Hoppa till innehållet

Starbreeze ansöker om företagsrekonstruktion – vd:n hoppar av

Starbreeze ansöker om företagsrekonstruktion efter likviditetsproblem. Dessutom lämnar vd:n och storägaren Bo Andersson bolaget med omedelbar verkan. Bolaget rasar med nästan 60 procent på börsen.

Vd:n Bo Andersson Klint lämnar Starbreeze, som ansöker om företagsrekonstruktion.
Vd:n Bo Andersson Klint lämnar Starbreeze, som ansöker om företagsrekonstruktion.

Spelutvecklaren Starbreeze ansöker om företagsrekonstruktion. 

"Beslutet baseras på likviditetsbrist och bedöms vara nödvändigt för att ge Bolaget den tid som behövs för att kunna förhandla en långsiktig finansiell lösning samt genomföra operativa och organisatoriska förändringar", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer: Game over: De är största förlorarna på Starbreeze-krisen 

Starbreeze har haft det riktigt tufft på börsen den senaste tiden, den senaste månaden har kursen imploderat och drygt 70 procent av börsvärdet har gått upp i rök. Di:s analytiker Johan Wendel konstaterade i slutet av november att en nyemission eller konkurs sannolikt var att vänta

Beslutet om företagsrekonstruktion gäller Starbreeze och en handfull dotterbolag. Ansökningarna lämnades in vid Stockholms tingsrätt under måndagen. Efter beskedet rasade Starbreeze med ytterligare 60 procent på Stockholmsbörsen. (Följ kursen här.)

Bolaget meddelar samtidigt att vd:n och storägaren Bo Andersson, som kontrollerar 6,25 procent av kapitalet och 23,72 procent av rösterna, lämnar sitt uppdrag. Han hoppar också av styrelsen tillsammans med Kristofer Arwin.

”Styrelsen och Bo Andersson har kommit överens om detta gemensamt och är överens om att bolaget behöver en annan typ av ledarskap i denna fas”, skriver Ann Charlotte Svensson, ir-chef på Starbreeze i ett mejl till Di Digital.

Mikael Nermark tillträder samtidigt som tillförordnad vd. Han har varit vice vd på Starbreeze sedan 2009.

Di Digital har utan framgång sökt Bo Andersson. Kristofer Arwin avböjer att ge några kommentarer om sitt avhopp.

Bolaget spår att likviditetsbrist kommer att uppstå i januari 2019. Det beror på att de senaste spelen på marknaden har floppat och påverkar bolagets kortsiktiga kassaflöde. Försäljningen av den senaste utgåvan, "Overkill's The Walking Dead", har till exempel inte nått upp till förväntningarna.

I tredje kvartalet hade Starbreeze ett kassaflöde från verksamheten på minus 57,2 miljoner kronor, likvida medel som uppgick till 147,5 Mkr och långfristiga skulder i balansräkningen på nästan en miljard kronor.

Redan den 23 november meddelade Starbreeze att de skulle sjösätta ett stort sparpaket för att sänka kostnaderna. Bolaget bjöd dessutom på en vinstvarning.

I samband med att Starbreeze ansöker om företagsrekonstruktion slopas tidigare kommunicerade finansiella mål. Löftena om ett positivt resultat under 2019 och en omsättning på 2 miljarder kronor under 2020 är inte längre aktuella.

Under företagsrekonstruktionen kommer lön att utgå till de anställda i verksamheten. Däremot kommer leverantörer inte att få betalt för arbete som utfördes före ansökan skickades in.

Kommer rekonstruktionen tvinga fram en avnotering av Starbreeze från börsen?

”Aktien fortsätter att handlas som vanligt fast under observationsnotering”, skriver ir-chefen Ann Charlotte Svensson.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera