Hoppa till innehållet

Stanford-forskaren: DNA-tjänsterna dansar runt frågan kring vem som äger datan

Marknaden för kommersiella DNA-tjänster riktade mot konsumenter förväntas tredubblas fram till år 2022. Men vem äger egentligen datan de säljer?

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Under 2017 var marknaden för DNA-konsumenttjänster som 23andme, Ancestry och Myheritage, värd 99 miljoner dollar, motsvarande runt 895 miljoner kronor. År 2022 förväntas den siffran ha mer än tredubblats.

Men förutom att ta betalt av konsumenter för att de ska få sitt DNA analyserat, tjänar de här bolagen bland annat pengar på att sälja tillgång till sina användares anonymiserade data till en tredje part. 

Nyligen investerade läkemedelsjätten Glaxo Smith Kline 300 miljoner dollar, motsvarande runt 2,7 miljarder kronor, i 23andme. Affären innebär att de inleder ett fyraårigt samarbete då läkemedelsbolaget får ta del av information från 23andmes databas för att utveckla nya mediciner. 

För att datan ska få användas måste de som skickar in sitt DNA för analys ge sitt godkännande, vilket 80-90 procent av dem gör. Men få förstår vilka risker det faktiskt skulle kunna innebära, menar Stanfordforskaren Jennifer King. 

“De är motiverade av idén att datan kan göra gott, men de flesta har inte tagit reda på vad det betyder, säger Jennifer King, som är ansvarig för konsumentintegritetsfrågor på centret för integritet och samhälle på juristutbildningen vid Stanforduniversitetet.

Jennifer King är forskare och ansvarig för konsumentintegritetsfrågor på centret för internet och samhälle på juristutbildningen vid Stanforduniversitetet i Kalifornien.
Jennifer King är forskare och ansvarig för konsumentintegritetsfrågor på centret för internet och samhälle på juristutbildningen vid Stanforduniversitetet i Kalifornien.

Hon menar att det är genialt att man kan ge någon insikt om saker de inte skulle kunna ta reda på någon annanstans, och samtidigt få dem att känna att de hjälper samhället.

“Men jag sätter citationstecken runt ‘hjälpa samhället”-delen’. Det finns ingen försäkring om att det gagnar samhället”, säger hon.

Som svar på frågan vem som äger datan skriver en talesperson från 23andme i ett mejl till Di Digital:

“Våra kunder äger sin data. Vi säljer inte individuell kundinformation eller inkluderar någon kundinformation i våra forskningsprogram utan en individs frivilliga och informerade samtycke. Kunder kan välja att godkänna, eller inte, när som helst. Våra samtyckesavtal och integritetsredogörelser är publicerade på nätet.”

23andme är också noga med att säga att forskningen de bidrar till ses över av en tredje part “för att se till att den motsvarar alla legala och etiska standarder”.

Men på samma gång delas datan med exempelvis läkemedelsbolag, vilket gör att tydligheten kring vem som faktiskt äger rättigheterna till den blir oklar. Jennifer King tycker att användaravtalen är vaga och att mycket står i det finstilta.

“De dansar runt det”, säger hon.

Det finns än så länge, åtminstone i USA, inga formella gränser och regleringar för vad de kan göra med datan när de har samlat in den, menar Jennifer King. I USA finns endast lagen GINA (Genetic Information Nondiscrimination Act), som inte reglerar databaser utan att försäkringsbolag och arbetsgivare inte aktivt kan gå till DNA-tjänsterna och begära ut data. 

I Europa är dock skyddet bättre, med GDPRs regler kring godkännanden och “rättigheten att bli glömd”.

Det går heller inte att säga vad som kommer att hända med de här bolagen i framtiden och vart datan då tar vägen. 

“Medicinutveckling är kanske det bästa sättet som den här datan kommersialiseras på, för då används den ändå i en medicinsk kontext. Men det finns ingen anledning till varför den inte skulle kunna användas i en annonskontext, säger Jennifer King.

Hon ger exempel som riktad reklam om något så trivialt som öronvax, men frågan är var gränsen går. Ett annat, mer obehagligt, scenario som hon målar upp är om datan skulle användas för att granska någons bakgrund mer ingående för att specifiera matchningar på dejtingsajter, exempelvis utifrån etnisk bakgrund.

“Det finns också politiska scenarion med regimer som vill utesluta en viss etnisk grupp eller säga nej till medborgarskap”, säger hon.

"Jag sätter citationstecken runt hjälpa samhället"

Oron kring hur datan kan användas har blivit större bland Jennifer Kings kollegor sedan Cambrige Analytica-skandalen, där uppgifter om Facebook-användare användas till att påverka väljare i det amerikanska presidentvalet 2016. DNA-tjänsterna kan också hackas och informationen hamna på villovägar.

“En av de sakerna jag oroar mig över är hackare från Kina eller Ryssland, som inte bara stjäl publik data utan företagsdata och använder det för att träna artificiell intelligens för stora data”, säger hon.

Datan skulle också kunna användas för finansiell utpressning, som i fall där hälsoinformation har stulits från sjukhus som har betalat för att få tillbaka den eller säljas till försäkringsbolag.

Samtidigt säger Jennifer King att det trots risker och orosmål finns synnerligen goda skäl till varför människor tar de här testen. Förutom nyfikenhet kan det leda till att man hittar familjemedlemmar, långväga släktingar eller får reda på nödvändig hälsoinformation.

Bolagen har satt upp användarvillkor som är tillgängliga för konsumenter och anser sig ha rigorösa processer för att skydda deras uppgifter med bland annat brandväggar, säkerhetssystem och att lagra persondata separat från DNA-resultat. 

Som användare kan man också begära sitt DNA-prov tillbaka och be att få bli borttagen i en databas, genom att kontakt med till exempel 23andme direkt. 

Läs också: DNA-bolaget 23andme uppges ta in 1,6 miljarder 

I juni i fjol rapporterade tidningen Fast Company att den amerikanska konkurrensmyndigheten FTC just nu utreder 23andmes och Ancestrys policys för att hantera person- och DNA-information och hur den delas med tredje part. Det är dock inget FTC kommenterar. 

I augusti förra året gick flera av DNA-tjänsterna ut med att man, i samarbete med organisationen Future of Privacy Forum, ska följa vissa uppsatta riktlinjer i sina användaravtal. Det handlar bland annat att be om extra “snabblov” från användare när data ska lämnas över till tredje part och att publicera “transparensrapporter” om verksamheten varje år.

Det Jennifer King vill se från de här bolagen i framtiden är större samhällsnytta balanserat med större reglering. Idealscenariot vore om de inte gör partnerskap med privata aktörer, men det tror hon är för bra för att vara sant.

Läs också: Backing Minds-finansierade DNA-bolaget ska ta klamydiatester ut i Europa 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera