Hoppa till innehållet

Hästspelet Star Stable växer: ”Vill fördjupa berättelsen”

2017 var ännu ett år av ökad omsättning för spelutvecklaren Star Stable. Men i takt med att bolaget växer har kostnaderna ökat och bolaget gick med förlust.

Star Stables vd Johan Sjöberg.
Star Stables vd Johan Sjöberg.Foto: Pressfoto

Stockholmsbaserade spelutvecklaren Star Stable Entertainment (NTL) växer. Bolaget ökade omsättningen med 23 procent från 131 miljoner kronor 2016 till 161 miljoner förra året.

Under förra året har man skalat samtliga delar av bolaget och det har gett resultat säger bolagets vd Johan Sjöberg.

”Det är en fortsatt gradvis expansion på alla nyckelmarknader. Vi måste fortsätta stadigt globalt i samma takt, det är en fråga om att vi når bredare och bredare med produkten och de användare vi har är lojala, och stannar kvar”, säger han.

I dag har Star Stables spel runt 500 000 användare och appen cirka 600 000. Spelarna sköter om hästar från att de är föl tills det att de blir fullvuxna hästar. Användarna finns i 180 länder och Star Stables produkter finns på 14 olika språk.

Nyligen säkrade bolaget en investering på 160 miljoner kronor när Egmontägda jätten Nordisk Film Games investerade. Det fick förmodligen ägarna att dra på smilbandet i och med att pengarna delades ut till dem i stället för att gå till verksamheten. 

Läs mer: Nordisk Film sadlar på och går in i Star Stable 

Förklaringen var då att bolaget helt enkelt inte är i behov av kapital, snarare handlade det om att få in Nordisk Films kunnande i ledningen och att bredda verksamheten för att få in fler typer av produkter. I dag har man samarbeten med både Egmont och Bonnier Karlsen om magasin och böcker och på det spåret vill man nu fortsätta.

”Vi har en läskunnig målgrupp och vi vet att ett dataspel inte alltid är bästa formatet där man kan fördjupa berättelsen lite mer. Nu vill vi få tag i en person som kan leda det arbetet hos oss”, säger Johan Sjöberg.

Trots att bolaget ökade omsättningen gick Star Stable med en förlust på drygt 3,5 miljoner kronor. Anledningen är enligt vd Johan Sjöberg att man skrivit av en del äldre satsningar som aldrig blev något, vilket nu visar sig när man tagit smällen för det 2017.

”Det vi gjort är att vi gjorde några investeringar under tidiga år som inte gällde kärnprodukten. Där har vi valt att stoppa de utvecklingarna och skriva av de kostnaderna. De har resulterat i större avskrivningar än vad som kanske normalt är brukligt. Vi har städat upp i balansräkningen helt enkelt”, säger han.

Efter flera år av expansion satsar nu bolaget på att öka lönsamheten igen. Enligt Johan Sjöberg har starten på 2018 varit bra och utmaningen nu blir att minska kostnaderna.

”Vi har byggt organisationen aggressivt för att öka, men det måste vi balansera mot att få en högre lönsamhet. Vi har börjat starkt första halvåret och jag är försiktigt optimistisk.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera