efter sommaren?

”Ja. Vi har gjort en samlad bedömning från koncernledningens håll baserad på hur varje verksamhet ser ut och hur de står i förhållning till koncernens finansiella ställning. Efter det kan jag säga att Modern Women Media kommer att finnas kvar efter sommaren i sin nuvarande form. Det är såklart min förhoppning att vi går ännu starkare ur det här.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera