Annons

Hästspelet Star Stable växer: ”Vill fördjupa berättelsen”

Star Stables vd Johan Sjöberg.
Star Stables vd Johan Sjöberg. Foto: Pressfoto
2017 var ännu ett år av ökad omsättning för spelutvecklaren Star Stable. Men i takt med att bolaget växer har kostnaderna ökat och bolaget gick med förlust.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stockholmsbaserade spelutvecklaren Star Stable Entertainment (NTL) växer. Bolaget ökade omsättningen med 23 procent från 131 miljoner kronor 2016 till 161 miljoner förra året.

Under förra året har man skalat samtliga delar av bolaget och det har gett resultat säger bolagets vd Johan Sjöberg.

”Det är en fortsatt gradvis expansion på alla nyckelmarknader. Vi måste fortsätta stadigt globalt i samma takt, det är en fråga om att vi når bredare och bredare med produkten och de användare vi har är lojala, och stannar kvar”, säger han.

I dag har Star Stables spel runt 500 000 användare och appen cirka 600 000. Spelarna sköter om hästar från att de är föl tills det att de blir fullvuxna hästar. Användarna finns i 180 länder och Star Stables produkter finns på 14 olika språk.

Nyligen säkrade bolaget en investering på 160 miljoner kronor när Egmontägda jätten Nordisk Film Games investerade. Det fick förmodligen ägarna att dra på smilbandet i och med att pengarna delades ut till dem i stället för att gå till verksamheten. 

Läs mer: Nordisk Film sadlar på och går in i Star Stable 

Förklaringen var då att bolaget helt enkelt inte är i behov av kapital, snarare handlade det om att få in Nordisk Films kunnande i ledningen och att bredda verksamheten för att få in fler typer av produkter. I dag har man samarbeten med både Egmont och Bonnier Karlsen om magasin och böcker och på det spåret vill man nu fortsätta.

”Vi har en läskunnig målgrupp och vi vet att ett dataspel inte alltid är bästa formatet där man kan fördjupa berättelsen lite mer. Nu vill vi få tag i en person som kan leda det arbetet hos oss”, säger Johan Sjöberg.

Trots att bolaget ökade omsättningen gick Star Stable med en förlust på drygt 3,5 miljoner kronor. Anledningen är enligt vd Johan Sjöberg att man skrivit av en del äldre satsningar som aldrig blev något, vilket nu visar sig när man tagit smällen för det 2017.

”Det vi gjort är att vi gjorde några investeringar under tidiga år som inte gällde kärnprodukten. Där har vi valt att stoppa de utvecklingarna och skriva av de kostnaderna. De har resulterat i större avskrivningar än vad som kanske normalt är brukligt. Vi har städat upp i balansräkningen helt enkelt”, säger han.

Efter flera år av expansion satsar nu bolaget på att öka lönsamheten igen. Enligt Johan Sjöberg har starten på 2018 varit bra och utmaningen nu blir att minska kostnaderna.

”Vi har byggt organisationen aggressivt för att öka, men det måste vi balansera mot att få en högre lönsamhet. Vi har börjat starkt första halvåret och jag är försiktigt optimistisk.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies